IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Радка Чамова: При криза доверието на служителите остава най-ценният капитал

За поредна година Глобалният IT Център за Компетенции на Атос в София спечели сертификата Great Place to Work

12:25 | 30.03.21 г.
Радка Чамова: При криза доверието на служителите остава най-ценният капитал

Радка Чамова е мениджър "Човешки ресурси" с над 15 години опит в различни технологични компании у нас. Освен богат корпоративен опит, Радка притежава и няколко квалификации като коуч и фасилитатор.

От началото на 2020 г. тя отговаря за управлението на човешките ресурси в Глобалният IT Център за Компетенции на френския гигант Атос (Atos Bulgaria Competency Center) в София. Компанията е част от глобалната организация на Атос, световен лидер в дигиталната трансформация със 105 000 служители по целия свят и годишни приходи от над 11 милиарда евро. Групата е и основен технологичен партньор на Олимпийските и Параолимпийските игри.

В момента експертите, работещи в Atos Bulgaria Competency Center са над 470. Компанията предоставя IT решения и услуги за индустрията за производство и дистрибуция на бързооборотни стоки. Услугите включват както консултиране и планиране, така и изпълнение и поддръжка на дигиталните продукти.

В последните две години Центърът за Компетенции разраства стратегическата си роля на доставчик на IT услуги за CPG и F&B индустриите, като в портфолиото му влизат клиенти като Кока-Кола Хеленик (с обхват от 28 държави), Swarovski, Thysenkrupp, SEB и други.

Радка Чамова започва работа в Глобалния IT Център за Компетенции на Атос в София като HR Business Partner в края на януари 2020 година и само след около месец и половина в страната е обявено извънредно положение. Като HR мениджър на компанията тя и останалите мениджъри трябва много бързо да реагират, за  да може екипът да премине в режим на дистанционна работа. Всички 470 служители започват да работят от вкъщи и никой не знае колко време ще продължи това. Екипът впряга сили да осъществи гладък преход от офисната работа към тази от вкъщи с тест на всички системи и платформи, които служителите използват, за да могат да гарантират качествени услуги на своите клиенти.

За щастие, този преход преминава лесно, защото Атос е лидер в IT сектора и за екипа не е проблем да е в изцяло онлайн режим на работа технически и физически. Хоум офисът също е познат за служителите, защото и преди пандемията те са имали възможност да работят от вкъщи.

"Моята първоначална интеграция в компанията съвпадна с извънредното положение. Това беше изключително предизвикателство предвид ролята ми: от една страна, все още слабо познавах повечето процеси, хората, начина на работа, а от друга - изграждането на ефективна комуникация и доверие на всяко ниво трябваше да се случи в напълно нови условия и среда. Категорично мога да кажа, че от всяка ситуация може да се извлече най-доброто и резултатите ни го доказват“, разказва Радка Чамова.

Днес тя познава повечето си колеги от многото виртуални срещи, които са провели през годината, но все още не е виждала лично повечето от тях. Служителите в Центъра за Компетенции на Атос все още работят предимно дистанционно и засега не планират завръщане в офиса си в Garitage Park, който обаче е отворен и е на тяхно разположение, когато пожелаят да работят от там при определени мерки за безопасност.

Източник: Atos

Радка Чамова казва, че за нея най-важното през тази година е било да запазят доверието на работещите в компанията. Затова мениджмънтът изготвя план, в който на първо място е навременната комуникация към служителите, заедно с всички необходими мерки за безопасност. Именно комуникацията се оказва ключът към доверието на екипа - през цялото време в компанията се организират различни онлайн активности, за да може служителите да чувстват екипния дух. Онлайн готвене в обедната почивка, онлайн уроци по йога и салса, среща с психолог и коуч за управление на виртуални екипи, активности за децата на служителите, изпращане на коледните подаръци директно до дома, както и редовни срещи с мениджмънта са част от нещата, които държат екипа сплотен дори и през най-тежките месеци.

Резултатът не закъснява. Дори и разделени, служителите дават най-високата оценка на своя работодател чрез вътрешно проучване, което присъжда на Атос отличието Great Place To Work. "Компанията ни получава сертификата Great Place To Work за втора поредна година, но да го получим в година на криза, когато екипът ни е разделен, е истинският успех за нас“, разказва Радка Чамова.

Great Place To Work се смята за "златния стандарт" сред работодателите в глобален мащаб, когато става въпрос за измерване на доверието в компанията. Наградата се връчва след много обстоен онлайн въпросник, който се изпраща до всички служители, като тази година има и специална част, която акцентира на въпроси как компанията се е справила с COVID кризата. В допълнение се прави и много подробен одит на практиките в компанията спрямо служителите. Оценката от въпросника и одита формират крайния резултат. Организацията на проучването и сертифицирането се прави от регионалния институт на Great Place To Work всяка година.

92% от анкетираните служители посочват, че са почувствали солидарност и подкрепа на работното си място по време на локдауна. Висока е и оценката към мениджърите в компанията. Запитани дали мениджърите са оказали подкрепа на своите екипи през COVID кризата, 91% от служителите отговарят положително.

Източник: Atos

"Нивото на доверие в компанията е близо 80% и това не е резултат, който достигаш еднократно и остава константа, спираш да се грижиш за това. Постоянството е едно от най-големите предизвикателства в днешната динамика - как всекидневно да печелим доверието на нашите служители“, допълва Радка Чамова.

От компанията разказват още, че въпреки трудностите през 2020 година са успяли да постигнат и много високи бизнес резултати. Бизнесът със SAP и дигитални решения е нараснал, като през изминалата година в Центъра за Компетенции са продължили активно да наемат нови кадри. "Това също беше едно от предизвикателствата ни - как да въведем в работата новите ни служители, абсолютно виртуално, да им дадем нужното въвеждащо обучение, за да могат те да се почувстват бързо като част от екипа. С много общи усилия и желание, мисля че се справихме, като организирахме работата си така, че новите ни колеги да се чувстват бързо приети“, добавя HR мениджърът на компанията.  

През тази година компанията ще продължи да развива бизнеса си като най-активно ще търси SAP консултанти и специалисти с технически профил - от разработчици до експерти в областта на ERP/CRM системите. Много активно се търсят и консултанти с езици като френски и немски.

Интересно е още, че напълно виртуално компанията е изпълнила няколко изключително комплексни технически имплементации на SAP S/4 Hana (ERP решението на SAP от най-ново поколение) за огромни чуждестранни и български компании. Радка Чамова пояснява: "Това беше поредното ни голямо предизвикателство, тъй като обикновено колегите са на място при клиента на този етап, а сега всичко трябваше да се случи виртуално. Екипът ни е с най-дългогодишният опит в България в интегрирането на SAP решения и показа, че експертизата им е готова да се справи и с това. Гордея се с техническите постижения на колегите и това, че се адаптираха към новия начин на работа. Винаги високото ниво на доверие и това, че всеки може да разчита на подкрепа е важна част от формулата за успех."

На този етап компанията ще продължи с дистанционния начин на работа, като в бъдеще най-вероятно ще бъде възприет хибриден модел между работата онлайн и тази в офиса. "За нас е важен комфортът и сигурността на хората в компанията и се съобразяваме с тяхната обратна връзка преди да предприемем сериозни стъпки, връщането към работа изцяло от офиса засега не стои на дневен ред", допълва Радка Чамова.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:14 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още