Транспортният министър Ивайло Московски изрази пълната подкрепа на позицията на българските превозвачи от страна на правителството и премиера срещу така наречения "пакет за мобилност", който се разглежда в Брюксел.
Предложеният от Европейската комисия (ЕК) пакет за мобилност предвижда шофьорите да се прибират до родното си място на всеки три седмици, след третия ден в страна от ЕС да получават колкото са ставките в съответната държава, също така да нощуват в хотели, а не в кабините на камионите. За промените се застъпват старите страни членки на ЕС като Франция и Германия.
Днес Московски изрази правителствената позиция след среща в Министерския съвет при премиера Бойко Борисов с транспортния бранш, предаде БТА.
По думите му такава е била и позицията на хората на ниво работни групи, които участват на заседанията с всички останали държави, и те до момента постоянно са я заявявали. Той допълни, че нашата позиция не кореспондира с исканията - най-вече от страна на Франция, за пакета за мобилност.
Министър Московски очерта плана за действие на правителството. Той посочи, че сряда и четвъртък предстоят срещи между премиера Бойко Борисов, президента на Франция Еманюел Макрон и германския канцлер Ангела Меркел, които не са конкретно по темата, но ангажиментът на министър-председателя е тази тема да бъде дискутирана. Отправена е и покана до ресорния комисар по транспорта за среща в България, за да се търси рационално решение.
Ивайло Московски декларира, че, ако силово му бъде наложено да председателства заседание на Съвета на министрите с така написаните текстове, ще напусне Съвета.
Той очерта по какво са основните възражения на българските транспортни работници по пакета за мобилност. Едното е за задължителното връщане на водачите на транспортни средства у дома, като българската позиция е категорично против.
По думите на Московски така се нарушават права, защото няма как свободни граждани да бъдат задължавани как точно да прекарват почивката си.
Вторият спор е за времето, в което трябва да бъде правена тази почивка, а третият - по изискването почивката да не бъде в кабините на превозните средства.
След като превозвачите са принудени да заплащат тази екстра на превозното си средство и тя не е евтина, те трябва да имат възможност да го правят, каза министър Московски.
Той посочи, че застрахователят, когато има щета върху товара или превозното средство, а водачът не е на място, не изплаща обезщетения.
Искането от страна на Франция е шофьорите задължително да почиват в мотели или хотели, но, по думите на министър Московски, това трябва да се прави, само когато има възможност да се обезпечи сигурността на товара или превозното средство - т.е. близо до тези мотели трябва да има съответните паркинги с охрана.
Правителството подкрепя и българските превозвачи в несъгласието им от кой ден да почнат да текат командировъчните – такива, каквито са за съответната държава, като в момента се обсъждат възможности между три и седем дни на месечна база.
Според транспортния министър това означава, че на всеки водач на превозно средство след такъв престой трябва да започне да му се осчетоводява командировъчно за съответната държава, което според българската страна практически не може да бъде направено. Това касае основно малкия и среден бизнес, фирми с по няколко превозни средства, които, по думите на Московски, не могат да водят това "безумно счетоводство".
Спорна е точката и по така наречения "каботаж" - става въпрос за престой с извършване на услуга в съответната държава.
Московски обясни, че превозвачите имат пълната подкрепа на премиера. Предстоят тежки дебати, които според министъра се бламират на ниво работна група, защото на последното заседание на работната група е имало демонстративно напускане от страна на френския представител.
От транспортния бранш заявиха, че никога не са били по-обединени и благодариха за подкрепата на правителството и на премиера. Те ще протестират на 16 и 17 май. Според тях България е най-ощетената държава от предложенията за промени.
От 12 500 фирми, занимаващи се с международен автомобилен транспорт, по-голямата част ще фалират, прогнозираха те. По-добрите ще отидат в други европейски държави, а други ще останат да оцеляват.
Те призоваха синдикатите да застанат зад тях, защото, по думите им, не само бизнесът е ощетен, а добрите професионалисти - шофьори, които ще отидат да работят за чуждестранни компании. БВП, създаван от отрасъла, е 15 на сто и отива към 18 на сто с включените допълнителни дейности, заети са около 200 хил. работници, заявиха превозвачите.


Черно море с благородна кауза за мача с Арда
Затварят основни улици заради мача Спартак - Левски днес във Варна
Хороскоп за 8 декември 2025
Скъпотия! Храните у нас продължават да поскъпват стремглаво преди еврото
7 декември е обявен за Международен ден на гражданската авиация
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Гръцкият имотен пазар губи инерция: чуждите инвестиции рязко спадат
Облачно, но без валежи в планините: подходящи условия за зимен туризъм
Александър Джартов: Бедствено положение е обявено за Ардино
Китайски изтребители насочиха радар за управление на огъня към японски самолети
Как "човекът на Тръмп" в НАСА ще изправари Китай в космоса?