Сметната палата ще одитира тол системата от началото на нейното проектиране до 2020 година. Това решиха народните представители след разискване за събираните пътни такси.
Предложението за дискусия и решението за проверката на одиторите беше направено от депутатите от БСП. В дискусията преди гласуването един от вносителите Георги Свиленски коментира, че обещаваните милиарди от тол системата, с които да се ремонтират пътищата, се оказаха мираж, а приходите не са достатъчни дори да бъдат покрити разходите за изграждането на системата.
БСП отбелязва, че собствениците на автомобили са платили два пъти повече от автобусите и камионите, които всъщност са по-големи разрушители на пътната мрежа. Приходите от тол такси от 1 януари до 8 декември 2020 година са в размер на 103 млн. лева, а заложените приходи са в размер на 450 млн. лева за тази година. В същото време приходите от продажбата на електронни винетки са 258 млн. лева.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова обаче отбеляза, че причината за по-малко от очакваните приходи е коронакризата. Данните на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) сочат, че приходите от тол такси са с 6% повече спрямо приходите от продадени винетки за моторни превозни средства над 3,5 тона през 2019 година.
Според министъра електронната система е превенция на сивата икономика и са декларирани повече курсове, което води до ръст на внесените данъци и равнопоставеност между превозвачите.
Аврамова коментира още, че всяка реформа се случва бавно. "Не беше далеч времето, когато лепяхме винетки по стъклата на автомобилите си, а сега ги купуваме чрез телефона си", каза тя.
От БСП заявиха още, че правителството реално е дало на концесия управлението на тол системата, защото няма капацитет за управлението ѝ. По тази причина и се подготвя нов договор с австрийската компания "Капш" за управление на системата за още 5 години на стойност 141 млн. лева.
Този договор е нормален процес по отношение на поддръжката на една система, заяви депутатът от ГЕРБ Младен Шишков. Според него е нужно време за прехвърляне на ноу-хау на системата и тя да бъде управлявана от държавата.
Депутатът уточни още, че системата е една от най-модерните в Европа и света, а в същото време изграждането и поддръжката им е една от най-евтините.
По отношение на бъдещето на тол системата се очаква разширяване на обхвата и включване на нови пътни участъци. Това става в преговори с транспортните компании, обясни още Петя Аврамова. Тя допълни, че разширението се забавя на фона на пандемията от коронавируса.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате