IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ще се повиши ли отговорността на биопроизводителите при вкарването им в регистър

Кооперирането улеснява търговците, но не и биодоставчиците, посочи д-р Стоилко Апостолов, управител на “Биоселена”

14:27 | 29.08.19 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Създаването на регистър на биопроизводителите е добра стъпка. Новото е задължението на всеки с електронен подпис или с ПИК от Националната агенция за приходите да си потвърждава въведените данни, което също е много добра стъпка. Това каза д-р Стоилко Апостолов, управител на Фондация за биологично земеделие “Биоселена” в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.

Коментарът на експерта е по повод новия електронен регистър за биопроизводителите в България, чиято цел е да възстанови и гарантира доверието между биопроизводителите и потребителите. За него преди дни говори и зам.-министърът на земеделието Чавдар Маринов. “Ако липсват данни или не се получи субсидия, единственият отговорен ще е производителят, който има отговорност да потвърждава данните от този регистър”, посочи д-р Апостолов.

Той обясни, че така трябва да се постъпва и другите регистри, в частност с регистъра на животните ВЕТИС, където най-различни хора са с права за достъп, но самите производители не могат да видят нищо, освен ако не отидат да получат разпечатка.

“В началото идеята беше да имат пасивен достъп, за да могат да видят какви животни имат на свое име и в своя обект, но веднага след това беше прекратена тази практика”, добави експертът.

Стоилко Апостолов напомни, че това е третият регистър, който се прави през последните пет години и се надява да има полза от него.

“В момента се налага всяка фирма да ангажира персонала си, за да вкарва наново данни в новия регистър, които вече са налични в стария. Понякога това са по над хиляда парцела и може да има грешки от бързането”, посочи експертът.

Той е категоричен, че биопроизводството е по-скъпо, и за да има доверие в него, трябва да има максимално публична информация. “Представете си сайта Booking.com за резервации, в който влизате, намирате хотела, но няма телефон и няма как да се свържете с него", даде пример д-р Апостолов.

Той е на мнение, че кооперирането е мантра, която се повтаря от всички, но не е убеден, че това би решило проблемите в сектора. “Това улеснява предимно търговците, но не и производителите, защото по-лесно се договарят цени и отстъпки”, смята д-р Апостолов по повод на статистиката, че процентът на кооперирани производители в България е около 6%.

Той съветва да се потърси общо решение, за да не се налага практиката да се зареждат едновременно всичките, примерно 50-60 магазина на дадена верига. Такава практика няма например в Германия, даде пример експертът.

Повече от разговора с експерта вижте във видео материала. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:16 | 04.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още