Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Имената на бизнеса

До шест месеца мобилният бизнес на Lenovo трябва да е печеливш

Планираме агресивна ценова политика за мобилните ни телефони в България, твърди Иван Бозев, изпълнителен директор на Lenovo за Югоизточна Европа

До шест месеца мобилният бизнес на Lenovo трябва да е печеливш

Иван Бозев, снимка: Личен архив

Иван Бозев е регионален генерален мениджър на Lenovo за Югоизточна Европа - България, Хърватия, Унгария, Румъния, Сърбия, Словакия, Словения и още шест страни от Източна Европа. Той ръководи целия бизнес на Lenovo в региона и отговаря за бизнес операциите, разработването и приложението на стратегията, продажбите, маркетинга и управлението на взаимоотношенията с всички заинтересовани страни в PC индустрията за всички продукти, организации и потребители на Lenovo.

Бозев има 17 години опит в IT индустрията на различни оперативни и търговски позиции в IBM и Lenovo. В Lenovo е заемал различни позиции като "мениджър развитие на бизнес услуги, софтуер и периферия", и "мениджър канали" в Централна Европа, Близкия Изток и Африка.

С него говорим за спада на акциите на Lenovo в последните седмици, финансовите резултати на корпорацията, пазарните позиции и бъдещите планове на компанията за България и региона.

Още по темата

Според редица пазарни анализатори Lenovo загуби водещата си позиция на пазара на компютри, който бележи спад, изместен от HP Inc. Как смятате, че ще развие този Ваш бизнес през следващите няколко тримесечия в глобален, а също и в регионален мащаб?

Бизнесът на Lenovo с компютри и таблети продължава да бъде основният двигател на приходи за компанията, генерирайки над 4% ръст на необложените приходи, което според мен е N1 в PC индустрията в световен мащаб.

Пазарът като цяло се стабилизира на нива от предходната година, като най-сериозно търсене през 2017-та година се наблюдава предимно от корпоративни и големи клиенти, които от години не са обновявали оборудването си. Lenovo е в много изгодна позиция да се възползва от тази актуална тенденция на засилено търсене от бизнес клиенти, за разлика от други компании, които не предлагат бизнес решения или пък не разполагат с опита, технологичния ресурс и продуктите, които предлагаме ние в своето богато портфолио като ThinkPad, работните станции, all-in-one решенията и много други. 

Още по темата

По отношение на потребителския сегмент се наблюдава забавяне на пазара в световен и регионален мащаб, особено при стандартните лаптопи. За сметка на това търсенето на продукти и аксесоари, предназначени за гейминг сегмента бележат огромен ръст и Lenovo възнамерява да се възползва пълноценно от тази тенденция. Друг пример за актуално повишено търсене е в сегмента на т.нар. хибридни устройства или 2:1, които са по-леки, трансформируеми, лесни за пренасяне, с издръжливи батерии и предлагат разнообразни начини и цели на употреба. 

Бизнесът с компютри генерира 70% от общите приходи на компанията. Как това забавяне ще се отрази на цялостното финансово представяне на компанията през следващите тримесечия според вас?

Световният PC бизнес ще продължава да се обединява, което означава, че очакваме топ участниците на пазара да изместват по-малките по пазарен дял играчи. Това ще позволи на Lenovo да продължи да генерира ръст и печалби.

Както споменах, над 4% е ръстът при необлагаемите доходи за последното тримесечие, което в сравнение със същия период от миналата година е спад от около 1%, но той лесно може да се обясни с нестабилните нива на щатския долар и еврото и с повишените доставни цени на много от компонентите. Нужно е време тези промени в ценообразуването да бъдат възприети от крайните клиенти.

Имайки предвид търсенето на пазара – бизнес устройства, гейминг продукти и хибридни устройства - и въпреки, че не се наблюдава ръст в продажбите и доставките в световен мащаб, Lenovo успя да генерира повишение на средната цена от 7,8% в световен мащаб на годишна база и 10% ръст на оборота в EMEA. А в Югоизточна Европа не само се повиши средната цена на устройство, но и бе най-бързо растящият PC пазар с над 14% ръст в доставките според IDC на годишна база. Това ни позволи да постигнем първа позиция по пазарен дял в 6 от 7-те държави (без Гърция) по продажби на компютри и  първа позиция по пазарен дял в продажбите на таблети в 6 от 7-те държави (без Румъния).

Като цяло подходът на компанията е да продължава да се възползва от възможностите на PC сегмента с цел реинвестиране в т.нар. нови за нас и придобитите през последните години бизнеси от Google и IBM – респективно Motorola и ThinkSystems, докато се стабилизират напълно и започнат да самогенерират приходи на компанията и акционерите ни.

Какъв е пазарният Ви дял на пазара на компютри в България, как се развива той в процентно отношение през изминалата година (спада или расте)? На кое място сте по пазарен дял на нашия пазар?

За изминалото тримесечие в България продължаваме да сме №1 с 30,7% в PC сегмента с над 5% разлика от следващия представител в бранша. При таблетите сме отново лидери с над 20% разлика в пазарния дял от втория, а в бизнеса със смартфони и в бизнеса със сървъри сме в топ 3 с над 10% пазарен дял.

Друг обещаващ за компанията бизнес беше мобилното поделение, където обаче също има сериозна конкуренция както в глобален план, така и на регионално ниво. Как се развива този бизнес в България през последните месеци. Какви са плановете на компанията в това отношение за следващите няколко месеца?

Този бизнес е още в развиващ се стадий, като очакванията ни са до 6 месеца той да бъде вече печеливш за компанията в световен мащаб. Дотогава, както споменах, PC бизнесът ще е основният двигател и ще го подпомага. Вече се регистрира добър напредък, който се наблюдава в Западна Европа и Латинска Америка с ръст от съответно 137% и 56% на годишна база в брой доставки, което неминуемо се отразява и на приходите, които бележат 4,2% ръст на годишна база, а маржът при необложената печалба се повишава с 2,2 пункта. Важно е да отбележа, че Motorola е брандът, който ще носят всички наши мобилни телефони в Европа.

Що се отнася до България, след навлизането на компанията в този сегмент на нашия пазар се позиционирахме на второ място по пазарен дял, а сега след навлизането на новото портфолио се надяваме на още по-добри резултати. Плановете ни за България в този сегмент, особено след официалното завръщане на бранда Motorola у нас, включват атрактивно позициониране на нашите продукти с агресивна ценова политика и висококачествени модели.

Предизвикателствата и по-слабите от очакваното финансови резултати на компанията се отразиха негативно и на цената на акциите напоследък. Във вторник те се понижиха за трета поредна сесия - до най-ниското им ниво от 2011 г. насам. Как компанията възнамерява да спечели отново доверието на инвеститорите на фона на факта, че редица анализатори понижиха ценовите си цели и съветват клиентите си към продажба на ценните книжа?

Това, с което не се отличават борсовите пазари, е търпение. Вече Ви скицирах подхода, към който Lenovo се придържа с цел дългосрочен стабилен ръст на продажбите и приходите след интегрирането на Motorola и IBM xSeries сървърите.

Първо е подсилването на компютърния ни бизнес с фокус върху иновациите, ефективността и намерението не само да защитим позициите на най-печеливш PC бизнес в света, но и да се възползваме от тенденцията за обединяване на пазара.

Второ, да успеем да излезем на печалба в мобилната дивизия в глобален мащаб чрез фокус върху  стратегическите за нас пазари в рамките на 6 месеца.

И третo, подсилване на сегмента със сървъри и центрове за данни.

Там, където наскоро обявихме първото независимо от IBM създадено и развито напълно от Lenovo най-обширно портфолио, наречено  ThinkSystems и ThinkAgile, вече постигаме подобрени резултати в комбинация с новите търговски организации. Целта ни е в рамките на 2 години този бизнес да стъпи  на крака и да бъде печеливш сам по себе си.

По статията работи: Бойчо Попов

Последни новини

Коментари (0)


Още от Имената на бизнеса
Кристина Констандаче: Намираме се в зората на чатботовете