Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Имената на бизнеса

Михай Войку: Крафт културата при бирите навлиза все по-силно в България

В сърцето на компанията ни е бирата, а без страстта на всички наши служители, това нямаше да е възможно, твърди генералният мениджър на „Каменица“ АД

Михай Войку: Крафт културата при бирите навлиза все по-силно в България

Михай Войку. Снимка: "Каменица" АД

Михай Войку е генерален мениджър на Каменица" АД. Той пое управлението на българското дружество от 1 януари 2019 г. и ръководи цялостната стратегия за развитието му. Преди да заеме поста в началото на годината, Войку беше директор „Продажби“ в румънския бизнес на Molson Coors. Той има 20-годишен опит в разработването на търговски стратегии, организационни промени, работа с международни ключови клиенти, търговски маркетинг във водещи компании за бързооборотни стоки. Притежава професионална бакалавърска степен по право. Той е магистър по публични институции и публично право, има магистърска степен по нотариално право и магистърска степен по бизнес администрация за професионалисти в сферата на бизнес управлението от Tiffin University, САЩ

Г-н Войку, дoколкото си спомням, „Пивоварница Каменица“ трябваше да бъде факт още в края на 2017 г. На какво се дължи забавянето от почти 2 години?

- „Пивоварница Каменица“ е уникален за нас проект, заради естеството на дейност на комплекса. Бяхме изправени пред много предизвикателна задача. „Каменица“ АД има повече от век опит в правенето на бира, но с Пивоварница беше необходимо да построим и разработим нов бизнес модел. Проектът беше изключително комплексен от гледна точка както на физическо построяване, така и на изграждането на различен операционен бизнес модел, който обаче да носи бирената култура и традиции на „Каменица“. И всичко това отне своето време. В целия процес работихме с различни консултанти и експерти в необходимите области, за да осигурим търсения от нас краен резултат. Радваме се, че плодът от огромната и усилената работа през тези години е вече факт и че можем да посрещнем в Пивоварница всички любители на качественото кехлибарено пиво.

Споменахте трудности и предизвикателства, какво по-конкретно имате предвид?

- Проектът по трансформация на присъствието на „Каменица“ в Пловдив е един от най-мащабните за компанията проекти през последните 10 години и същевременно изключително труден, заради хората, с които трябваше да се разделим. Всичко изглеждаше сякаш затваряме една голяма страница от нашата история и трябваше да отворим нова на нейно място, но тази нова щеше да отнеме време. Мисля, че точно това е била първата най-голяма трудност пред екипа.

„Пивоварница Каменица“ е и един от най-предизвикателните проекти за нас, имайки предвид, че ние сме пивоварна компания и нямаме опит в изграждането на подобен тип комплекси. Когато стартирахме проекта, знаехме към какво се целим и какво искаме да постигнем, но на онзи етап, въпреки анализите, дискусиите и плановете, не можехме да имаме реална представа с какво се захващаме. Срещнахме различни трудности в отделните етапи като всеки един инвеститор, който започва да работи в непозната територия – от избора на партньори, с които да работим, през планирането, физическото построяване, наемането и обучението на служители, до изграждането на мястото като бирен дом. Концепцията как да изглежда самото място премина през няколко етапа на пре-планиране, докато избистрим и успеем да визуализираме идеята в главите си. Искахме място, което да говори за бира, история, култура и още нещо, което да обединява, в което да се чувстваш комфортно и което да предразполага към търсенето и опитването на нови неща. Задачата не беше никак лека и за нашите проектанти от Art New Vision начело с арх. Габриела Джамбазова. Мисля, че това е периодът, който отне и най-много време за финализиране. Радваме се, че вече резултатът е налице.

За тези години имахме екип от повече от 20 служители от „Каменица“ АД, участващи постоянно в целия процес. Само тези, които не са се захващали с подобни проекти, не могат да си представят огромните ресурси, като тук говорим най-вече за човешки – инвестиция във време, енергия, последователност и упоритост, които изисква създаването на такова място. Друго голямо предизвикателство, пред което бяхме изправени, беше наемането и обучението на служителите. Всеки един от тях е посланик на бирата и на „Пивоварница Каменица“ и ние продължаваме да развиваме бирена култура у хората на място, за да могат те от своя страна да я предават на всички гости на Пивоварница. В края на деня, след всички консултации и съвети, в нашите ръце оставаха решенията, които да очертаят облика и бъдещето на Пивоварница. А за нас като наследници на първата бира на България, която тръгва точно от Пловдив, беше изключително важно да създадем място, което да носи историята, предприемаческия дух на основателите на Каменица, традициите и опита, но и същевременно духа на съвремието. Вярвам, че постигнахме всичко, което бяхме планирали.

А каква е съдбата на целия терен („Пивоварницата“ е само част от него)?

- Пивоварница Каменица“ заема площ от около 3500 кв. м. от целия терен на бившата ни пивоварна в Пловдив. По останалата част от терена работят инвеститорите, наши партньори, които са новите собственици на имота. Вече започна построяването на част от сградите в комплекс „Каменица Парк“, който предвижда жилищни, офис и хотелски части, парково пространство, спортен център и търговски обекти. Тяхното изграждане и въвеждане в експлоатация ще бъде поетапно във времето, тъй като говорим за над 25 декара пространство и разнороден тип бизнес и жилищен комплекс.

Когато преди няколко години избирахме инвеститор за останалата част от имота, за нас беше от първостепенна важност да изберем партньор с проект и визия, които да допълват концепцията на Пивоварница и заедно да допринесат за облагородяването на този район в Пловдив.

Вече може ли да се направи анализ дали преместването на цялата индустриална производствена дейност от Пловдив към Хасково беше добра стъпка?

- Затварянето на голямата пивоварна в Пловдив беше изключително трудно за нас решение, защото трябваше да се разделим със служителите си. През далечната 1881 г. фабриката се е намирала в покрайнините на града, но с развитието му, тя се оказва в центъра. Така обслужването на завода с годините ставаше все по-трудно, усложнявайки пътната обстановка в района, както и удобството на съседите ни. Ето защо „Каменица“ взе решение да преобрази своето присъствие в Пловдив. Преместването на производството в Хасково в един момент се превърна в необходима и съвсем логична стъпка от нашето развитие.

През 2015 г. по-голямата част от производството ни вече се случваше в Хасково. Локацията на завода в централна и жилищна част в Пловдив не позволяваше инвестиции и разширяване на фабриката, които ни бяха необходими. Същевременно пивоварната в град Хасково се намира в индустриалната зона на града. Смеем да кажем, че тя е една от най-модерните производствени предприятия в групата на Molson Coors Европа. През последните години бяха направени различни инвестиции в модернизиране на оборудването, системите и технологиите, за да можем да предоставяме продукти само с най-високо качество. Започнахме поетапно да въвеждаме и една от най-добрите, доказали се в световен мащаб програми за оптимизация на производствените процеси – Верига на доставки от световна класа. С всичко, казано до тук, смятам, че преместването на производството беше неизбежна и положителна от бизнес гледна точка стъпка.

В решението си за трансформацията на „Каменица“ в родния й град Пловдив искахме да останем верни на корените и традициите си. Затова днес на това специално място се издига „Пивоварница Каменица“ – новият дом на Каменица в Пловдив. Вярваме, че Пивоварница ще продължи традицията в правенето на висококачествени бири и ще се превърне в емблематично място за града - място, с което пловдивчани да се гордеят.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

4
 
1
 
2
Sakamano до: sssaaa
преди 2 седмици
Ти като си жаден бира ли предпочиташ да пиеш, или история? А какъв е смисълът на историята, ако не води до никъде? Именно развитието на марката ще придаде значение на историята.
1
 
16
 
1
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
Истината е че продадохте имота, затворихте завода, изгонихте си хората и ЗАГЪРБИХТЕ над един век история!
Пловдив е град с много голяма и разнородна история, а вие се гордеете, че сте били от нея, вместо да се гордеете, че ще я запазите за децата ни!

Поне да си бяхте направили труда да развиете авторската книга на г-н Чолаков, който отдаде живота и мечтите си за този завод. Колко хора днес в Пловдив познават историята на завода? И какво ще научат от поредната кръчма...

Още от Имената на бизнеса
Сергей Пантелеев: През последните 8 години се направи доста в подкрепа на стартъпите