Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Тренд: Според половината българи мерките срещу COVID-19 са достатъчни

Само 18% от хората работят вкъщи, докато през април техният дял беше 35%, показва проучване на социолозите през ноември

Тренд: Според половината българи мерките срещу COVID-19 са достатъчни

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Близо половината от българите са на мнение, че мерките срещу разпространението на COVID-19 са достатъчни. Задължителното носене на маски на обществени места среща най-голяма подкрепа.

През ноември българите се чувстват по-сигурни за работните си места, отколкото през пролетта. Регистрират се по-ниски нива на опасения сред българите от недостиг на хранителни продукти, консумативи за дома, лекарства и горива спрямо месец април. Отчита се повишаване на делa на хората, които остават без спестявания. Това са изводите от проучване на „Тренд“ на нагласите на българите спрямо разпространението на COVID-19.

Още по темата

Близо 30% от българите смятат, че мерките срещу разпространението на COVID-19 трябва да са по-строги. Сходен дял се е отчитал и през април. През май обаче едва 11% са искали по-строги мерки. Това до голяма степен се дължи на малкото случаи тогава и излизането на държавата от извънредното положение, констатират социолозите.

Те отчитат, че от демографските разбивки се вижда, че с увеличаване на възрастта се увеличава и делът на хората, които смятат, че мерките трябва да бъдат по-строги. Впечатление прави, че 39% са тези, които през май месец смятат, че мерките трябва да бъдат по-леки, като през ноември едва 15% споделят това мнение.

През ноември се отчита повишаване на дела на хората, които декларират, че носят предпазни маски – 88% към 70% през април.

Голям е делът на българите, които посочват, че спазват физическа дистанция при общуването с хората - 82%, като само 14% посочват, че не ги спазват. 79% от анкетираните заявяват, че избягват събирането с много хора. Като предпазна мярка срещу коронавируса, 37% от хората пият витамини/ хранителни добавки, а 70% използват дезинфектанти по-често.

Делът на работещите от вкъщи през ноември е по-нисък от този спрямо април - 18% спрямо 35%.

От „Тренд“ обясняват, че в проучването са събрали мнения на хората за различните мерки, които държавата въведе или обсъжда. Отчита се повишаване на подкрепата по отношение на задължителното носене на маски - 76% през ноември спрямо 64% през април. Същевременно се отчита намаляване на подкрепата за затваряне на всички ресторанти, барове, фитнеси и други места, в които се събират повече хора. 36% от хората подкрепят тази мярка през ноември, докато през април този дял е 82%.

По отношение на широко коментираната тема със затваряне на детски градини, училища, университети, то 31% подкрепят затварянето на университетите, а 51% са на противоположното мнение. Да се затворят училищата изцяло за ученици от 1 до 12-ти клас среща подкрепа от 28%, а 57% не споделят това мнение. Детските градини и тяхното затваряне са съответно с 25% обществена подкрепа.

Особено ниски нива на подкрепа се отчита по отношение на забрана на гражданите да се разхождат в паркове и градини, забрана за пътуването с автомобил извън града, в който живеят, да се излиза от дома само с декларация за причина за излизането.

Едва 12% от българите смятат, че трябва да се забрани на гражданите да излизат от дома си с изключение на ходене до магазин, аптека или до работа. Този дял през април е срещаше подкрепа от 55% от българите.

Широко дискутираната тема с ваксините ни провокира да включим в проучването въпрос относно това дали хората биха се ваксинирали, или не, когато такава ваксина е налична, коментират социолозите. 26% от българите посочват, че ще се ваксинират, а 45% не споделят това мнение. Не се отчита особена динамика по отношение на възрастта на хората. Жените са по-колебливи в решението си спрямо мъжете. В друго проучване на „Тренд“ по отношение на ваксинирането се регистрира определени стереотипи, които са видни и по отношение на бъдещите ваксини срещу коронавирус.

Спад в опасенията спрямо април се отчита сред българите по отношение на недостиг на хранителни продукти (25% през ноември спрямо 42% през април), консумативи за дома (20% спрямо 33% през април), горивата по бензиностанциите (15% през ноември спрямо 25% през април). По отношение на лекарствата, то 41% имат такива опасения през ноември, а през април половината от българите са имали такива опасения.

През ноември българите се чувстват по-сигурни за работните си места спрямо април. Липса на опасения за работните си места имат 35% от хората през ноември, докато през април делът е 25%.

Увеличил се е значително делът на българите, които посочват, че нямат спестявания – 42% през ноември спрямо 24% през май. Намалели са дяловете спрямо предходните изследвания на хора, които декларират, че един или повече месеци могат да изкарат със своите спестявания, ако са без доходи.

Запазват се високи дяловете на хората, които смятат, че повечето време прекарано вкъщи влияе отрицателно върху общото им физическо и психическо състояние – 45% през месец ноември спрямо 52% през май и 47% през април. Едва 6% от анкетираните са убедени, че повечето време вкъщи влияе положително върху общото им физическо и психическо състояние.

От „Тренд“ отчитат, че е намалял делът на хората, които смятат, че в по-кратък срок ще се върнем към нормалния си начин на живот спрямо месец май тази година. Значително се увеличава делът на тези, които не могат да преценят - 30% спрямо 9% през май. За 28% от хората ще бъде необходимо повече от една година, за да се върнем към нормалния си начин на живот.

Проучването на „Тренд“ е по поръчка на вестник „24 часа“, анкетите са направени между 2 и 10 ноември с интервюта "лице в лице" сред 1001 българи.

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Кои са победителите във „Вдъхновяващите 5“ – разберете в четвъртък по Bloomberg TV Bulgaria