Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Имената на бизнеса

Проф. Фламхолц: Истинското конкурентно предимство за компаниите са хората

Според експерта най-големият риск пред старт-ъп компаниите е да не знаят какво е нужно, за да се изгради компанията като бизнес

Проф. Фламхолц: Истинското конкурентно предимство за компаниите са хората

Снимка: Личен архив

Професор Ерик Фламхолц е прекарал 25 години в проучвания защо някои организации успяват, а други се провалят и какво е нужно, за да се създаде успешен бизнес. Той е помогнал на стотици организации да се разраснат и да осъществят успешен преход през различните етапи на своето организационно развитие. Проф. Фламхолц е признат експерт в цял свят заради експертизата си в подкрепата си на бизнес лидери да развият способности за изграждането на устойчиво успешни организации. Преподавал е в University of Michigan, Columbia University, University of California и др. Книгите му, сред които са "Стълбата на успеха" и "Корпоративна култура - основно стратегическо предимство", са публикувани от издателства като Stanford University Press, Oxford University Press, Wiley.

Проф. Фламхолц ще участва в новото издание на Клуб Инвестор Предприемачество, което се организира на 30 май в София. Преди събитието с него разговаряхме за това какво прави една компания успешна и какво лежи в основите на устойчивия бизнес.

- Професор Фламхолц, повече от 25 години изучавате и консултирате за това как да се създаде успешна компания и как да се поддържа дългосрочният ѝ успех. Кои, според Вас, са най-важните фактори, за да се превърне една компания в успешна?

- Проучванията и опитът ми показват, че най-важните фактори, за да стане един бизнес успешен, са: това, което аз наричам „бизнес основи“ и серия от шест ключови стратегически изграждащи елемента, които трябва да бъдат положени върху основите по интегриран и цялостен начин. Бизнес основите се състоят от три компонента:

- „Бизнес концепция или дефиниция“, която дава бизнес фокуса и идентичността и за която е ясно, че е „доказана концепция“ на пазара;

- „Стратегическа мисия“, която дава посока по отношение на това в какво иска бизнесът да се превърне с времето;

- „Основна стратегия“, или всеобхватна стратегия, която позволява на бизнеса да се конкурира и постига стратегическата си мисия.

Тези три неща осигуряват концептуалните основи на успешния бизнес. Те представляват бизнес основите. Върху тези основи трябва да се положат „шест стратегически изграждащи елемента“, включително:

- избор на пазар, на който компанията да се конкурира;

- пакет от надеждни продукти и/или услуги, в които клиентите виждат добавена стойност;

- пакет от ресурси за разрастване и управляване на бизнеса;

- пакет от ежедневни оперативни системи;

- пакет от управленски системи и процес за определяне на културата и нейното управление.

Тези фактори могат да бъдат възприемани за задачи, които трябва да бъдат свършени, за да се създаде и направи устойчив успешен бизнес.

- Някои компании, независимо колко усилия полагат, в крайна сметка се провалят. Има ли някакъв особено важен фактор, който винаги може да доведе до провал, ако бъде подценен?

- Да, общ аспект на организационния провал е неспособността да се признае, че бизнесите се конкурират не само от гледна точка на продуктите и на пазарите, но и на „инфраструктурата“. Инфраструктурата се състои от първите четири стратегически изграждащи елемента и бизнес основите. Точно както държавите и градовете имат инфраструктура, така и компаниите имат!

- Помогнали сте на стотици бизнес лидери да разширят компаниите си устойчиво и да осъществят успешни преходи в организационното си развитие. Сред клиентите Ви са били компании като IBM, Starbucks, Neutrogena, Nike, FedEx и други. Има ли обща грешка или тенденция, която сте забелязали, че тези компании правят по отношение на управлението?

- Да, най-добрите компании искат да стават все по-добри. Те са отворени към нови идеи и правят инвестиции в подобряването на организационната си ефективност. Осъзнават, че с разрастването си бизнесът става по-сложен и трябва да инвестират в създаването на по-развити управленски способности и системи.

Тези много успешни компании продължават да инвестират, помагайки на мениджърите и лидерите им да растат. Оценяват нематериални неща, а освен това разбират силата на концептуалното мислене.

- Осъществили сте множество проучвания и консултации в управлението на човешките ресурси и организационното поведение. Защо управлението на човешките ресурси е толкова важно за компаниите и какви са основните плюсове и предимства, които то носи за бизнесите? Смятате ли, че компаниите подценяват управлението на човешките ресурси?

- Макар че много малко компании имат технология или продукт, които да представляват истинско устойчиво конкурентно предимство, истинският източник на конкурентна разлика, която повечето компании имат, са хората им. Това не са хората сами по себе си, а това как биват управлявани и това е свързано със стила на водене и с корпоративната култура. Както казва основателят и председател на Starbucks Хауърд Шулц: „Начинът, по който се държим с хората, влияе върху начина, по който те се държат с нашите клиенти, а това от своя страна – върху представянето като компания“.

- В момента сте преподавател и консултант в Китай. По какъв начин азиатските компании и тяхното управление се различава от западния стил? Кое е основното предизвикателство в тази среда?

- Опитът ми в Азия е от Китай и от Виетнам, в по-малка степен от Сингапур, но не и от Япония и Корея. Управлението на компании в тези страни много прилича на семеен бизнес, дори при много големите компании, тъй като има силен лидер (мъж или жена), а останалите служители като цяло са „по-малко“ [силни] от корпоративния лидер. Възприемам тези компании като водени от „имперски лидер“, заобиколен от помощници, които не са толкова силни, колкото него.

Едно от основните предизвикателства в Китай е, че те са изгубили цяло поколение таланти след Културната революция. Номер 1 или номер 2 от появяващите се проблеми сред всички компании, с които съм работил или изучавал в Азия, е че нямат достатъчно добри мениджъри.

Друго предизвикателство е, че има голяма несигурност около това какво ще направи правителството на Китай, а това потиска планирането за бъдещето. Правителството на Китай има много по-голяма власт да контролира компаниите, отколкото [това се случва] в западните държави.

- Част сте и от програмата Innovative Entrepreneurship в Китай. Кои са най-големите рискове пред старт-ъп компаниите и коя е най-добрата стратегия за преодоляването им? Какъв съвет бихте дал на младите предприемачи?

- Най-големият риск пред старт-ъп компаниите е да не знаят какво е нужно, за да се изгради една компания като бизнес, а не просто да се създаде успешен старт-ъп. Нужен е продукт и пазар за създаването на успешен старт-ъп. Това обаче е само първият етап от един дълъг път.

Сравнително ясно е, че 50% се провалят на първия етап. Вярвам, че 50% се провалят на всеки етап и така се стига до класическия олигопол от три или четири компании.

Най-добрата стратегия е да се разбере какво е нужно, за да се създадат устойчиво успешни организации и да направят това, което предложих по-рано – да изградят силни бизнес основи заедно с шестте ключови стратегически изграждащи елемента. Това е продължителен процес през жизнения цикъл на компанията, като той включва трансформации на различни етапи от растежа.

Можете да чуете проф. Фламхолц на живо в София на 30 май. Всеки от участниците в семинара ще получи най-новата книга на проф. Фламхолц „Болки на растежа: създаване на устойчиво успешни компании”. Книгата е новото и подобрено от автора издание на „Стълбата на успеха“. Изданието е обогатено с нови емпирични данни и съвременни практически казуси за приложение на методологията на професор Ерик Фламхолц от различни държави, включително и България.

Генерален партньор на Клуб Investor.bg - Предприемачество е Пощенска банка. Събитието се провежда с подкрепата на FORTEAM, iuvo Group, Индустриален Холдинг България, ЕЛАНА Финансов Холдинг, Sirma Group и Мedical Dent.

Повече информация за събитието може да получите тук.

По статията работиха: автор Виктория Тошкова, редактор Десислава Попова

Последни новини

Коментари (1)

0
 
9
 
1
преди 6 месеца
Това го знаем отдавна, нали изнасяме „хора“ Човешки ресурси. Другото го разрушихме.

Още от Имената на бизнеса
Асен Ягодин: Финансираме проекти с потенциал и добра бизнес идея