IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

В. Комитова: Първите 51 км на АМ "Хемус" ще бъдат завършени през 2024 г.

Стачкуващите строителни фирми са правили ново строителство, маскирано като "текущ ремонт", тъй като така парите са 2,6 пъти повече, разкри регионалният министър

10:50 | 09.12.21 г.
Автор - снимка
Редактор
В. Комитова: Първите 51 км на АМ "Хемус" ще бъдат завършени през 2024 г.

Страховете ми за раздадените пари "ин хаус" за автомагистрала "Хемус" се сбъдват. Преди се страхувах от естественото състояние "фалит", но не и от сакове с пари. Това заяви служебният министър на регионалното развитие архитект Виолета Комитова в предаването "Денят ON AIR".

"За "Хемус" 10-15 фирми са получавали десетки милиони по процедурата "ин хаус", тоест без обществени поръчки. Общата сума е около 1 млрд. лева и много се надявам случаят със саковете да касае една от тези фирми, а другите пари да се съхраняват и харчат по предназначение", каза Виолета Комитова.

По отношение на това кога очаква да бъде завършена АМ "Хемус" министърът не се ангажира с точни срокове, но заяви, че "първите 51 км на "Хемус" ще бъдат завършени през 2024 г. – по договори, които е сключила партия ГЕРБ. Следващите отсечки - 4, 5, 6, са в ускорени отчуждителни процедури, за които служебното правителство положи много усилия, за да може следващата година да се открие фронт за строителство", посочи регионалният министър.

От думите ѝ стана ясно, че най-тежко е състоянието на отсечки 7, 8 и 9.

"Едно трасе, което е било проучено още по време на правителството на ГЕРБ, сега се оказа, че е проблемно от гледна точка на геоложката структура на подземните почви, че преминава през защитена територия и също така е в близост до специален обект, при което се налага това трасе да бъде променено и отново да бъде проучвано", обясни министър Комитова.

Тя обаче е категорична, че не трябва да се говори общо за качеството на пътното строителство в България.

"Има участъци, които са много качествено построени, имаме и някои с по-лошо качество. Това се вижда на първата година и, за съжаление, имаме лоша практика да строим пътища, без да ги обезпечаваме с гаранционни срокове. Най-пресният пример е Чирпан-Стара Загора. 40 км обновихме от "Тракия", 207 млн. лв. струва общо като строеж, а няма гаранция. Това е сериозен проблем, който ние се борим да го преодолеем", обясни Виолета Комитова.

Регионалният министър засегна и темата с протестите срещу МРРБ, като по думите ѝ стачкуващите фирми са правили ново строителство, маскирано като "текущ ремонт".

"Разликата е, че парите при текущия ремонт са 2,6 пъти повече, отколкото за ново строителство", разкри Комитова.

Тя коментира и качеството на пътя на магистрала "Струма". От думите ѝ стана ясно, че "Струма" всъщност не е магистрала и няма акт 16.

"И да имаше, надали катастрофата щеше да бъде избегната – става дума и за пожар", е мнението на арх. Комитова във връзка с трагедията край Боснек, при която загинаха 45 пътници на автобус.

Регионалният министър увери, че ВиК дружествата няма да фалират въпреки "многото заварени проблеми", като за целта служебното правителство е трябвало да създаде "Български ВиК Холдинг" – отделно дружество, което да купува ток за всички останали ВиК дружества.

Тя съобщи, че се работи по нов закон за ВиК, в който „новата цена на тока ще се отрази на новата цена на водата“. В проекта се предлага да се отделят 3 кубика вода, която да се осигури на всички граждани на поносима цена и да е гарантирано потреблението.

"Нямам предложения от новата власт и се подготвям за сериозна почивка", отговори още Виолета Комитова на въпрос дали ще има място в бъдещето ново управление на страната.

Защо няма гаранции за качеството при строителството на магистрали? Какво показват проверките на пътното строителство? 

Гледайте целия разговор във видео материала на Bulgaria ON AIR.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:00 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още