IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Сивият сектор в производството на мляко в България запазва сериозен дял

Една нищожна част от сивата икономика е излязла на светло, коментира Димитър Зоров от Асоциацията на млекопреработвателите

10:30 | 26.09.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

За първото шестмесечие на 2017 г. са изкупени 311 хил. тона сурово мляко, което е с 6% повече в сравнение с миналата година. Отчита се и увеличение в производството на сирене в този период с 11%, показват данни на Центъра за анализи на селското стопанство.

Една нищожна част от сивата икономика е излязла на светло, коментира пред БНТ Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите.

Той обяснява това с предприетите мерки да бъде обвързано субсидирането на глава животно с доказване на производство на мляко.

Зоров уточни, че не са създадени нови стопанства, а интересът към сектора намалява в световен мащаб.

Според Асоциацията добивът на мляко в България е около 1 млн. литра годишно, а през мандрите през 2016 г. са минали 520-530 хил. тона. „Това ще рече, че около 45% е в сивия сектор“, изчисли той.

Под сив сектор той разбира малки стопанства, които предлагат директно млякото по пазарите или го продават без документи на предприятия.

„Около 50% от млякото стига официално до мандрите. Къде се губят останалите 50% е другият въпрос, който и ние си задаваме“, коментира и доц. Божидар Иванов от Центъра за икономически изследвания в селското стопанство (CAPA).

Той заяви, че 15-20% от млякото се произвежда в малки ферми и остава в тях, което не може да се нарече сив сектор.

Около 20% е сивият сектор, заяви той. 

По данни на Държавната комисия по стоковите борси и тържища (ДКСБТ) през август маслото е поскъпнало с 43%, кашкавалът - с 9%, сиренето - с 8%, а млякото (прясно и кисело) - средно с 3% за година.

Сред обясненията за скока са увеличените изкупни цени в Европейския съюз (ЕС), завишеното потребление на шоколад и поведението на потребителите - европейците все повече предпочитат натурални продукти, а не изкуствени добавки.

„В ЕС повишението на цената на маслото е 84%, така че може да сме доволни, че (у нас) е само 45%“, коментира доц. Божидар Иванов.

Той уточни, че сегашното повишение на цените идва след дълъг период на спад, започнал през август 2014 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:20 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още