IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

В. Атанасов: На пазара на камиони има растеж, но има и безпокойство

Новото поколение модели на MAN са най-актуалните продукти на пазара на тежкотоварни автомобили, посочва изпълнителният директор на MVB Truck & Bus Bulgaria AD

08:30 | 17.05.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
В. Атанасов: На пазара на камиони има растеж, но има и безпокойство

Владислав Атанасов заема позицията Изпълнителен директор на MVB Truck & Bus Bulgaria AD (официален вносител на MAN за България) от създаването ѝ през 2012 година, като преди това е изпълнявал длъжността Главен оперативен директор в Еврокамион ЕООД – предходното дружество, представлявало марката MAN за България.

Преди да се присъедини към бизнеса с тежкотоварни превозни средства 12 години, е изпълнявал различни длъжности в Toyota Motor Company, като последната е Регионален директор Продажби и Маркетинг за Полша, Унгария и Чехия/Словакия.

Притежава бакалавърска степен по Икономика от Икономически университет – Варна, както и MBA по Бизнес Администрация от Solvay Business School, VUB – University of Brussels.

 

Коронавирусът предизвика една от най-тежките кризи в автомобилната индустрия, когато се разпространи в глобален мащаб миналата година. Как се отрази пандемията на бизнеса ви?

Автомобилният бранш пострада в голяма степен, като негативният ефект беше значителен както при леките коли, така и при тежкотоварните автомобили. Това доведе до значителен спад при търсенето на нови автомобили. Оптимистичното е, че постепенно ситуацията се нормализира.

Някои от по-големите предизвикателства, с които целият ни бранш и цялата индустрия се сблъскаха, бяха свързани с липсата на предвидимост, което правеше почти невъзможно създаването на средносрочно и дори краткосрочно планиране. Другата трудност беше при създаването на специална организация за извършване на сервизната дейност. Трябваше много бързо да реагираме и да създадем сигурни и безопасни условия за работа, съобразно всички мерки за превенция на здравните власти, за да може колегите ни да работят спокойно и сигурно в сервизите и да запазим ефективността и оперативността си в интерес на клиентите.

В същото време масово самите производители на автомобили се сблъскваха с предизвикателства при организация на производствения процес, породени от управлението на дългите вериги за доставки на компоненти. Това доведе до по-дълги срокове за производство, по-големи производствени разходи и в някой случаи - дори спиране на производствени линии за определено време.

Развитието на икономическата криза и съответно търсенето на нови тежкотоварни автомобили до голяма степен зависи от развитието на здравната криза. А това е нещо, за което все още няма много натрупан опит и въпреки изключителните усилия, положени в световен мащаб, все още има много неизвестни – как, кога и въобще дали ще приключи здравната криза. В тази връзка очаквам големи амплитуди по отношение на търсенето на автомобили в следващите години.

Каква е ситуацията на пазара в момента?

Тенденцията от първите 3-4 месеца на 2021 година са за растеж на пазара спрямо 2020 г. Дали ще се възстанови спадът от 2020 г., все още е рано да се каже. До момента трендът е положителен и показва възстановяване към пазарните нива от преди кризата. Но трябва да гледаме на тези цифри с голямо внимание, защото и най-малкото колебание на пазара на транспортни услуги в един или два месеца могат да предизвикат безпокойство при транспортните компании и да обърнат бързо тренда надолу. Накратко – има растеж, но има и безпокойство и няма увереност, че този растеж ще бъде  устойчив.

През 2020 г. MAN представи следващо поколение камиони, които навлизат и на пазара в България. Какво ново предлагат тези машини?

МAN всъщност обнови цялата си гама товарни автомобили – моделите от сериите TGL, TGM, TGS и TGX  с допустима максимална маса от 7,5 до 41 тона са с 8 изцяло нови кабини, с точни шасита и силови линии и с много „лъвски“ новости. Една от най-важните от тях, която на пръв поглед не е забележима, но се усеща значително при ежедневната работа с новите MAN-ове, е новата електрическа и електронна архитектура. Тя се управлява от един централен модул и това предполага много по-добър контрол и управление на всички функции в целият камион.

Знаем, че разходът и ефективността на превозните средства са изключително важни за всеки собственик на автопарк. И затова сме изключително доволни, че MAN успяха да намалят разхода на гориво на новата си линия с до 8,2% (потвърдено от TUV Sud). Това се случва благодарение на най-новите им концепции за силовата линия, подобрена аеродинамика и усъвършенствана система MAN EfficientCruise. Вече имаме и страхотна обратна връзка от наши клиенти по този въпрос.

Разбира се, няма как да пропусна и нещо изключително важно: новите дигитални услуги и системи за безопасност. Те дават възможност камионът да бъде софтуерно обновен с допълнителни функции, без да посещава сервиз. В същото време нововъведените системи като Lane Return Assist, Turn Assist и Traffic Jam Assist дават възможност на шофьора да управлява лесно превозното средство в по-сериозна пътна обстановка, като същевременно осигурява висока безопасност както на водача, така и на останалите участници в движението.

Също едно от изключителните нововъведения в новата гама на MAN e функцията MAN SмartSelect, чрез която шофьорът може да управлява голям брой функционалности (навигация, радио и т.н.) лесно и без да губи фокус върху пътя и обстановката. За мен лично, много иновативно и удобно решение е и въвеждането на системата MAN EasyControl, чрез която шофьорът може да извършва ежедневните си дейности, без да влиза в кабината на камиона – той може от разстояние да пуска и спира аварийните светлини, да гаси или пали двигателя, да затваря шибидаха и страничните и да се възползва от много други удобни програмируеми функции.

Регулациите  относно емисиите на въглероден  диоксид в Европейския съюз  продължават да се затягат  през последните години. Съобразени  ли са новите камиони MAN с тази  тенденция?

Гамата двигатели Euro 6d, която беше представена през 2019 г., реализира пълния си потенциал за ефективност с новото поколение превозни средства MAN и е отговорът на концерна за борба с вредните емисии. За нас като вносител това е изключително важно по-ред причини. Двигателите от тази серия са готови да посрещнат новите екологични норми, тъй като разполагат със системата EGR (рециркулация на отработените газове), със системата SCR (селективна каталитична редукция) за неутрализиране на NOx-емисиите и DPF (филтър за твърди частици) за отделяне на дизелови сажди. Останалите мерки за това включват променената Common Rail горивна система и оптимизираното управление на температурата на двигателя. Новата серия камиони на MAN са подготвени и за най-новия Европейски стандарт за вредни емисии EURO 6e, който е заложен в гамата двигатели през следващата 2022-а.

Съществува ли  приемственост между „старото  поколение“ камиони и новите  машини MAN?

Новата гама на MAN запазва силна връзката между „старото поколение“ и новото. Запазено е излъчването на типичния MAN – строг, с изчистени линии, надеждният немски камион, който съответства на символа на лъва, изобразен на предната решетка. Традиционно остава и предлагането на всички серии двигатели с богата гама от мощности.

Ако трябва да опиша философията, на това, което MAN се стремят да направят, то тя би звучала така: „Съхрани това, което е изпробвано и работи, и го направи възможно най-добро“.

Разкажете ни повече за процеса на разработване на тези машини. Какви са инвестициите в технологията?

Проектът по разработване на новия MAN стартира през пролетта на 2015 година с малка група от 80 човека ключов екип, като до края на проекта участниците в него наброяват 2100 души. MAN включват в процеса и 150 клиенти, благодарение на които да предоставят на крайния потребители перфектното тежкотоварно превозно средство.

За периода на създаване на новата гама MAN са прекарани 12,000,000 работни часа, 4,000,000 тестови километра и не на последно място - 2,800,000 реда софтуерен код, тъй като в дигиталната ера софтуерът е от първостепенно значение.

Разбира се, за изпълнението на такъв мащабен проект ключова роля играе производството и инвестициите в него. За да може серийното производство на новата генерация на камиони MAN да бъде готово, MAN инвестира около 100 милиона евро в площадката в Мюнхен, например. Там се произвеждат до 500 кабини от обширната гама на новото поколение камиони MAN и предишната серия TG.

Освен това MAN направи и допълнителни инвестиции в размер на 85 милиона евро в новия цех за боядисване на кабини на основната фабрика. Това е едно от най-модерните и екологично чисти фабрики в Европа и още една стъпка по пътя към „зелена фабрика“, на което MAN, а и ние като техен партньор, сме посветени.

Какви са очакванията  ви за пазарната реализация на камионите?

Новото поколение модели на MAN са най-актуалните продукти на пазара на тежкотоварни автомобили в момента и това, че вече една година ние от MVB Truck&Bus ги предлагаме и в България е една наистина добра новина за собствениците на автопаркове. Моделът TGX спечели наградата „Truck of the year” за 2021 година в Европа, което е отражение на дългогодишната работа на немските инженери за разработката на тези продукти. Първите бройки от тези модели бяха вече доставени на наши лоялни клиенти и имайки предвид и техните непосредствени впечатления, аз съм оптимист за нашето представяне. В тази връзка очаквам да увеличим пазарния си дял тази година във всеки един сегмент на тежкотоварните автомобили.

Как се отразява  недостигът на полупроводници  върху индустрията? Може ли да  се говори за нова криза след щетите, които пандемията нанесе на сектора?

Недостигът на полупроводници се отрази значително на цялата автомобилна индустрия. Доставчиците явно изпитват трудности да задоволят повишеното търсене на тези компоненти. Концернът MAN обаче се справи добре в тази ситуация и видимо планирането е било на много високо ниво. Процесът при нас в MVB Truck&Bus върви по план и навреме - нямаме забавяне при основните ни модели автомобили в сроковете за производство. Мога да кажа дори, че имаме конкурентно предимство, предлагайки по-кратки срокове за производство от нашите конкуренти.

Коя според Вас е технологията на бъдещето за камионите, която би се вписала  в глобалния стремеж към нулеви емисии?

Концернът MAN инвестира огромни средства в разработването на двигатели и технологии за управление на автомобили за бъдещето. По отношение на автобусите за градски транспорт и камионите за регионална дистрибуция решението изглежда вече е намерено в лицето на електрическите двигатели.

MAN Truck & Bus вече има серийно производство на градски автобуси, ванове и камиони в лекотоварната серия с електрически двигатели. Колкото до тежките камиони за международен транспорт, там разработките са насочени към двигателите на водород. Прототипи  на автомобили с двигатели, използващи водород, ще бъдат пуснати още през тази година. Практически тестове с избрани клиенти са предвидени за 2023/24 година – това е проект, който се изпълнява заедно с инфраструктурните оператори в Бавария.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:31 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още