Индустриалните предприятия запазват по-високата си иновационна активност спрямо тези от сектора на услугите, но като цяло иновативността на компаниите остава ниска през 2016 - 2018 г. Това става ясно от последното изследване на Националния статистически институт (НСИ).
Според данните иновационната активност на предприятията в страната се увеличава слабо в периода 2016 - 2018 г. в сравнение с 2014 - 2016 г. Нарастването е с 2,9 пункта (от 27,2 на 30,1%). Ръст се наблюдава както при предприятията в индустриалния сектор, така и при тези в сектора на услугите - съответно с 3,7 и 2,5 пункта.
Иновационната активност на предприятията в индустрията (35,3%) е по-висока, отколкото на компаниите, предоставящи услуги (24,6%).
Очаквано най-големите иноватори са големите компании. Най-голям е делът на иновационно активните предприятия в групата на големите предприятия (с 250 и повече заети лица) – 76,1%.
През 2018 г. оборотът на иновационно активните фирми съставлява 57% от оборота, а заетите лица – 57% от заетите във всички предприятия.
За периода 2016 - 2018 г. в 29,2% от иновационно активните предприятия повече от половината заети лица са с висше образование, докато в предприятията без иновационна дейност този дял е 17,3%.
През наблюдавания период 18,4% oт всички предприятия реализират продуктови иновации (нови или усъвършенствани стоки и услуги), а 20,8% внедряват нови или усъвършенствани бизнес процеси.
От предприятията с продуктови иновации най-голям е делът на тези, които през периода 2016-2018 г. реализират на пазара само нови или усъвършенствани стоки – 48,3%. Нови или усъвършенствани услуги предоставят 27,5% от предприятията, а едновременно нови или усъвършенствани стоки и услуги – 24,2%.
Повече от половината (51,5%) oт предприятията с продуктови иновации реализират стоки или услуги, които са нови не само за тях, но и за пазара, т.е. не са били предлагани преди това от техните конкуренти.
Фирмите осъществяват различни видове бизнес процесови иновации, като най-много от тях внедряват нови или усъвършенствани, става ясно от анализа за 2016-2018 г. Сред тях са: методи за производство на стоки и предоставяне на услуги - 11,6%; бизнес практики за организиране на работния процес и взаимоотношенията с други предприятия и организации - 9.2%; методи за комуникация и обработка на информация - 8,9%; маркетингови методи за промотиране, опаковане, ценообразуване, продуктов пласмент и обслужване след продажбата - 8.6%.
За осъществяване на иновации 15,9% от иновационно активните предприятия си сътрудничат с други предприятия, научни организации и други партньори. При големите предприятия (с 250 и повече заети лица) този дял е 26,9%.
През 2018 г. 41,3% от оборота на иновационно активните предприятия е реализиран от продажби на чуждестранни клиенти, като 26,5% се дължи на клиенти от държави - членки на Европейския съюз, и на Европейската асоциация за свободна търговия, а 14,8% - на клиенти от други държави. Клиентите от България формират 58,7% от оборота на иновационно активните предприятия, докато при предприятията, които нямат иновационна дейност, този дял е по-висок – 72,5%.
Най-висок дял на иновационно активни предприятия има в „Производство на лекарствени вещества и продукти“ (66,7%). В сектора на услугите след „Научноизследователската и развойна дейност“ (НИРД), в която всички предприятия са иновативни, тъй като НИРД е вид иновационна дейност, се нареждат дейностите в областта на информационните технологии (56,7%).


Откриха 8 кг марихуана при спецоперация в Бобов дол
Коледната трапеза ни струва два пъти по-скъпо от миналата година
Пускат с вертолет провизии за екипажа на блокирания танкер край Ахтопол
SENSHI 29: Зрелищни нокаути, драматични обрати и силни български победи във Варна
Тийнейджърка скочи от блок в Пловдив
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Защо Швеция предлага безплатен престой в тиха горска хижа?
Гуцанов: Социалните разходи и придобивки за хората се запазват
Защо аутизмът не трябва да се третира като самостоятелно състояние?
Букурещ гласува в кметската надпревара