IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Прокуратурата е установила незаконно разходване на над 50 млн. лв. за "Марица“*

За нередности при изпълнението на строителните дейности при изграждането на трасето обвинението е получило сигнал и от двама депутати през юни 2016 г.

09:30 | 26.04.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Агенция &quot;Пътна инфраструктура&quot;</em></p>

Снимка: Агенция "Пътна инфраструктура"

След проведено 5-месечно разследване прокуратурата е установила, че при изграждането на автомагистрала „Марица“ над 50 млн. лв. са били разходени в абсолютно нарушение на закона. Става дума за допълнително извършени дейности извън изграждането на 31-километровата отсечка Димитровград-Оризово. Това заяви говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова пред Българската национална телевизия (БНТ).

Тя заяви още, че освен сигнал от ОЛАФ за нередности при строителството на трасето, прокуратурата е получила сигнал и от двама депутати през месец юни 2016 г.

На 17 септември след извършена тримесечна проверка Специализираното звено „Антикорупция“ започва досъдебно производство, обясни още Арнаудова.

Припомняме, че вчера прокурори и следователи от Специализирано звено „Антикорупция“, със съдействието на агенти на ДАНС, са иззели документи от Агенцията "Пътна инфраструктура".

Операцията им е във вpъзĸa c нaĸaзaтeлнoтo пpoизвoдcтвo нa специализираното звено зa пpecтъплeния пo cлyжбa и бeзcтoпaнcтвeнocт пo изгpaждaнeтo нa мaгиcтpaлa "Mapицa", Лoт 1, което oбpaзyвaнo пo cигнaл нa Eвpoпeйcĸaтa aгeнция зa бopбa c измaмитe (OЛAФ). 

По думите на Арнаудова се разследва безстопанственост и длъжностни престъпления при строежа на лот 1 от автомагистрала „Марица“. 

Магистралата е трябвало да бъде изградена за 5 месеца от спечелилата обществената поръчка италианска компания, но това не се е случило в рамките на срока, каза още говорителят на главния прокурор. Самият изпълнител е посочил, че е налице т.нар. форсмажорно обстоятелство.

„Посочено е било пред Агенция "Пътна инфраструктура", че тъй като е била доста влажна есента и зимата на 2011-2012 г., е налице преовлажняване на почвата. Вместо да възложи стабилизиране на почвата на същия изпълнител, Агенция "Пътна инфраструктура" сключва договор на стойност 51 млн. лева за стабилизиране на почвата с друго търговско дружество - "Пътища Пловдив" АД, което предварително е информирало ведомството, че това ще струва над 50 млн. лева.

На служителите в Агенцията е възложено да изготвят пълна документация за провеждане на процедура с тази прогнозна стойност. Фирмата, която печели обществената поръчка, е именно "Пътища Пловдив" АД“, обясни Румяна Арнаудова.

Според разследването на прокуратурата в рамките на 2 месеца са извършени някакви дейности по стабилизиране на почвата. Това обаче няма общо с изграждане на съоръжението на самия път, а е била допълнителна подготвителна дейност.

Бившият министър на регионалното развитие и благоустройството и сега депутат от ГЕРБ Лиляна Павлова заяви пред журналисти в парламента, че не разполага с данни да има нарушения по обществената поръчка за изграждането на автомагистрала "Марица", предава БТА.

За изграждането на магистрала "Марица" освен основния договор с италианската компания за първия лот на магистралата, има проведена открита обществена поръчка за възлагане на допълнителни дейности, обясни Павлова. Тази обществена поръчка е предложена за изпълнение с доклад от директора на Дирекция "Оперативна програма "Транспорт" до Управителния съвет, не е еднолично решение на инж. Лазар Лазаров или на някой друг, заяви Павлова. По думите й по тази открита обществена поръчка са се явили трима кандидати и след отваряне на офертите е избрана тази с най-ниска цена.

Павлова заяви, че според данните, с които разполага, поръчката е била съвсем стандартна. Същото възлагане на такъв тип допълнителни дейности има и по втория лот по време на правителството на Пламен Орешарски, но тогава то не е направено с открита обществена поръчка, а с директно възлагане по член 90 на фирмата изпълнител на лот 2, обясни Павлова.

Междувременно бизнесменът Георги Гергов отрече да има нещо общо с договора на „Пътища Пловдив“, който се разследва.

Гергов посочва, че през март 2014 г. е продал всички свои акции и на дружеството му „Слънчев ден“ АД в пътностроителната компания – общо 98% от капитала й, на „Кристи строй“ ЕООД, Благоевград, и Асен Христов Савев. Още тогава е вписана и промяна в Съвета на директорите на „Пътища Пловдив“ в Търговския регистър, като са назначени нови членове на Съвета на директорите на „Пътища Пловдив“ - Кристина Ивавчева, Асен Савев и Маргарита Попиванова.

Разследваният договор между "Пътища Пловдив" АД и Агенцията „Пътна инфраструктура“ е сключен на 30 юни 2015 г. и на 31 август 2015 г. е изплатена последната сума - общо 51 млн. лева.  

Лазар Лазаров не е разпореждал на администрацията в АПИ да подготви документите по такъв начин, че поръчката да спечели „Пътища Пловдив“. Това каза бившият шеф на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров пред БНР. Той уточни, че до момента не е бил викан в прокуратурата дори като свидетел.

Лазаров категорично отрече да е участвал в среща с Георги Гергов, както и да е подал оставка от АПИ именно заради тази поръчка. „Подадох оставка по здравословни причини и обясних много нагледно защо подадох оставка. Както виждате, и в момента не се крия по никакъв начин. Аз съм наличен.“, посочи Лазаров.

"Това, че са необходими допълнителни действия по строежа на АМ „Марица“ е ясно от началото на 2014 година – много преди да поема поста в АПИ. Лично аз нямам притеснения", каза той.

Законът и всички изисквания на оперативната програма „Транспорт“ са били спазени в поръчката, категоричен е той. Магистралата е в експлоатация от година и половина, посочи Лазаров.

Не сме поканили "Пътища Пловдив". Процедурата е открита. Явили са се трима участника, каза той.

Бившият директор на АПИ уточни и защо италианската фирма не е извършила дренажните дейности.

„Не е въпросът дали може да ги извърши италианската фирма. Проектът е на инженеринг, тоест включва и проектиране, и строителство. Той не е чисто строителство по количествено-стойностна сметка и по проект. Това е инженеринг, тъй като изпълнителят трябва да направи и проекта, и самото строителство. Затова е направена открита процедура, за да може пазарът да покаже действителната стойност, най-добрата цена. Процедурата е на най-ниска цена“, каза Лазаров.

* Допълнена с позицията на Лиляна Павлова, Георги Гергов и Лазар Лазаров

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:55 | 07.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още