IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Accedia: Нямаме нужда от инвестиция, а от хора. Bright и Brave хора!

Факторът “най-ниска цена” отдавна е второстепенен за българската IT индустрия, твърдят мениджърите на компанията

16:30 | 28.12.18 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Четиримата съоснователи. Снимка: компанията</p>

Четиримата съоснователи. Снимка: компанията

Малко преди да затвори шеста поредна година с ръст между 70 и 100%, една от най-успешните изцяло български IT компании осъществи смели стъпки към развитието си. През октомври тя стартира поредния сезон на вътрешния си риалити хакатон за иновации Innovation Development Center, а в началото на есента компанията инвестира над 1 милион лева в новия си офис, който може да побере точно два пъти повече служители от сегашния екип на компанията, наброяващ над 150 души. 

Разпитахме четиримата основатели как се създава и управлява бизнес от България в над 70 държави на всички континенти и какви са прогнозите им за новата година в индустрията у нас и в глобален мащаб. 

Accedia вече е на 6 години. В ретроспекция - как се промени пазарът и самата компания за този период?

Пламен Койчев: IT индустрията е една от най-динамичните, което предполага постоянни промени на пазара и участниците в него. Дори ако го погледнем технологиите, с които работим - би ми било трудно да изброя всички нови, които са се появили за това кратко време. Колкото до Accedia, ние също постоянно се променяме и това е нормално. За да сме конкурентни в такава среда е важно да бъдем гъвкави и адаптивни, още повече когато компанията расте с бързо темпо.

Николай Тодоров: Може би най-положителната промяна е, че с годините изградихме едно следващо мениджмънт ниво, което вече поема голям обем дейности с различни от нашите знания. Това ни позволи да решаваме къде се намираме стратегически като компания, въз основа на техния опит, тяхното мнение.

Все още ли българската IT индустрия е считана за „low cost“ дестинация, или това възприятие се промени?

Димитър Димитров: Факторът “най-ниска цена” отдавна е второстепенен. Може би все още има някои компании на пазара, които го използват като основно преимущество, но реалността е, че повечето и най-вече - успешните - не разчитат на него. Ние никога не сме печелили проект с ниска цена. Никога не сме имали и клиент, за когото да сме били с най-ниската цена, обикновено дори е обратното, защото когато говорим за стратегически технологични инициативи, цената далеч не е водеща за клиента.

Как продължавате да растете в този конкурентен сектор?

Пламен Койчев: В момента в нашия глобален бизнес по-конкурентно се явява не намирането на клиенти, а намирането и задържането на таланти в рамките на нашата държава. В този смисъл ние по-скоро се състезаваме на пазара на труда, отколкото на пазара генерално.

Николай Мутафов: Въпреки това винаги се грижим за клиента и услугата - стараем се той да ни избере заради качеството, а не заради цената.

Димитър Димитров: Следваме максимата, че ако наемеш най-добрите професионалисти, те ще се погрижат за клиентите ти. Ние като работодатели и като компания правим всичко възможно нашите колеги да се чувстват добре и да имат всичко, което им е необходимо, за да се развиват.

С какви темпове (годишно) се разширява бизнесът на компанията Ви (процентен ръст на приходите, печалбата?). Какви са очакванията за 2018 г.? 

Димитър Димитров: Всяка година се стремим да се удвояваме. Целта ни винаги е била ако нашата индустрия като ръст се движи няколко пъти по-бързо от икономиката на страната, ние да се движим няколко пъти по-бързо от индустрията. Естествено, става все по-трудно с годините.

Пламен Койчев: Защото това е органичен растеж - ние нямаме външни инвестиции.

Николай Мутафов: Затова пък този ръст е по-балансиран, по-устойчив.

Разкажете ни за началната си инвестиция? Каква дейност извършва компанията тук и на външни пазари?

Димитър Димитров:
Началната ни инвестиция беше 12 бюра и 12 500, колкото е минимумът по закон. Общо взето - спестявания, не сме инвестирали някаква съществена сума като пари. Това, което инвестирахме най-вече, бяха времето и усилията ни. Пламен 6 месеца трябваше да живее в чужбина, Ники също прекара много време в Щатите…

Николай Мутафов: Част от културата ни в началото беше всеки един спечелен лев да се реинвестира в бизнеса - в най-добрата техника и работна среда, както и различни инициативи за сплотяване на екипа - от самото начало!

Димитър Димитров: В момента под 2% от бизнеса ни е в България, основни сме ориентирани към развитите чужди пазари. Позиционирали сме се като партньор на големи корпорации. Такива мултимилиардни групи обикновено са тромави и затова създават независими и автономни звена за иновации. Те оперират като стартъп в рамките на голямата компания. Та ние работим най-вече с тези отдели, като сме технологичният им партньор. Имаме клиенти от САЩ до Япония и от Финландия до Южна Африка.

Какви са основните препятствия и предизвикателства пред бизнеса?

Николай Тодоров: Основно предизвикателство, разбира се, е намирането на правилните хора. Другото предизвикателство са растежът и промените в самата компания, структурата, ролите, изграждането на този мениджърски екип.

Англия е един от основните пазари за Accedia. Как очаквате да се отрази Brexit на бизнеса Ви там? Разработили ли сте резервни планове?

Димитър Димитров: Преди 2 години, когато започна да се говори за Брекзит много от нашите клиенти в Англия забавиха темпото, за да видят какво ще стане. Може би половин година постоянно имаше отлагане на проекти. Мина известно време и компаниите видяха, че животът продължава и не може да се чака Брекзит и такова грандиозно решение с години и съответно нещата се отпушиха. Даже тогава видяхме един съществен връх, защото се бях натрупали проекти. Сега покрай новия договор наблюдаваме същия процес. Отново компаниите не са 100% сигурни какво ще се случи и има някаква доза резервираност. Очаквам, че и това ще отмине, защото нашият сектор не е географски зависим практически. Можем да работим където и да сме, за където и да е.

Какво отличава клиентите ви по различните основни места - САЩ, Западна Европа, Англия и Южна Африка? Не смятате ли да таргетирате и Азия?

Николай Мутафов: Факт е, че с американци много лесно се прави бизнес, много бързо се разбираме, сключват се сделки и след това по време на проекта много лесно се работи. Поради което и смело инвестирахме в два офиса в САЩ. Ако трябва да говорим за източния свят, там пък е точно обратното - доста трудно се печели доверие. Там наистина хората не държат толкова на договорите, стиснете ли си ръцете стават нещата, но докато се разберете, трябва да извървиш много, много дълъг път.

Чисто манталитетно, това са два различни свята. В Европа клиентите са по-социални, обмислят повече, гледат да пресметнат нещата, малко по-консервативни са. Въпреки това Германия, Англия и като цяло Западна Европа са пазари, които се развиват изключително бързо, и искаме да продължим да работим с тях. И с вдигането на глобалната стойност и доброто качество, според мен това е един много добър таргет за нас.

Как оценявате бизнес климата в България? Как оценявате стартъп средата в София? Какво още може да се подобри?

Пламен Койчев: Относно бизнес климата, в България има много таланти и това е много добра предпоставка да се изгражда успешен технологичен бизнес. Трябва да отчетем и това, че данъците и таксите са едни от най-ниските в Европа.

Димитър Димитров: По отношение на държавни политики насочени към стимулиране на нашия сектор виждаме малко разнопосочни съобщения, от една страна има все повече положителни стъпки във връзка с инициативи, свързани с образованието, подобряването на процедурите за сините карти и др., но от друга страна виждаме и непоследователност и непредвидимост по отношение на максималния осигурителен праг, например. Нашият сектор внася три пъти повече осигуровки от средното за страната и въпреки това новата промяна допълнително ни наказва с още 15% увеличение на разхода за осигуровки.

Николай Мутафов: По отношение на стартъп екосистемата може би трябва да кажем, че вече е по-цялостна и завършена, има много повече възможности за растеж и достигане на пазари.  Можем като финал да кажем, че бизнес климатът в България е по-добър, отколкото климатът отвън, ха-ха.

Компанията Ви има любопитни HR практики, например вътрешнофирмена лаборатория за иновации, в която служителите могат да разработват продукти самостоятелно в рамките на компанията (като съсобственици). Разкажете повече за това?

Николай Мутафов: Като всяка компания в сектора, ние се грижим за  комфорта на служителите ни - новият ни офис е на топ локация, имаме rooftop бар, имаме най-висок клас ергономични столове и бюра, предоставяме обучения, подкрепяме фирмените отбори в спортни състезания и всякакви други социални придобивки - реално всичко, от което хората имат нужда.

Николай Тодоров: Защото сме ориентирани към хората. Те са най-важният фактор в нашия бизнес. За нас хората са преди позициите и проектите. Ако трябва да вземем решение между това да запазим човек или проект, избираме човека.

Димитър Димитров: За да стигнем следващото ниво както като професионалисти, така и като компания и екип, основахме и една инициатива, която се развива доста интересно - Innovation Development Center. Тя представлява нещо като вътрешен хакатон, но по-продължителен и в подобен на риалити формат. В началото на всеки сезон всеки в компанията може да кандидатства с идея за разработване на продукт, или работа с нова технология. Всички идеи се пичват, като трябва да бъдат съвсем дефинирани и измерими. Най-добрите проекти се избират чрез гласуване и следва най-съществената стъпка - осъществяването. В неговия процес екипите ползват ресурсите на компанията и се учат на редица предприемачески умения - да спазват срокове, да преодоляват предизвикателства, да презентират идеите си и да работят заедно. Представят прогреса си в отделните етапи и най-добрите получават награди. Ако разработят продукт, който може да се монетизира, те притежават 70% от него, а компанията - 30%. Но това далеч не е основната цел на формата. Най-важно за нас е така да развиваме технологичната си експертиза и уменията за екипна работа.

Николай Тодоров: Все още нямаме пазарно реализиран проект, но имаме история на успеха с един от проектите. Един екип работеше по техния продукт с много нови технологии и в момента, в който приключиха, се появи клиент, който има нужда от експерти точно в тази област. И ние имахме вече готов екип!

Николай Мутафов: Ако от проекта излезе някой бял заек, разбира се ще сме много щастливи.

Пламен Койчев: Независимо от резултата, по-важното е, че нашият екип придобива know how за най-новите технологии и чувства се сплотен около своя собствена цел и страст.

Имате ли нужда от външни инвестиции и инвеститори? Ако да – в какъв обем е инвестицията, която бихте потърсили (при каква оценка на компанията) и какъв е типът инвеститор, който бихте предпочели (финансов, рисков, фонд)?

Димитър Димитров: За момента продължаваме без външен инвеститор. Факт е, че колкото по-големи ставаме, толкова по-трудно става. Защото да пораснеш от 20 на 40 души, от 50 на 100 и от 100 на 200 са три много различни неща. От друга страна, според мен е по-устойчив модел и ще се опитаме да растем органично, колкото се може по-дълго време.

Николай Мутафов: Ако в бъдещ момент видим, че не можем сами и буксуваме, ще потърсим външна инвестиция. За момента имаме нужда само от хора. Bright и brave хора.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:42 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

6
rate up comment 0 rate down comment 8
khao
преди 5 години
ето стана го страх че може да сме по добри меринджеи от него и избега :):) прочел две мотивационни книжки и ми говори глупости, все едно такива като пчелата не съм ги ринал с лопати в сектора
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 9 rate down comment 9
redcretin
преди 5 години
С ей-това лице пред света - поредните търсачи на роби в Б-стан :) https://***.outsourcing-verband.org/accedia/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 6 rate down comment 6
redcretin
преди 5 години
https://***.glassdoor.de/%C3%9Cberblick/Arbeit-bei-Accedia-EI_IE983446.11,18.htm?countryRedirect=trueТе тоя "бизнес" ли? Няма грижи :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 15 rate down comment 25
khao
преди 5 години
утрепа ме с аргумент, пусни ме ... айде ! поне няма да говоря глупости научени от някой лайф коуч или друг вид мотиватор ! ... идея си нямаш колко съм слушал подобни меринджеи и колко време съм затрил на подобни курсове заради подобни мениджъри
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 41 rate down comment 10
Tantum
преди 5 години
А тебе ако те пуснем да управляваш техния бизнес, дали ще си bright enough? Направи ти бизнес с милиони оборот и 150 души персонал и тогава ела да ни разкажеш за тънкостите на предприемачеството и мениджмънта.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 22 rate down comment 31
khao
преди 5 години
щом някой започне да ползва подобни псевдо термини като Bright и Brave хора! по добре стойте далеч от там ... пак са ходили на някакъв мотивационен курс или друг аподобна тъпня и вече разбират тънкостите на меринджейството... ако ги пуснем у видинската дискотека, дали тия 4мата ще са brave enough, a ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още