IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Тайни клиенти ще следят услугите на администрациите

Правителството планира над 1500 мерки за промяна на обслужването

17:12 | 04.10.18 г. 1
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Правителството одобри пакет от общо 1528 мерки за подобряване на административното обслужване за гражданите и бизнеса, съобщиха от кабинета на вицепремиера Томислав Дончев.

За първи път във фокуса попадат доставчици на обществени услуги - болници, детски градини, училища, университети, библиотеки, музеи, пощи, електроразпределителни дружества, ВиК, топлофикационни дружества.

Планът изисква до края на годината министрите да заличат или впишат в Административния регистър предоставяните услуги, а до 31 март 2019 г. да внесат за одобрение от Министерския съвет проектите за изменения на закони и наредби във връзка с промените.

Прилагането на мерките бъде проследявано и чрез проучване по метода "Таен клиент".

Мерките са групирани условно в пет направления:

Услуги за бизнеса

В тази група влизат услуги за удостоверения и справки, които администрацията ще набавя вътрешно и по служебен път чрез обмен на информация, достъп до регистри и др. Например ще има възможност за служебно предоставяне на информация за наличие или липса на задължения към общините чрез проверка в информационната система по Закона за местните данъци и такси, поддържана от Министерството на финансите.

Такава служебна проверка ще може да се прави и за данъчните оценки, включително при заявяване и получаване от нотариус. Друга масова услуга, която се предоставя над 500 хил. пъти годишно - удостоверението за характеристики на земеделски земи - ще се извършва чрез служебна проверка в районите с кадастрална карта.

Администрацията ще проверява служебно и разрешения за строеж, удостоверения за въвеждане в експлоатация, ще прави справка за наличието на персонал (без да се представят трудови договори).

Ще бъде премахнато  изискването за подпечатване на заявления на юридически лица с печат, освен ако това изрично не е предвидено в закон. Предвижда се също увеличение в срока на валидност на издадени документи (лицензи, разрешения, регистрации и др.), например Акредитация на органи по сертификация на продукти и услуги от

Българската служба за акредитация, както и намаляване на сроковете за издаване на някои документи. За 68 услуги са формулирани препоръки за намаляване на сроковете и съобразяването им с изискванията на АПК.

Услуги за гражданите

В тази група са включени мерки за обслужване на едно гише, намаляване на изискваните удостоверения и прилагане на служебното начало, комплексно обслужване.

При документите за образование ще бъде засилено служебното начало и ще отпадне необходимостта от предоставяне на дипломи за средно и висше образование, както и дипломи, придобити в чужбина. По аналогия с отпадането на декларирането на нов автомобил, подаването на данъчни декларации в общините при придобиване на имот ще бъде преустановено.

При изповядване на сделка нотариусът ще вписва сделката в Имотния регистър, а общините ще бъдат уведомявани служебно.

За удостоверение за раждане ръководителите на болниците ще уведомяват по електронен път общините, а те ще издават документа без да се заявява услугата отново. Ще се разгледа и опция удостоверение за раждане и препис-извлечение от акт за смърт да се получават директно от лечебното заведение, а не да се ходи в общината.

Ще се създаде възможност за издаване на удостоверение за наследници, в което не се вписват всички наследници, а само едно отделно лице, за което се удостоверява, че е наследник. Така това удостоверение ще е безсрочно.
Ще отпадне необходимостта от смяна на регистрационните табели на автомобили при смяна на постоянния адрес на собственика и при закупуване на автомобил с регистрация в друга област.

Ще бъде премахната шестмесечната валидност на скиците, издавани от общините. Те ще стават безсрочни и ще важат до промяна.

Заличаване на услуги

Предложени са 322 услуги за заличаване от Регистъра на услугите, включително такива, които са незаконосъобразни (без правно основание).

Част от тях ще продължат да бъдат извършвани като дейности от съответните администрации. Например се предвижда да отпадне дублирането на регистрация на собственици на пчели и пчелни семейства, която сега се извършва и от общински администрации, и от Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ).

Вписване на услуги - предимно услугите на болници, училища, електроразпределителни дружества, ВиК, топлофикационни дружества и други организации, предоставящи обществени услуги. Това е първата стъпка за прилагане от тяхна страна на предвидените преди години законови приложения, които изравняват някои стандарти за техните услуги с тези на администрацията.

Така например статут на услуги ще получат десетки и сега извършващи се дейности като издаване на академични справки и свидетелства за специализации; свързване, проверки за редовност, възстановяване на подаването на комунални услуги като водоснабдяване, електроснабдяване и газоснабдяване; сключване на застрахователен договор, издаването на негов дубликат, заявяването на застрахователна претенция, както и много други.

Трансформиране на услуги във вътрешно-административни

Администрациите ще стандартизират и синхронизират сходни услуги, които предлагат. По този начин се установява пряка комуникация между администрациите и гражданинът спира да бъде посредник и куриер между тях.

Предложени са 158 удостоверителни административни услуги, които следва да се предоставят единствено като вътрешно-административни, като се прекрати заявяването на услугата от отделни лица и организации.

Сред тях са сключването на договор за присъединяване на обекти на клиенти към електрическата, към газопреносна и/или газоразпределителна мрежа.

Издаването на удостоверение за внесени осигурителни вноски за осигурителен стаж за периода на обучение във висше или полувисше училище и за времето на докторантура, издавано от НОИ, също ще бъде вътрешно-административна услуга. Това важи и за удостоверението за български произход, издавано от Държавна агенция за българите в чужбина.

За тази услуга ще отпаднат Акт за раждане и Документ за доказване на българския произход на заявителя. Когато тези документи са издадени от български орган, същите ще могат да бъдат изискани служебно от съответната администрация. По същата логика редица услуги се предвижда да преустанови изискването за представяне на решение на ТЕЛК/НЕЛК.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:59 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още