IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Управляващата коалиция вложи най-много пари в предизборната кампания в медиите

За най-скъпата кампания от 2014 г. насам са сключени договори за над 4,100 млн. лева без ДДС, изчислиха в Института за развитие на публичната среда

19:31 | 01.04.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Най-много средства в предизборната кампания в медиите, която е рекордно скъпа, са вложили участниците в управляващата коалиция, които присъстват и в информационния поток като част от изпълнителната власт. Те обаче не плащат за допълнително отразяване, което има ПР характер и не предпоставя отговори на въпроси. Така медиите нямат възможност да изпълнят ролята си на посредник в диалога между избиратели и политици, констатира мониторингът на Института за развитие на публичната среда, който проследи разходите за медийно отразяване на участниците в кампанията за парламентарни избори 2021.

Медийното отразяване на предизборната кампания тази година е особено засилено заради извънредната здравна ситуация, в която протича, и ограниченията при провеждане на масови мероприятия. В тази среда кандидатите отделят сериозни средства за реклама в медиите, които са рекордни за финалния етап на кампанията в сравнение с парламентарните избори през 2014 г. и 2017 г. Общата стойност на сключените към 31 март договори е над 4,100 млн. лева без ДДС, изчислиха експертите на Института за развитие на публичната среда.

Мониторингът обхваща официалните страници на 40 национални и регионални – 10 телевизии, 3 радиостанции, 13 вестника и 14 информационни сайта и агенции. Оказва се, че три дни преди изборите, всички участници в кампанията са вложили ресурси за медийно присъствие.

Партиите и парите за реклама

В края на кампанията начело по разходвани средства е коалицията „ВОЛЯ-НФСБ” с вложени над 1,140 млн. лева. На второ място се изкачва другата патриотична формация – ВМРО, със 626 065 лв. Трети по разходи за медийна реклама са „ГЕРБ-СДС” с 588 226 лв. Така партиите от управляващата коалиция в последните четири години са формирали почти 60% от разходите на всички участници в кампанията.

Разходите на левицата за медии възлизат на 341 535 лв., което ги нарежда след партията на Цветанов „Републиканци за България”, отделили за отразяване почти половин милион лева. 

Отразяване в медии

Най-много средства за отразяване на предизборната кампания привличат Нова ТВ – 847 358 лв., БТВ – 793 607 лв. и БНТ – 602 814 лв. БНТ продължава да сключва договори с по-голям брой формации, което по всяка вероятност се дължи на по-ниските цени за отразяване в обществената медия, определени с постановление на Министерски съвет.

Практиката за подписване на безвъзмездни договори за отразяване се използва за поредна кампания. Такива са обявили от ТВ Евроком с девет формации коалиция „Ние, Гражданите”, коалиция „БСП за БЪЛГАРИЯ”, партия Възраждане, партия АБВ, коалиция „Демократична България”, коалиция „Движение ЗАЕДНО за промяна”, партия Движение на непартийните кандидати, партия Правото и партия Общество за нова България, както и от партийната телевизия Алфа. Единственият обявен от телевизията договор е с издържащата ги партия АТАКА. Публикуваната информация в този тип договори не позволява да се проследи нито услугите, за които се сключват, нито тяхната стойност.

Продължава и практиката партийните телевизии да сключват договори с партиите, с които са свързани.

В края на кампанията само три от медиите не са обявили сключени договори с участниците в нея. Това са вестниците Монитор и Телеграф и сайтът BGnes.com. Въпреки това преглед на страницата на BGnes.com показва, че там има агитационно съдържание.

В тази кампания всички кандидати официално са сключили договори с медии за отразяване на посланията им. Най-голям е и броят на медиите, които официално са публикували споразумения с участниците.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:05 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още