Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Трябва ли въвеждането на тол системата да се отложи до 2020 година?

Превозвачи и работодатели настояват такси да се събират само на автомагистралите и онази част от пътищата от клас I, които са част от трансевропейската пътна мрежа

Трябва ли въвеждането на тол системата да се отложи до 2020 година?

Снимка: Архив АПИ

Изграждането на тол системата върви по график и има готовност за пускането ѝ към 16 август, обяви в края на миналата седмица регионалният министър Петя Аврамова. От 15 май започва тестване на тол системата в частта „такси" на база изминато разстояние, информира тя.

Темата за тол системите от близо година предизвиква остри полемики и реакции от страна на превозвачи, бизнес, работодатели, власт, общество. Първи реагираха превозвачите. Автобусните превозвачи очакват разрастване на сивия сектор, пише в анализ на БТА.

„Разбирайки, че приходите от винетки и тол такси са единствения начин за въздействие на инфраструктурата, отправяме остра забележка относно възможността за реализация на тази идея, коментира Ивайло Константинов, член на управителния съвет на Конфедерацията на автобусните превозвачи. Причината е, че следва да бъде направено разграничаване между обществен превоз на пътници, предоставящ социална услуга и превоз, предоставящ само услуга. При първия случай превозвачите обслужват транспортно 12 правоимащи групи граждани и не биват подпомагани по никакъв начин от държавата, освен за превозите в общинските транспортни сфери. Това, плюс сивият сектор свиха бранша с 2/3 за последните десет години.“

Още по темата

Според него ситуацията е такава, че всеки допълнителен разход води до нови фалити. „Да напомним, че в последните години се появиха доста подобни разходи: за допълнително оборудване с обезопасителни колани, за видеорегистратори, повишение на застраховките и на минималната работна заплата, съответно осигуровките. Към това като добавим и абсолютната невъзможност да се коригира цената на предлагане заради обстоятелството, че тя е фиксирана за целия период на договора по силата на Закона за обществените поръчки, допълнителният разход за тол таксите със сигурност ще доведе до нови фалити и лишаване от транспортно обслужване на още много общини", смята Ивайло Константинов.

Той напомни, че цифрите показват, че за Еuro VI една годишна винетка струва 800 лева.

„При новата тол система превозвач с малък пробег ще плаща годишно 5 хил. лева. А тези, чиито автобуси минават големи разстояния – много повече. Поскъпването е над шест пъти. При превози на договорна цена – е поносимо, защото там своето съгласие дават всички страни при самата договорка (тип случаен превоз).
Очакванията са, че подобно поскъпване ще доведе до разрастване на сивия сектор“, е мнението на Конфедерацията на автобусните превозвачи, изразена от Ивайло Константинов.

Тежкотоварните превозвачи също прогнозират хаос в тол системата и апелират за отлагането ѝ.

„Категорично очакваме хаос с тол системата“, заяви Илиян Филипов, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ). По думите му по договор трябва да има шестмесечен тестов период, а такъв не е предвиден и ще стане както с електронните винетки. Затова от бранша категорично се обявяват за отлагане на влизането в действие на системата.

Според Миролюб Столарски, системата не е готова и няма да бъде готова преди края на първото тримесечие на 2020 година. "По тази причина събирането на тол такси в аванс или на "зелено" граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление", твърди той.

В интервю за национална телевизия той онагледи ситуацията със следния пример: От 18 филийки в хляба – три ще отиват за тол такса, а четири отиват за ДДС, останалото за разходи и печалба на производителя.

Системата трябва да започне да функционира от средата на годината за камиони от над 3,5 тона. Миролюб Столарски напомни, че я изгражда австрийска фирма, която трябва да я предаде на Агенция „Пътна инфраструктура“, но от АПИ искали същата фирма да помага за обслужването на винетната система.

„По договор това е собственост на държавата, тоест на АПИ. Трябваше да бъдат създадени около сто чисто нови пунктове. Не е направена връзката между митниците и АПИ, не е направена и между НАП и АПИ. Ще стане така, че транзитният трафик ще минава безплатно. На митницата няма как да ги контролират. Системата изобщо не е изградена. В момента с една винетка минават три турски камиона", разкри Столарски.

Зa кoи пътища щe вaжи тол системата?

B зaдaниeтo зa oбщecтвeнaтa пopъчкa e зaпиcaнo, чe тoл такса щe ce cъбиpa зa вcички клacoвe acфaлтиpaни пътища – първи, втори и трети клас. Това включва между 16 хил. км и 18 хил. км или около 80% от пътната мрежа.

Kъм мoмeнтa нe e яcнo и кoлкo тoчнo щe бъдaт тaкcитe.
Beднaгa cлeд пoдпиcвaнeтo oбaчe cтaнa яcнo, чe тoвa пpeдвиждaнe нe e peaлиcтичнo. Caмият миниcтъp зaяви, чe e пo-cкopo вepoятнo тя дa вaжи зa 8 хиляди илометра peпyбликaнcки пътища. B телевизионно интepвю Beceлин Дaвидoв, члeн нa управителния съвет нa Aгeнция „Пътнa инфpacтpyктypa", дoпycнa, чe e възмoжнo пoeтaпнo paзшиpявaнe нa oбxвaтa пo-къcнo.

B кpaйнa cмeткa peшeниeтo щe бъдe взeтo cлeд oбcъждaния в paмкитe нa cлeдвaщитe мeceци.

Peмoнт нa пътищатa е основната цел на тол таксите. Haдeждата нa изпълнитeлнaтa влacт e, чe въвeждaнeтo нa тoл cиcтeмaтa щe peши и чacт oт пpoблeмa c xpoничнoтo нeдoфинaнcиpaнe зa peмoнт и изгpaждaнe нa peпyбликaнcките пътища. От AПИ коментираха, че oкoлo 6-7 xил. км oт пътнaтa мpeжa в cтpaнaтa e в „нeдoбpo" cъcтoяниe, a гoдишният нeдocтиг зa пoддpъжкaтa e мeждy 200 млн. лева и 300 млн. лева. Oчaквa ce 4-5 гoдини cлeд въвeждaнe нa тoл cиcтeмaтa дa бъдaт peмoнтиpaни 7 xил. км тpeтокласна пътнa мpeжa. Пpиxoдитe щe пocлyжaт и зa дpyги гoлeми инфpacтpyктypни пpoeкти – "пoнe eдин тyнeл пo Cтapa плaнинa", мaгиcтpaлa „Cтpyмa" и мaгиcтpaлa „Xeмyc", както и cкopocтни пътища мeждy Beликo Tъpнoвo и Pyce и мeждy Бoтeвгpaд и Bидин.

Каква е ситуацията към момента?

По думи на министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова се предвижда пътническите превози да заплащат ниска тол такса, защото изпълняват социални функции. „Преразпределението ще бъде вътрешно в сектора. Който пътува повече, всъщност заплаща повече", поясни тя. Министърът посочи, че най-голяма тежест в заплащането на тол таксите ще понесат тежкотоварните превози и транзитният превоз, като именно от тях се очакват и най-много приходи.

Относно вероятността за увеличение на цените на хранителните продукти министър Аврамова се позова на изследване на Световната банка, според което с 4% ще поскъпнат само безалкохолните напитки и минералната вода. Тя каза още, че на този етап е планирано само 50% от републиканската пътна мрежа, което е 10 800 км, да бъде включена в обхвата на тол системата. Част от тях ще бъдат с нулева ставка, което означава, че няма да се събират пътни такси, защото участъците не са в добро експлоатационно състояние. Министърът съобщи това в Ямбол на 17 април. По думите на Аврамова останалите 10 хил. км републикански пътища ще бъдат без тол такса, както и още 20 хил. км общински пътища, за които не се изисква такава.

„Никой от превозвачите в момента не може да даде точна справка за това колко пари ще плати при един курс на негов тежкотоварен автомобил през България, тъй като ние все още не сме представили актуалната пътна карта с платени отсечки", коментира тя и добави, че всички сметки за един курс при това положение са некоректни.

Какво е мнението на работодателите?

Теодор Дечев от Асоциацията на индустриалния капитал в България смята, че въвеждането на така наречената тол система, при която ще отпаднат винетките за товарните автомобили и ще се заплаща тол такса на изминат километър, означава, че таксуването на товарните автомобили спрямо сегашната система ще се повиши значително, както и че върху товарните автомобили ще падне основната тежест за издръжка на инфраструктурата, вместо върху автомобилите.

До момента, според данни на Института за пазарна икономика, приходите от винетки (през 2018 г.) са 380 милиона лева. От тях 268 милиона са от автомобили и 112 милиона са от тежкотоварните превозни средства. Съотношението е 70 към 30. Очевидно е, че стремежът е да се прехвърли тежестта от леките автомобили върху тежкотоварните.

Предложените за тол такси за автобуси са далеч-далеч по-ниски от това, което е за тежкотоварния бизнес – около 50% от средните за ЕС. Но в много страни от ЕС тол таксата за автобуси е нулева. Като отчитаме несъмнено важната социална роля на автобусните превози, както и факта, че нулевата такса съвсем не е изключение в страните от ЕС, би трябвало да се помисли внимателно дали не е възможно тол таксата за автобуси да се редуцира още, като ориентир „репер" да бъде размерът на една четвърт от средната за ЕС автобусна тол такса, съветва Теодор Дечев.

От Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България – КРИБ, също настояват да се отложи стартирането на тол системата до началото на 2020 г. Във връзка с публикувания проект за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние и интегрирането на системата, ръководството на организацията счита, че преди всичко е необходимо да бъдат взети предвид становищата на всички засегнати страни.

От КРИБ твърдят още, че България става единствената страна в Европа, в която се таксуват автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища. От там напомнят, че същевременно страната ни е на първо място в Европа по транспортен дял на транзитен трафик (40%), което означава, че именно той има най-голямо негативно влияние върху пътната мрежа. По тази причина според КРИБ е по-приемливо в обхвата на системата да бъдат включени само автомагистралите и онази част от пътищата от клас I, които са част от трансевропейската пътна мрежа. По този начин системата за таксуване ще бъде насочена основно към транзитното движение и едновременно с това ще даде алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар, обясняват те.

(БТА)

По статията работиха: Екип на Investor.bg , редактор Петя Стоянова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

0
 
1
 
2
преди 1 месец
Няма профилна снимка
А не трябва ли да се ускори въвеждането да попитам аз ? Например веднага да се въведе. Има стотици километри магистрали и скоростни пътища още да се строят и ремонтират съществуващи. Всеки ден отлагане от момента в който може да се пусне е в ущърб на прогреса.
0
 
10
 
1
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Как пишат "трябва ли да се отложи", като те са готови я края на 2020, я не са готови. Пълен леш.

Още от Икономика и политика
България въвежда система за ранно предупреждение за бизнеси, заплашени от фалит