IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ректорът на ВУТП: Висшето образование у нас се лута между няколко модела

Ако едно висше училище има високо качество на образованието, но няма много високи научни резултати, то няма никакъв шанс срещу конкурентите, смята ректорът на СУ

17:25 | 11.09.21 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

В последните години българското висше образование се лута между моделите на тясната теоритизация, на практико-приложността, а днес и на интердисциплинарността, хибридното обучение и споделянето на ресурси, посочва проф. Миглена Темелкова, ректор на Висшето училище по телекомуникации и пощи (ВУТП), по време на кръгла маса на тема „Професионалното висше образование в България – пътна карта за развитието му и приоритет за държавата?“, проведена в НДК. 

По думите на Темелкова в Стратегията за висшето образование за периода 2021-2030 година е дефинирана ясната специфика на висшите училища, а те са изследователски, образователни и професионално ориентирани. С особена актуалност звучи и приемането на методика за определяне на научноизследователските висши училища. На фона на тази реалност, която насочва финансирането към само едни университети, пистата на висшите училища, които предлагат специализирано висше образование, е отрязана, изтъква Темелкова. Тя цитира икономиста Е.Ф. Шумахер, според когото, „малкото е красиво“, защото локализацията е съвременният отговор на вредите, които нанася глобализацията.

„Вероятно в далечната 1881 г., когато е създадено Висшето училище по телекомуникации и пощи, никой не си е представял, че ще комуникираме за секунди от единия до другия край на Земята, така че този пример за развитие е пример за това как правилното образование и точната наука са в основата на човешкото развитие“, сподели от своя страна проф. Генка Петрова, зам.-министър на образованието. „Моето лично виждане е, че първо е науката, после е образованието и след това идва приложната част. Без наука, ние сме изгубени в бъдещото развитие на нашите професии, защото всяко едно образование и всяка наука трябва да виждат много напред в бъдещето, за да могат да подготвят специалисти, които да предвиждат промените на средата. Обучението трябва да създаде един общ фундамент на хора-визионери. Обичам да казвам на моите студенти, че когато завършвах своето висше образование, 99% от лекарствата, с които работим днес, тогава не съществуваха. Ако нямахме фундамента на образованието, по който да мислим, днес нямаше да се справим с това, което практиката и професията ни предлага. Науката, образованието и професионалното образование трябва да вървят заедно , те са част от една обща конструкция“, изтъква зам.-министърът.

От своя страна президентът на Европейската асоциация за специализирано висше образование EURASHE, Армандо Пирес, в която ВУТП е единствен член от България, сподели, че в организацията са все по-ангажирани с научно-изследователската дейност и нейните иновационни спектри на европейското равнище.

„Ние имаме нашата гледна точка върху бъдещето на образованието и уменията на бъдещето, които са – заздравяване на партньорствата и социалните измерения. Днес живеем във време на историческа трансформация, с новите предизвикателства и с промяната на развитието и сътрудничеството. Когато говорим за професионално висше образование, имаме предвид – разнообразие, с различни пътеки пред завършилите студенти, максимално близки до трудовия пазар“, изтъква Пирес.

При сегашната рейтингова система, ако дадено висше училище има високо качество на образованието, висока реализация на завършилите, по-добри контакти с бизнеса, обаче няма много високи научни резултати, то няма никакъв шанс, защото трябва да се съревновава с тези, които имат високи научни резултати, изтъква ректорът на Софийски университет Анастас Герджиков.

„Идеята на това разделение преди шест, седем години, когато го замисляха, беше, да позволим всеки да се съревновава с тези, които са като него“, добавя Герджиков.

Към дискусията, свързана със специализираното висше образование, интерес проявиха президентът Георги Първанов (2002-2012 г.), почетният ректор на УНСС проф. д-р Борислав Борисов, общественици, представители на различни неправителствени организации.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:28 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още