IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Търговска верига подвеждала клиентите с различни цени за един вид продукт

Съдът потвърди колективен иск на КЗП за нелоялни практики

11:37 | 09.01.17 г.
<p>
	<em>Снимка: архив, Ройтерс</em></p>

Снимка: архив, Ройтерс

Търговска верига за хранителни стоки е заблуждавала клиентите с две различни цени за един и същи продукт. Освен това търговецът слагал една цена на рафта в магазина, а маркирал друга на касата. Нарушението е свързано най-вече с продажбата на млечни продукти -  кашкавал и сирене.

Това съобщава Комисията за защита на потребителите (КЗП), след като Върховният касационен съд потвърди с окончателно решение колективен иск на Комисията срещу веригата.

Искът е заведен, тъй като супермаркетът е нарушил влязла в сила заповед на КЗП, с която се забранява прилагането на нелоялни практики. 



Проверка на контролния орган в няколко обекта на въпросната верига установила, че потребителите може да заплатят с до 4 лв. над обявената върху опаковката цена при покупка на предварително разфасовани млечни продукти.

Предпоставка за това е разминаването между цената върху продуктовата опаковка и посочената на рафта цена, която се маркира на касата и в общия случай е с около два лева по-висока.

Например, при поставена върху вакуумната опаковка на кашкавал цена 12,29 лв. за килограм и 2,26 лв. за разфасовка от 192 гр., маркираната на касата цена за килограм е 14,34 лв. и 2,76 лв. за количеството в опаковката. Това означава, че потребителят ще плати за килограм с над 2 лв. повече, отколкото очаква.  

Нарушението е констатирано за около 10 вида от изложените на щанда продукти, от които към момента на проверките са били налични близо общо 200 разфасовки. В някои случаи дори е установено, че върху опаковките на разфасовките от един вид продукт е поставена различна цена за килограм.

Друго регистрирано нарушение при този търговец е обявяването на по-ниски цени на щанда от маркираните на касата.

Комисията е забранила описаните нелоялни практики със заповед, потвърдена от съда. Нова проверка след влизането в сила на разпоредбата показва, че търговецът продължава да извършва същите нарушения. Следващата предприета от КЗП стъпка е завеждането на колективния иск. С потвърждаването му през декември 2016 г. ВКС задължава търговеца да не прилага в бъдеще тези практики.

От решението на съда става ясно, че сигнал е подаден срещу магазин „Т-М.“, който се намира в Търговски център „Фрапе“ (Пловдив). Там потребител купил кашкавал и е установил, че при обявена върху опаковката цена за 1 кг - 10.89 лв. е заплатил маркирана в касовия бон цена за 1 кг - 12.79 лв.

След сигнала проверка установила, че такова разминаване има при някои опаковки кашкавал, сирене и месо в магазина.

„В случая е налице разминаване не само между цените, означени върху опаковките на стоките, поставени от производителя с тези на търговеца-ответник, но и между поставените от търговеца цени на рафтовете в магазините му и тези, по които се маркират стоките на касата в същите тези магазини на търговеца“, пише в съдебното решение.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:22 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още