Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Скоро за автомобилната индустрия в България ще са нужни още 45 хил. работни места

Секторът ще се нуждае и от големи индустриални зони

Скоро за автомобилната индустрия в България ще са нужни още 45 хил. работни места

Заводът на Great Wall Motor в Ловеч, 2012 г. Снимка: Архив Ройтерс

През следващите три до четири години за автомобилната индустрия в България ще са нужни още поне 45 хил. работни места, каза на форум Любомир Станиславов, изпълнителен директор на "Аутомотив Клъстер България". В момента по думите му най-добрите примери за дуално образование са в автомобилната индустрия, където има най-много ученици, предаде БТА.

Развива се и партньорството с техническите университети в страната, изтъкна Станиславов на дискусия "Да! На българското автомобилостроене".

Освен работна ръка този сектор ще се нуждае от много големи индустриални зони, допълни той и изтъкна, че организацията е инициирала създаването на три нови зони в Бургас, София и Видин, където има професионални гимназии с възможност за дуално обучение. 

Още по темата

Ще имаме нужда от партньорство с правителството, защото големите автомобилни доставчици от първо ниво и производители, които ще дойдат в България, ще имат нужда от значителни стимули, понякога такива, които излизат извън традиционните мерки, обърна се изпълнителният директор на "Аутомотив Клъстер България" към представителите на изпълнителната власт, участващи във форума. По думите му компаниите имат интерес към България и овладяването му е въпрос на мениджмънт.

Той цитира данни, според които преди шест години, когато е учреден клъстерът, секторът е създавал под 1 на сто от БВП, заети са били под 9000 души, а компаниите са били под 30. Сега автомобилната индустрия създава над 5 на сто от БВП, заетите са над 47 000, а компаниите вече са над 170. Оборотът, генериран от тях, е над 2,5 млрд. лева.

Станиславов отчете, че индустрията се развива по-бързо, отколкото мерките, които се предприемат в нейна подкрепа.

Липсата на кадри може да се подпомогне от държавата чрез средства за обучение на служители по линия на Закона за инвестициите, каза на дискусията заместник-министърът на икономиката Лъчезар Борисов и отбеляза, че досега от инвеститорите повече се използва финансовият стимул за облекчения при осигуровките на заетите.

Той съобщи, че скоро ще се осигури финансов ресурс за индустриалната зона в Стара Загора. По проектите за големи зони около София и Бургас също се работи, както и за привличане на инвеститор от висок клас - производител на автомобили в България, каза заместник-министърът.

От 2005 г. досега са сертифицирани 21 проекта с 13 000 работни места на обща стойност близо един млрд. лева, но развитието на тази индустрия е най-динамично през последните години, изтъкна Лъчезар Борисов.

Той съобщи, че от началото на 2016 г. до момента има 11 проекта с над 8200 работни места на стойност близо 300 млн. лева. Тези проекти са в процес на изпълнение и част от компаниите все още не са назначили служители, което означава, че през следващите години ще има търсене на кадри.

По данни към май, при база 2015 г., има ръст от 37% на индекса на промишленото производство и ръст от 45% на оборотите в сектора, изтъкна заместник-министърът. Износът на сектора е 4% от целия експорт и той създава 4 – 5% от добавената стойност в индустрията.

Заместник-министърът на образованието Таня Михайлова съобщи на форума, че в специалностите, свързани с автомобилния транспорт, се обучават 10 263 младежи 9 - 12 клас. Ако те всички се реализират по професията, проблемът с кадрите би бил решен, допълни тя и напомни, че вече са готови списъците със защитените професии и професиите, за които се очаква недостиг на кадри.

Има 55 специалности от 12 професионални направления с очакван недостиг, допълни Михайлова. В списъка са включени 27 защитени професионални направления с 29 специалности, сред които са и тези, свързани с автомобилната индустрия.

Тя съобщи, още, че са готови предложенията за промени в Закона за професионалното образование по отношение на дуалното обучение.

Милена Дамянова - председател на парламентарната комисия по образование, информира, че вече се работи по предложенията за промените в Закона за висшето образование, с които се гарантира участието на бизнеса в образователния процес, което ще е полезно и за автомобилната индустрия. Тези промени ще се разгледат на първо четене в комисията още следващата седмица и се очаква да бъдат приети до края на септември.

Тя допълни, че предложенията за промени в Закона за професионалното образование се очаква другата седмица да бъдат внесени в НС и проектът да бъде приет на първо четене в комисията през последната седмица на юли.

По статията работи: Надежда Бочева

Последни новини

Още по темата

Коментари (5)

4
 
5
 
5
преди 1 седмица
Скоро, скоро колко да е скоро?? Според НСИ чуждите инвеститори са открили общо 2900 работни места във всички сектори за 2017, а автомобилния сектор е отговорен за под 1000 от тях... Значи 45 хиляди нови работни места със сегашното темпо на откриване ще отнеме около половин век и то ако нито едно не бъде загубено до тогава.
6
 
2
 
4
преди 1 седмица
И да ми давате минуси и да не ми давате, това което предстои на Земята и със старата парадигма може само да се приеме.
7
 
4
 
3
преди 1 седмица
Ама не се бъзикам въобще, целият кретено-масонски *** капитализъм базиран на алчност, егоизъм, манипулации, войни, лъжи и злоупотреби предстои да бъде заличен от лицето на земята, изтокът и западът са двете страни на една и съща кретено-масонска монета, която обективната реалност на Космоса предстои да извади от обръщение.
1
 
10
 
2
преди 1 седмица
А работници от къде? От чужбина, от ссиганското гето? Откъде!
Що пак заплати по 500 кинта. За знаещите да четат и пишат - по 700.
9
 
1
 
1
преди 1 седмица
После да не кажете, че не съм ви казал, докато имате потънали в кал и тиня автомобили, които за нищо не стават, нямам за цел да ви плаша, а да ви кажа, че така както се прави е решено да не се прави повече от по-горно ниво на реалността и предстои да го видите следващите години :D

Още от Икономика и политика
Нинова предложи БСП да обсъди ревизия на решението на конгреса за еврозоната