Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Имената на бизнеса

Й. Матеев: Повече български стоки ще има, но не заради регулации

Икономическият национализъм не е български феномен, твърди изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия

Й. Матеев: Повече български стоки ще има, но не заради регулации

Йордан Матеев. Снимка: личен архив

Йордан Матеев е икономист с над 20 години опит като бизнес журналист в електронни и печатни медии. Той има магистърска степен със специалност Финанси в УНСС – София. Понастоящем Йордан е изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия от 2013 г.

Матеев е член на Настоятелството на Българската хранителна банка и на Настоятелството на Институт Отворено общество - София.

С Йордан Матеев разговяряме за предложенията на Министерството на земеделието, храните и горите в търговските обекти да се предлагат повече български стоки от местни (регионални) производители. Според предложението търговските обекти ще са длъжни да отделят площи, в които да се предлагат само произведени у нас продукти. 

Г-н Матеев, изненадани ли бяха търговските вериги от новото предложение на земеделското министерство?

Предложеният проект за постановление изненада не само членовете на нашето сдружение, но и други големи участници на пазара. Сред нас тези идеи предизвикаха недоумение, тъй като в търговските вериги делът на продуктите от български производители е огромен и много над 50%. Това е факт, който хората могат да потвърдят всеки ден, докато пазаруват в големите супермаркети.

Още по темата

Още по-важно е, че делът на българските продукти непрекъснато се увеличава и ще продължи да расте през следващите месеци. Това няма да е в резултат на някаква регулация, а защото търговските вериги добре осъзнават своята отговорност в тази трудна ситуация. Най-напред ние положихме огромни усилия, за да осигурим непрекъсваемост на веригата на доставки. Следващата стъпка е като национално отговорни компании и добър партньор на българските производители да им помогнем да преминат успешно през кризата.

Това сякаш не е първият опит за засилена регулация. Още през 2013 г. имаше опит за протекции, като например предложение веригите да не работят през уикендите. Може ли да очертаете накратко една ретроспекция?

Периодично се появяват различни идеи за регулиране на търговските вериги. Някои от тях бяха приети, други бяха отхвърлени много бързо под натиска на обществото.

Най-съществените регулации бяха приети през 2015 г. с промени в Закона за защита на конкуренцията, които доведоха и до промени в Закона за храните. Приеха се текстове за злоупотреба с по-силна позиция при договаряне. Беше намален и срокът за разплащане между търговец и доставчик от 60 дни, както е по закон в ЕС, на 30 дни. Ние се съобразихме с тези промени и продължаваме да работим и да помагаме на българските производители.

През годините имаше и идеи, които бързо отпадаха поради силно негативна обществена реакция, например магазините на веригите да не работят събота и неделя или да бъдат изнесени в покрайнините на градовете. Регулярно се предлагат и различни идеи за контрол върху цените, както и за ограничаване на вноса, които противоречат на законодателството на ЕС и на пазарните принципи.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (3)

1
 
3
 
3
ing5rov до: Solar Power
преди 1 месец
ше се сее туй дето разрешат от Брюксел ... засега сме на рапица и лавандула ...свиквай с вкуса .
0
 
7
 
2
melon до: Solar Power
преди 1 месец
Не му е работа на Матев това. Работа на управлението е да се създадат условия за производство. Примерно - ред и охрана на продукцията, правилно разпределяне на субсидиите. Ама за това трябват честни и добронамерени управляващи.
3
 
6
 
1
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Г-н Матев отговорете какво ще се случи ако например през 2023-та ни удари другия вирус със смъртност 30% и всеки който произвежда храни си забрани износа ? Какво ще папкаме тук ако няма родно производство ? Тепърва ще насеем или какво ? Имате ли стратегия или ви интересува само печалбата ?

Още от Имената на бизнеса
Григорий Вазов: Застрахователните компании са изключително добре позиционирани