IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Възможно е сливане на БДЖ и Национална компания "Железопътна инфраструктура"

Ако парламентът приеме предложените от МТИТС законови промени, двете дружества може да станат едно цяло от януари 2013 г.

10:01 | 09.10.12 г. 6
Възможно е сливане на БДЖ и Национална компания "Железопътна инфраструктура"

Ръководствата на Холдинг БДЖ и Национална компания "Железопътна инфраструктура" готвят сливане между двете дружества в един нов общ холдинг. Това заяви пред Investor.bg председателят на железничарския синдикат Петър Бунев.

Сливането ще стане факт, ако парламентът приеме промените в Закона за железопътния транспорт, публикувани за обществено обсъждане на сайта на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на 5 октомври т.г.

Справка на сайта на ведомството показва, че предложените промени предвиждат да бъде премахната забраната управителят на железопътната инфраструктура или търговско дружество, в което той участва, да извършва железопътен превоз.

С други думи, ако въпросните промени бъдат приети, държавата ще разреши на НКЖИ да извършва дейност на активен оператор, която до този момент му бе забранена. А по този начин БДЖ и НКЖИ ще могат да се слеят в едно дружество, чието ръководство да управлява едновременно превозите и развитието на железопътната инфраструктура у нас.

“Разделението на тези две дружества, което бе направено преди няколко години, не беше добро решение, съответно и нямаше предпоставки за добро управление на двете ведомства поотделно”, коментира Бунев.

По думите му сливането на двете дружества вероятно ще бъде факт още от 1 януари 2013 г., стига парламентът да приеме поправките в закона, които инициира ресорното министерство.

Източник на Investor.bg, пожелал анонимност, потвърди думите на Бунев, като добави, че това може да е възможен ход от страна на ръководството на железницата да ликвидира част от задълженията към редица от кредиторите си.

Към днешна дата БДЖ Холдинг има задължения на стойност над 700 млн. лв. по няколко заема, по които успява да изплаща само лихвите, но не и главниците.

Според Бунев ръководствата на двете дружества ще изчакат приватизацията на БДЖ “Товарни превози” и тогава “Пътнически превози” ще бъде обединено с НКЖИ.

“Ако планът бъде осъществен по този начин, БДЖ Холдинг ще остане без активна дейност, защото пътническите превози ще са част от НКЖИ. Тогава най-вероятно холдингът ще бъде обявен в несъстоятелност”, коментира Бунев.

На въпрос на Investor.bg дали от юридическа гледна точка обявяването на холдинга в несъстоятелност означава и опрощаване на някои от неговите задължения Бунев коментира, че този изход не е изключен.

Той заяви, че има и друга алетернатива - “Пътнически превози” да бъде прехвърлено на националната компания, заедно с всички заеми и задължения, които има да изплаща.

“Експертите юристи тепърва ще направят анализи и ще кажат по какъв начин ще стане сливането. Дотогава можем само да гадаем”, допълни той.

Докато шефът на железничарския синдикат Петър Бунев беше категоричен, че сливането ще бъде факт до броени седмици, то изпълнителният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев коментира процеса по съвсем различен начин.

Ламбрев увери, че на този етап не може да се говори с такава сигурност за бъдещето съединяване на двете дружества. По негови думи решението на парламента ще бъде решаващият фактор, който ще определи и съдбата им.

Междувременно председателят на борда на директорите на БДЖ Владимир Владимиров отрече ръководствата на двете страни да водят каквито и да било разговори по темата.

"Не съм запознат с идеята БДЖ и НКЖИ да се слеят. Никога не съм присъствал на разговор, на който да се разискват подобни бъдещи действия", заяви Владимиров, когато бе потърсен от Investor.bg за коментар.

Припомняме, че преди 2002 г. НКЖИ и БДЖ бяха една компания и контролът над тяхната дейност се извършваше от едно и също ръководство. Същата година бяха въведени промени в Закона за железопътния превоз, които разделиха дейностите по инфраструктурата и превозите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:35 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

5
rate up comment 0 rate down comment 1
stoiloff
преди 11 години
Нормално е едно нещо дето не работи да го диференцираш, да го е. А да го слееш с друго нещо ,дето да му пие кръвта... не го разбирам!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 1
edimi
преди 11 години
Не, че тролейте са най-модерния транспорт. Просто аналогия.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 1
edimi
преди 11 години
А когато частника, купи БДЖ, ще спрат да се движат влакове, поради високи такси. Те така и в Пд продадоха Градския транспорт, заедно с контактната мрежа. Та сега и да иска някой да развие елтранспорт, ще трябва да си изгради своя. А дали ще стане?! - Тц!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 1
madcow
преди 11 години
Страхотна идея! Вместо кредиторите на БДЖ да получат активите и, ще получат и тези на НКЖИ. И когато частника плаща такси за използване на жп линиите, ще плаща и субсидията на БДЖ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 1
FNM
преди 11 години
Пълна глупост ще е да се върне старото положение от преди 2002 г., когато инфраструктура и превозвач бяха едно цяло. Ще се създаде още по-голяма черна дупка, където ще изчезват още по-бързо държавните субсидии, а краденето от близки до власта фирми ще стане още по-безконтролно. Дянков и Московски трябва или съвсем да са изперкали или целенасочено да са недобросъвестни за да прокарат подобно решение. Оправданието, че превозвачът имал много дългове, включително към инфраструктурата и по този начин част от тях ще се "нетират" в новата обединена компания е несериозно, защото нищо на практика няма да се промени в дейността на БДЖ и ще продължи да си работи по стария начин - ужасна услуга и огромни загуби....А Бунев е ............
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още