IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Трансформира ли се социалното предприемачество по време на криза?

Бизнесът трябва да е наясно как да потребява услуги от социалните предприятия, коментират Цецка Караджова и Станимира Георгиева

16:12 | 30.12.21 г.
Трансформира ли се социалното предприемачество по време на криза?

Работодателите трябва да бъдат насърчавани, за да предоставят работа на хора в неравностойно положение, защото квотите лесно могат да бъдат заобикаляни. Това коментира в предаването „Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria Цецка Караджова, основател на фондация „Светът на Мария".

„Практически кризата ни донесе нови възможности и ни направи по-гъвкави, каза още Караджова. – С началото на пандемията ние започнахме да приготвяме храна за хора, които са социално слаби, уязвими и които имаха нужда от подкрепа.“

Станимира Георгиева, създател на „Шоколадова къща Станимира", посочи, че кризата се отрази по един и същи начин, както на бизнеса, така и на социалните предприятия.

„Тъй като социалните предприятия интегрират в своите икономически цели и социални – подкрепа на хората от уязвими групи, в такава криза наистина е нужна подкрепата на държавата и на други икономически субекти“, смята тя.

Според нея в кризата са станали по-видими белите петна и това, което е нужно като умения или като модел на бизнес. „Например дигитализацията", посочи Георгиева.

Цецка Караджова не е толкова голям оптимист по отношение на подкрепата за социалното предприемачество.

„Има закон за социалното предприемачество, което е огромна стъпка напред. Има мерки, които са заложени в този закон, но те са недостатъчни“, категорична е тя.

„Социалните предприемачи не бяха изобщо във фокуса на държавата по време на кризата. За нас това се оказа една възможност сами да стигнем до решения, които ни дадоха повече възможности“, поясни Караджова и потвърди, че така са направили онлайн магазин, който се оказал изключително успешен.

По думите ѝ въпреки липсата на държавата една рекламна агенция ги е подкрепила със създаването на онлайн магазин пробоно. „Социалните предприемачи бяха оставени да се оправят сами", е мнението на Караджова.

Станимира Георгиева настоява да има повече мерки и повече информираност, за да могат социалните предприятия да функционират в по-нормална среда.

Караджова също е на мнение, че няма достатъчно информация за съществуването на Закон за предприятията на социалната и солидарна икономика. Тя съобщи, че регистрираните социални предприятия в България са 35, „което е обидно като цифра“, и даде пример с Белгия, в която са регистрирани над 18 хиляди социални предприятия, а във Великобритания са над 100 хиляди.

„При нас това тепърва предстои. В България има традиция на социалното предприемачество още от началото на миналия век, когато започват да функционират читалищата, след това кооперативите, специализираните предприятия, взаимоспомагателните дружества,", коментира Караджова.

Как социалните предприятия достигат до групите от хора, които се нуждаят от помощ?

Целия коментар вижте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още