Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Скоро ще са ясни ограниченията за замърсяващи коли в центъра на София

Предстои общинският съвет да приеме наредба за нискоемисионните зони, съобщи Зафир Зарков

Скоро ще са ясни ограниченията за замърсяващи коли в центъра на София

Източник: Столична община

Столична община е на финалната права с подготовката на наредба за определянето нискоемисионна зона, в която няма да се допускат замърсяващи автомобили. Това съобщи общинският съветник Зафир Зарков на хибридна конференция за чистотата на въздуха, организирана от Clean Air Fund в партньорство с ICCT, FIA, TRUE, Шведско-българската търговска камара и “Зелена София”.

В представен от общинския съветник периметър върху картата на града са очертани две зони - центърът и районът около него, който доближава жилищните квартали.

Първоначалната идея е най-замърсяващите коли по стандарт Евро 1 и част от Евро 2 да не влизат в зона център в зимните месеци. Проблемът е, че това са около 30 на сто от автомобилите в София, каза Зарков, който не изключи догодина да има работещи нискоемисионни зони в столицата. 

Още по темата

Вече са поставени камери за разчитане на номерата на автомобилите и нарушителите ще бъдат глобявани. Остава последният етап – документът да бъде внесен в общинския съвет и обсъден с всички заинтересовани страни.

Първоначално за колите на живеещите в зоните се предлага да няма рестрикции, но след анализ ще се оповестят бъдещите ограничения, за да могат хората да вземат адекватни решения за автомобилите си, обясни Зарков.

Той посочи, че новата програма „Околна среда“ предвижда финансиране за закупуване на по-екологични автомобили.

Ако на един автомобил допълнително е монтирана газова уредба, пак ще бъде третиран като бензинов, защото няма как да се гарантира, че ще се движи само на газ, обясни общинският съветник.

За замърсяването на въздуха в София 60% е приносът на битовото отопление, 30% на разнесения прах от незалесени територи в града и извън него и около 10% на трафика, твърди Зарков.

В София има високо ниво на моторизация от 663 автомобила на 1000 души при 450 на 1000 в ЕС, заяви Йоан Бернард - старши изследовател в ICCT. Той заяви, че нискоемисионни зони има или скоро ще бъдат определени в над 300 европейски градове, включително Лондон, Париж и Брюксел.

ICCT са направили безконтактно замерване на газовете от автомобилите в града. Според доклад на организацията за ефекта от  нискоемисионните зони по-големите ограничения ще ускорят пречистването на въздуха в града в следващите години от фини прахови частици (ФПЧ) и азотни оксиди.

В Стокхолм качеството на въздуха е лошо само в един ден през август, когато има изложение на ретро и спортни автомобили, заяви на конференцията Катарина Рангнит, посланик на Швеция. Тя заяви, че Швеция е решила да следва доста по-строгите изисквания за качество на въздуха на Световната здравна организация, а не тези на ЕС.

Необходим е цялостен подход, който да включва привлекателен и надежден обществен транспорт, мерки за подмяна на старите дизелови автомобили,  рециклиране на автомобили и гуми, почистване на улиците, да се повишат цените за паркиране, да се изградят паркинги в покрайнините на града, централно отопление,  безопасен велисипеден транспорт, грижи за пешеходците, посочи дипломатът.

Investor.bg припомня, че заради системното замърсяване на въздуха в големите български градове с ФПЧ Европейската комисия предприе наказателни процедури срещу България в областта на околната среда.

В края на 2020 година страната за втори път беше изправена пред съда заради проблеми с чистотата на въздуха, защото не изпълни съдебното решение от 2017 година. По тази причина и финансовите санкции до отстраняване на причината са много вероятни.

По статията работиха: автор Надежда Бочева, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

0
 
2
 
1
SA
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Аха, значи ударно почваме да борим 10-те процента замърсяване, а останалите 90 си продължават.

Още от Икономика и политика
Най-големият бизнес риск в света са киберопасностите, в България е пандемията