Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Имената на бизнеса

Александър Доу, SGI: Страстта към устойчиви решения е в ДНК-то на компанията

Ако искаме наистина устойчива, достъпна, нулево въглеродна среда, то тя трябва да бъде законодателно обоснована и подкрепена чрез стимули

Александър Доу, SGI: Страстта към устойчиви решения е в ДНК-то на компанията

Александър Доу. Снимка: SGI

Александър Доу е управляващ партньор и основател на SGI. Има над 20-годишен опит в различни области на строителната индустрия – от мениджмънт, през строително-инвестиционна дейност и архитектура, до градоустройство.

SGI е една от водещите архитектурни компании в региона на Централна и Източна Европа, предоставяйки иновативни проекти в различни сектори.

Разговаряме с г-н Доу за първите 10 години на компанията, настоящите и бъдещите проекти и най-значимите тенденции в строителството и инвестициите в пандемията.

SGI започна десетата си юбилейна година с престижно признание от German Design Awards и я приключи с рекорден брой от четири от деветте първи награди, както и една специална награда в престижния конкурс "Сграда на годината 2020". Десетилетие ли е нужно, за да се утвърди една архитектурна практика?

Всеки бизнес се подобрява с течение на времето. Ефективност, работещи управленски структури и най-важното - качество на предлаганите услуги се изграждат във времето. Също като всеки бизнес, екипът се усъвършенства непрестанно и с правилната структура можем да отглеждаме и развиваме добри таланти. Работихме по много големи проекти през последните години, но ако имате предвид дали сме по-добри по отношение на предлаганите от SGI услуги, отговорът е абсолютно да с пълната сигурност във всеки аспект на това, което предлагаме.

Прави впечатление, че наградите са в разнообразни сектори - от жилищни сгради, през спортни съоръжения, търговски обекти и офиси. Как успявате да постигнете високо качество в толкова различни сектори?

Основно чрез колективна работа и непрекъсната страст за разработване на иновативни решения. Когато започнахме преди десет години, както партньорът ми арх. Тихомир Казаков, така и аз бяхме с много различни виждания и разбирания. Комбинацията от този местен опит, който притежаваше Тихомир и британския от моя страна, помогна и в крайна сметка сработи добре. SGP - нашите британски партньори са с 50-годишна практика и са много утвърдени в повечето сектори. Възможността да черпим опит от тях беше в основата на успеха на SGI от самото начало и тази безценна връзка продължава и до днес.

Името на SGI вече се свързва категорично с 3 сфери - устойчиво строителство, опит в мащабни градоустройствени планове и международен опит с проекти в цял свят. Това ли остават вашите посоки занапред?

Абсолютно. Ние следим тенденциите в градоустройственото планиране и проектите за сгради със смесени функции по целия свят. Черпим опит и знания от архитектурните постижения по целия свят и се стремим да прилагаме тези знания там, където е възможно и уместно. Ние имаме неспирна страст за устойчиви решения, тя е вградена в ДНК-то на компанията. Именно Дейвид Тейлър, партньор-основател на Stephen George & Partners, беше един от първите основни поддръжници на разработването на устойчиви практики в архитектурата във Великобритания.

Кои инвеститори се вълнуват от устойчивостта на сградите, които строят?

Мисля, че инвеститорите и от Каменица Парк, и от Гаритидж Парк се стремят да приемат устойчиви принципи. Предприемачите обикновено отговарят пред акционери и трябва да оправдаят всяко едно финансово увеличение на своя бюджет. Разбира се, те имат определени рамки на това, което наистина могат да постигнат в унисон с пазарните ограничения. Нашата работа е да разработим устойчиви принципи, които не оказват влияние върху бизнес аргументацията за даден проект. В момента, ако ние като общество искаме наистина устойчива, достъпна, нулево въглеродна среда, то тя трябва да бъде законодателно обоснована и подкрепена чрез стимули за финансиране. Това може да звучи като приказки във вятъра, но е абсолютно постижимо, ако съществува политическа воля и политическа организация, които да го направят. 

България е трета в ЕС по спад в строителството тази есен. Как се отрази кризата с COVID-19 на вашия бизнес и какви са изводите в бъдеще?

Непрекъснато говорим с хората за тази актуална тема. Продажбата на магазини и офиси очевидно е в застой, тъй като хората просто не вземат решения за промяна на пространството, докато не разберат от какво се нуждаят. Но офисът не е напълно забравен. Офис средата ще се преобразува в наша полза и ще виждаме компаниите да преконфигурират или променят местоположението си, за да отговорят на новите изисквания. Показателите за местния жилищен пазар са стабилни и все още има силно търсене. Ръстът на БВП на България е около 3% в строителния сектор, което е нормално в Централна и Източна Европа. Виждаме задържане в този статут, което се потвърждава и от договорите, които все още подписваме, дори по време пандемията. Засега по-мащабните проекти са в застой и това е разбираемо, поради свързаните рискови фактори. Големи проекти, като Гаритидж Парк, така или иначе са все още рядкост в България, но при тях правилното разпределение на времето е от решаващо значение.

Разкажете малко от историята на компанията - как започна всичко?

Както в повечето случаи, хубавите неща се случват неочаквано. Никога не съм планирал да остана в България, осъзнах го едва, когато се родиха децата ми. Бях в България, когато настъпи кризата през 2008 г., и работех с каталунски архитект на име Едуардо Рифа по проект за голф игрище в Арбанаси. В крайна сметка наред с други неща проектирахме и новата зона около Царевец. Велико Търново е великолепно място и бе прекрасно място за работа на един архитект. Когато обаче дойде кризата, всичко спря и проектът за голф игрището беше отхвърлен. За щастие, току-що бях започнал разговори с Дейвид Тейлър от Стивън Джордж Интернешънъл, защото искаха да създадат източноевропейски офис на компанията. Стартирахме процедурите и след шест месеца те избраха София за регионален център, а Тихомир и аз застанахме начело като местни директори и акционери.  През 2014-2016 г. работихме върху голям логистичен проект в Москва. Основахме и вътрешна компания за визуализации, която освен, че подкрепя нашите партньори от Обединеното кралство, работи по проекти от целия свят. Така за този кратък период от около 10 години се превърнахме в една от малкото практики от най-високо ниво на местния пазар.

Какво научихте за тези 10 години?

Откъде да започна? Някой веднъж ми каза, че не ставаш завършен архитект, докато не навършиш 50 години. Има малко истина в това. Мисля, че когато започнем да мислим, че знаем всичко и спрем да се учим, започваме да се връщаме назад. Научих това чрез опити и грешки, но с добра доза причини и логика. Ние по същество сме креативни инженери, ангажирани както в творческия процес, така и в политиката, независимо дали ни харесва или не. Това може да звучи клиширано, но за да поддържате един екип вдъхновен, трябва да водите с пример. Почтеността и постоянството са от първостепенно значение. Трябва да запазите страстта си към това, което правите, както да сте ангажирани във всички нива на процесите. Също така трябва да имате доверие на екипа си. Те трябва да знаят, че са ценени и имат бъдеще в организацията. Трябва да разберете естествените таланти на всеки човек и да го насърчите да се развива в тези области.

SGI е една от малкото архитектурни практики с партньорска и инвеститорска програма - разкажете малко повече за това?

Имахме местно изкупуване на мениджмънт през 2018 г., което ни даде възможността да създадем програма, която да може да се грижи за нашия екип и да дава дългосрочни възможности. Почти всички успешно установени архитектурни практики са партньорски структури. Ако дадена практика не се структурира по този начин, тя неизбежно започва да има проблеми или най-малкото ще се ограничи по отношение на способността си да предоставя възможно най-качествената услуга.

По правило идеите на нито един човек няма да бъдат по-добри от сумата от двадесет или петдесет умове. Ако има желание да запазите най-доброто от тези умове и да ги държите ангажирани и стимулирани, неизбежно партньорството ще се развие естествено. Често има съпротива да се предприемат подобни стъпки поради преобладаващата привързаност към това, което сте създали. Изкушаващо е основателят на компанията да задържи влиянието си. Това може да доведе до подход на управлението отгоре надолу, което задушава креативността и не води до успешна творческа среда.

В Обединеното кралство, когато ви бъде предложено да станете съдружник и ви бъдат предложени акции в компанията, тогава трябва да купите тези акции, независимо дали чрез дългосрочни планове за плащане или друга структура. Това не работи в България, така че трябваше да проектираме структура, която работи специално за тук. Ние пускаме акции едва когато, хората са направили оценка и желаят да станат партньори. Вместо да изваждаме пари от компанията като дивиденти, ние инвестираме във възможности, които увеличават стойността си и които изплащат дивиденти с течение на времето, позволявайки на партньорите, освобождаващи акциите, да бъдат компенсирани. Всяка инвестиция има закриване на десет години. Тези бъдещи партньори не само имат фирмени дялове, но и дългосрочни инвестиции, които узряват по различно време. Те участват в тези инвестиции и това им позволява да видят, че компанията се грижи за техните интереси и им дава дългосрочен поглед.

Можете ли да очертаете тенденции, свързани с COVID-19 във вашата сфера? Например - свързаха ли се ваши стари клиенти с офис сгради за идеи за преустройство на работните пространства?

Все още не. Както споменахме по-рано, никой наистина не знае какви ще бъдат дългосрочните ефекти по отношение на поведението на работното място, така че засега клиентите се отказват от вземането на такъв тип решения.

Как самата компания се справи с изолацията и как работите в момента?

Въведохме процедури, които всички трябва да следват при посещение в офиса: проверка на температурата при влизане, носене на маски в обществените зони и дезинфекция на и извън работното място. В момента около 50% от екипа работи от вкъщи, което работи добре за нас. За щастие, до момента не сме имали предаване на вируса, но сме подготвени доколкото можем и за подобна ситуация

Кои са новите проекти в портфолиото ви - има ли такива през 2021 г.?

Продължаваме работа върху новия център на Боровец заедно с William Matthews и Greenworks. Проектираме жилищни и апартаментни единици за Кипър, също така сме заети и с генерален план и редизайн на Св. София голф клуб и СПА в близост до София, което е един много специален проект. Имаме и The Vale, който е един фантастичен проект за комплекс от 80 къщи, намиращ се между Бистрица и Панчарево. Изглежда, че това ще е първият, истински нисковъглероден проект в България и вторият проект на BREEAM communities след Garitage Park. Това са само част от проектите, с които ще сме заети през идните месеци, но разбира се нашите стремежи не стигат дотук. Очакваме 2021-ва като една по-стабилна и успешна година носеща ни повече приятни новини и вълнуващи проекти.

По статията работи: Екип на Investor.bg

Последни новини

Още по темата

Коментари ()


Още от