Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Пътната агенция намеква, че и второкласните пътища ще се включат в тол системата

В някои области няма нито един път, за който товарният и автобусният трафик да плащат, посочва проф. Олег Асенов от институцията

Пътната агенция намеква, че и второкласните пътища ще се включат в тол системата

Снимка: архив Ройтерс

Агенция „Пътна инфраструктура“ намеква, че второкласните пътища също ще бъдат включени в обхвата на тол системата, става ясно от прессъобщение на Агенцията.

Това ще стане след анализ на работата на тол системата след края на извънредното положение и в диалог с превозвачите, казва проф. Олег Асенов от институцията в предаването „Бизнес.бг“ на БНТ, цитиран от пресслужбата на Агенцията.

Общата дължина на пътищата, за които товарните и автобусните превозвачи плащат тол такса, е 3 115 км. В тях влизат малко над 800 км магистрали и над 2 300 км първокласни пътища. За пътищата втори клас с дължина малко под 3 хил. км не се заплаща такса в момента.

В някои области обаче, например Смолян, няма нито първокласни пътища, нито магистрали, което означава, че тежкотоварните автомобили и автобусите, които се движат там, не плащат никакви такси, посочва Асенов.

„В област Добрич панорамният крайбрежен път, който не е най-често използваният в маршрутите на транспортния бранш, е единственият с тол такси“, подчертава той.

Още по темата
Според него при анализа на данните с представители на транспортния бранш, спедиторите, големите търговски вериги трябва да се прецени взаимодействието между тарифата и обхвата на пътищата с тол, както и промяната в натовареността на участъците извън толсистемата. Таксите за изминаване на 1 км зависят от общата технически допустима максимална маса на камионите и автобусите, екологичния им клас, както и от категорията на пътя.

Асенов напомня, че обхватът на тол системата и таксите бяха определени в диалог с превозвачите, които се съгласиха, че след анализ на първоначалните резултати от въвеждането на системата може да се обсъжда промяната им. В рамките на месец – от 15 май до 15 юни, Националното тол управление събира и данни за второкласните пътища, по които натоварването се е увеличило с повече от 50% спрямо 2019 г. 

„От началото на 2020 г. до края на месец май приходите от пътни такси са над 190 млн. лв., от които 163 млн. лв. са от е-винетки и над 27 млн. лв. – от тол такси“, съобщи още проф. Асенов. Той коментира още, че приходите от такси от тежкотоварния трафик за миналата година на месечна база са съизмерими с приходите сега, дори в условията на извънредно положение заради COVID-19. „Това постижение на този етап ни дава основание за умерен оптимизъм“, каза той.

Приходите от маршрутни карти към 31 май са 17 млн. лв. 75 % от тях са купени от каналите на АПИ – терминалите за самотаксуване, сайтът www.bgtoll.bg, мобилното приложение, както и от пунктовете за обслужване лице в лице на основните гранични контролно-пропускателни пункта и в областните пътни управления на АПИ.

До 31 май приходите от автоматично тол таксуване – чрез бордови устройства и GPS тракери, са 10 млн. лв. „Това показва, че все още има и местен трафик, който предпочита инцидентно да пътува. Основната причина за това е пандемията и липсата на възможност превозвачите да прогнозират устойчиво постоянни ангажименти за транспорт“, коментира проф. Асенов.

По статията работи: Миглена Иванова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Здравният министър: Ползваме цялата държавна мощ ваксината да стигне до всеки