IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Петя Аврамова: "Автомагистрали" ЕАД може да изгради автомагистрала "Хемус"

Ресорният министър бе категоричен, че дружеството няма сключени договори и рамкови споразумения с частни фирми за изграждане на АМ "Хемус"

23:15 | 31.01.19 г. 1
<p>
	<em>Снимка: БТА</em></p>

Снимка: БТА

"Автомагистрали" ЕАД има капацитета и ресурса да изгради автомагистрала "Хемус" . Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова на Заседание на Парламентарната комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, съобщиха от МРРБ. 

Министърът отбеляза, че в дружеството работят близо 200 квалифицирани работника, без ръководството. Притежава 137 бр. специализирана техника, отделно е техниката за изпълнение на текущата дейност.

Ресорният министър бе категоричен, че дружеството няма сключени договори и рамкови споразумения с частни фирми за изграждане на АМ "Хемус".

"Имаме решение на правителството, с което бяха предоставени 1,350 млрд.лв., целеви средства за строежа на 134 км от АМ "Хемус". Тези средства са в специална сметка на МРРБ, като ще се изразходват само и единствено за строителството на магистралата, която е най-важният проект за Северна България", увери пред депутатите регионалният министър.

Аврамова коментира, че държавата трябва да има силно строително дружество с капацитет, което да заеме позиции в строителния бранш по примера на държави в ЕС, чийто държавни и общински дружества, оперират в частния и публичен сектор.

По време на заседанието членът на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Дончо Атанасов съобщи, че предсрочно, със седем месеца, ще приключи изготвянето на техническите проекти за строителството на АМ "Хемус" в участъка между Боаза и разклона за пътя Плевен-Ловеч. В момента се процедират парцеларните планове.

В някои участъци няма да се наложи отчуждаване на частни имоти, защото трасето преминава през държавни и общински терени, където процедурите са много по-лесни. Така в тези участъци много бързо може да започне реално строителство от Боаза до разклона за Плевен и Ловеч.

Парцеларен план ще се възложи за трасето между главен път II 35 и разклона за Велико Търново, след което ще се започнат отчуждителни процедури, след които ще започне строителство.

Членът на УС на АПИ информира още, че предстои произнасяне на Петчленен състав на ВАС по делото за ОВОС-а трасето на АМ "Русе-Велико Търново". Там също предстои процедура по изготвяне на парцеларни планове. "Преди не беше уточнено трасето на АМ "Хемус", а сега се проектира и връзката между двете магистрали, което значи, че в следващите две години ще има актива строителна дейност.

„Няма забавяне в процедурите за строителството на магистрала Видин-Враца и четирилентов скоростен път от Мездра до Ботевград“, информира още Аврамова.

За двата проекта има изработени подробни устройствени планове, процедират се от общините. Готвят се и отчуждителни процедури.

"Намерението ни е да вървят успоредно и процедурите за избор на изпълнител. Работим и до края на годината ще имаме приключени процедури и избран изпълнител, за да стартираме реално строителство", каза министърът.

За участъка между Мездра-Ботевград до крайния срок за подаване на оферти е подадена една жалба за един от лотовете, но днес с решеше на КЗК, жалбата е отхвърлена и предстои отваряне на офертите.

„Искрено се надявам да няма обжалване на последващите процедури и да започнат реалните строителни дейности", коментира тя.

Паралелно с това се проектира и нов четирилентов обходен път на Враца, чието изграждане да е успоредно с магистралата.

В началото на лятото приключва и рехабилитацията на пътя през прохода "Петрохан", приключват и предпроектните проучвания за тунел под него, стана ясно още на заседанието.

Министър Аврамова съобщи още, че следващата седмица ще бъде представен докладът на Световна банка за тарифирането с тол такса на тежкотоварните превозни средства от 16 август.

Таксите ще бъдат обсъдени с всички заинтересовани страни - автобусни превозвачи, собственици на транспортни фирми и др. структури, за да се избере най-целесъобразния модел за заплащане.

„Търсим логиката обаче тези, които най-много рушат и замърсяват да плащат най-много, което е справедливия модел на таксуване", коментира Аврамова.

Министърът допълни, че голяма част от дефектите, проявени при старта на е-винетките вече са отстранени.

"Въвеждането на системата не е нещо, което може да се пусне за един ден. Това ще е цялостен процес през 2019г., защото става дума за много компоненти", обясни тя.

Аврамова поясни, че техническата инфраструктура включва изграждане на 100 нови стационарни контролни точки и надграждане на първите 100 съществуващи контролни точки, както и на останалите 95 стационарни; конфигуриране на обхвата на елементите на пътната инфраструктура; извършване на тестове и взаимодействие с доставчиците на услуги; приемането на тол системата и въвеждането й в експлоатация.

Министърът уточни, че всички тези дейности трябва да бъдат извършени до 16 август, когато е срокът за въвеждането на системата.

Тя допълни, че продължава проверката за пропуски от страна на фирмата изпълнител при доставката и монтажа на терминали по граничните пунктове. До края на годината ще се структурира и цялостно дирекцията за управление.

"Тази реформа в пътния сектор, свързана с промяната и начина на плащане на пътните такси и финансирането на пътния сектор е много важна за всички в България. Важна е за Агенция "Пътна инфраструктура", която очаква повече средства, с които да може да ремонтира, рехабилитира и изгражда пътища, допълни Аврамова.

/БТА/

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:43 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 4 rate down comment 2
Tobywolf
преди 5 години
Сигурно, ама на сън. Остана ли барем един адекватен в това правителство...Или просто всеки си маже в неговия ресор и гледа да не се набива на очи..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още