Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Телевизионните реклами за хазартни игри се движат на ръба на закона

Преди седмица ДКХ е започнала цялостна проверка на трите най-големи национални телевизии във връзка с излъчвани реклами на „игри на щастието“

Телевизионните реклами за хазартни игри се движат на ръба на закона

Снимка: Pixabay

Вицепремиерът Валери Симеонов планира да предложи промени в законите, свързани с рекламите на хазартни игри. Това стана ясно от изказването му по време на петъчния парламентарен контрол. Той отговори на въпрос на народните представители Теодора Халачва и Георги Гьоков относно злоупотреба с деца и детски образи в рекламни съобщения и клипове на хазартни игри. Питането е по повод сигнал за участието на състезателки от Българката федерация по художествена гимнастика (БФХГ) в рекламен клип на хазартна игра. Според депутатите този клип подтиква хората и най-вече децата към участие в хазартни игри.

От трибуната Симеонов обясни, че ще събере информация и ще проучи въпроса, преди да обяви в кои закони какви промени могат да се направят.

„Проблемът с въздействието на рекламни клипове, особено за хазартни игри, върху детската психика е много сериозен и се нуждае от внимание и ако трябва - законодателни промени. Излъчват се реклами за хазарт, според които може да се забогатее без труд, а това е пагубно за българите", посочи вицепремиерът.

"С рекламата на търкането на разни билетчета всъщност се прави реклама на хазарт“, каза Симеонов, цитиран от БТА.

Държавната агенция за закрила на детето е изискала информация от БФХГ и от организатора на лотарийната игра. Според изпълнителния директор на фирмата в заснемането на клипа не са участвали деца. Той е предоставил копия с артисти участници в клипа, които са пълнолетни.

Проверката на Държавната агенция продължава, тъй като не приемаме на 100% достоверността на тази информация и искаме от БФХГ допълнителна справка, каза Валери Симеонов. За случая с рекламния клип са сезирани Държавната комисия по хазарт и СЕМ, посочи още той.

Казусът с рекламата на хазарт отдавна циркулира в общественото пространство. Преди малко повече от месец финансовият министър Владислав Горанов освободи от длъжност тогавашния председател на Държавната комисия по хазарта (ДКХ), без да посочи конкретни мотиви. По неофициална информация обаче уволнението на Огнемир Митев е заради медийни публикации, които уличават комисията в бездействие спрямо агресивната реклама на хазарт по националните телевизии. 

Още по темата

Именно ДКХ е институцията, която трябва да следи хазартните реклами и да налага глоби, ако те не отговарят на законовите изисквания. Към момента повечето клипове, които популяризират „игрите на щастието“, минават на ръба на закона и няма категорично тълкуване на разпоредбите. В чл. 10 от Закона за хазарта се забранява пряката реклама на хазартни игри, каквито са "Националната лотария", "Лотария България", а също и клиповете на държавния "Български спортен тотализатор" (БСТ).

В текста обаче има „вратичка“, която допуска няколко изключения, които позволяват да се обявяват наименованията на игрите, търговската марка на хазартния оператор, резултатите от игрите и спечелените печалби и тегленията на тиражите.

Преди седмица стана ясно, че Държавната комисия по хазарта е започнала цялостна проверка на трите най- големи национални телевизии – БНТ, bTV и Нова телевизия, във връзка с излъчвани реклами на хазартна дейност. Инициативата е на новата шефка на ведомството – Мария Филипова, която зае поста в началото на февруари. Това става ясно от отговор на Филипова на въпроси на Mediapool.

От предоставената на медията информация се разбира още, че Филипова е изискала най-подробна документация от трите национални телевизии по повод проверката, която е за периода 1 януари 2017 г. - 31 декември 2017 г. Става дума за договорите за всички видове реклама на хазартни игри с телевизиите, за обявяването на печелившите участници и т. н.

Изискан е и пълен списък с рекламите и предаванията с дата и час, а също и списък на печелившите участници и спечелените от тях суми. "След представяне и запознаване с посочените документи и рекламни клипове, в случай че се констатират нарушения на разпоредбите на Закона за хазарта, ДКХ ще предприеме санкционни действия спрямо нарушителите по реда на Глава V, Раздел II от закона", посочва Мария Филипова в отговора си до Mediapool.

В края на февруари пък Националната мрежа за децата (НМД), която обединява 150 неправителствени организации, съобщи, че е внесла сигнал до отговорните институции, включително до ДКХ, срещу рекламния клип "Билет Шоколад от Национална лотария – 7777.bg". Клипът, който се излъчваше по национални телевизии, създава риск от насърчаване на деца и млади хора към хазартни игри, коментираха от обединението.

Тревога, свързана със засилената реклама на хазарт, изразиха и от Съвета за електронни медии, а от Националния съвет за саморегулация, в който влизат рекламодатели и телевизионни оператори, казаха, че са готови да работят по темата. 

По статията работиха: автор Ралица Пейчева, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

Коментари (1)

0
 
12
 
1
преди 4 месеца
Няма профилна снимка
Пълна забрана за рекламиране на хазарт!!! Пълна без никакви условностти и вратички. Както е забраната за алкохол и цигари. Пълно безумие е това търкане на билетчета от деца, пенсионери и всякакви други!

Още от Икономика и политика
Кристалина Георгиева: Цените няма да скочат много след влизането в еврозоната