Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Иноваторите говорят

Да превърнеш бизнеса в знание

Взаимодействието между бизнес и образование е в основата на развитието на умения и компетентности, нужни за всяка икономическа или социална дейност

Да превърнеш бизнеса в знание

Снимка: Pixabay

Подобряването на връзката между бизнес и образование е една от винаги актуалните теми в разговорите на предприемачите с представители на образователните институции. Няма парадигма, която да се следва, но в последните години взаимоотношенията се развиват и всички осъзнават, че взаимодействието между бизнес и образование е в основата на развитието на умения и компетентности, нужни за всяка икономическа или социална дейност.

Икономика на знанието

Комуникацията преминава в добри практики, а все повече кариерни центрове намират място във висшите училища. Предприемачите се включват в преподаването, а бизнесът финансира и дори участва в изготвянето на учебни програми.

Компаниите все по-често се ангажират да подпомагат научната работа и създават центрове за развойна дейност, а има и цели програми, създадени по тяхна поръчка. Стремежът за разширяване на възможностите за професионалната кариера на младите хора се отразява в многобройни инициативи за синергия между бизнеса и образованието.   
 
Напоследък у нас все по-успешно се развиват различни форми на взаимодействие между бизнеса и университетите. Така например представители на фирмите може да участват в изпитните комисии. Това е една традиция, която постепенно се възстановява, особено в техническите университети и факултети. Налице е и промяна на учебните програми, която позволява на бизнеса да се включи директно в образователния процес и да даде онова ценно know how, което ще добави реална стойност в обучението на бъдещите висшисти.

И макар това да е сложен процес, който изисква от компаниите допълнителни усилия и специфичен подход, добрите примери съществуват. Пощенска банка вече половин година успешно превръща бизнеса в знание. От финансовата институция реализират амбициозен образователен проект съвместно със Софийския университет. Двете институции насочиха усилията си към магистърската програма „Финанси и банково дело“ на Стопанския факултет, в която експертите на Пощенска банка създадоха две изцяло нови дисциплини - ”Банков мениджмънт” и “Инвестиционно банкиране“. Целта е заедно с теоретичната подготовка, студентите да придобият ценен практически опит и знания, които да са им от полза за кариерно развитие в реална работна среда. Курсовете вече са част от задължителната академична програма на университета, а в тях ще се включат над 20 експерти от различни звена на Пощенска банка, които ще водят лекциите и практическите занятия. Заедно с преподавателите от катедра “Финанси и счетоводство“ те ще подготвят и финалния изпит.

Програмата е изградена така, че в обучението на бъдещите магистри да бъдат заложени множество практически занятия, решаване на казуси и обсъждане на примери, които да доближат максимално студентите до средата, която реално ги очаква след завършването на университета. Акцент на новата програма са по-добри шансове за кариерно развитие и конкурентоспособност на младите хора.

Обучението по “Банков мениджмънт” ще приключи успешно с края на първия семестър през януари тази година. Благодарение на експертите на банката бъдещите магистри вече получиха сериозна теоретична и практическа подготовка по теми като управление на риска, дигитално банкиране, продажби, планиране и бизнес развитие на банковата дейност.  От февруари престоят интересни и полезни занятия, включени в дисциплината “Инвестиционно банкиране”.

Бъдещите магистри могат да продължат професионалното си развитие и в целогодишна стажантска програма като работят или в централното управление на банката в София, или във финансовите центрове в страната.

Модерната финансова култура

 
Пощенска банка е избрала няколко различни модела, с които инвестира в модерното образование. Освен с пряко участие в академичния процес, банката се включва или инициира различни инициативи, свързани с повишаването на финансовата грамотност. В тази посока е и стратегическото й партньорство с Finance Academy, чиято дългосрочна цел и амбиция е да помогне за развитието на предприемаческата екосистема у нас.

Неочакваните промени в икономиката през последната година оказаха много сериозно въздействие именно върху предприемачите в България, на които се налага да преструктурират организационните си процеси. Според изследване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) от 2020 г. в България едва 58% от интервюираните са финансово грамотни, което включва не само финансово знание, а също финансови поведение и нагласа. Според същото изследване само 39,4% се стремят към дългосрочни финансови цели.

Целта на Finance Academy е да промени тези цифри и нагласи. Лекторите на финансовата академия са убедени, че финансовата култура в България може да се подобри чрез постоянно усъвършенстване, споделяне на актуални за времето знания, както и обмен на иновативни идеи. Точно тук със своите ценни знания се включват и експертите на Пощенска банка, които активно участват в програмата на академията и надграждат знанието, което предлага образователната платформа.

Стратегията на Finance Academy е ориентирана в две направления и обхваща секторите финанси, инвестиране, бизнес планиране и развитие, като открива нови възможности пред участниците в обученията.

Обучението е по програмите “Инвестиции и лични финанси“ и “Бизнес и предприемачество“ и покрива теми, сред които “Лични и семейни финанси“, “Инвестиции в недвижими имоти“, “Изграждане и изпълнение на инвестиционна стратегия“, “Бизнес планиране“.

Мисията на Finance Academy е да превърне българите в граждани, които се възползват от правилните за тях инвестиционни и бизнес инструменти, което ще им помогне да постигнат по-добър стандарт на живот и лично удовлетворение.

Образователни инициативи

Образователната мисия на Пощенска банка е многопластова и се развива в различни направления. FINNOVATION е името, под което се разгръща стратегическото партньорство на банката и СофтУни в подкрепа на образованието и младите хора у нас. Проектът е насочен към младежите и дигиталните специалисти, които искат да получат практически опит и да се развиват професионално у нас във водеща банка или в IT сектора, както и към всички служители на банката, които искат да повишат своите дигитални умения. Партньорството със СофтУни e нестандартно решение за привличане на мотивирани кадри и за кариерно израстване на служителите, както и възможност за генериране на иновативни бизнес идеи, които да се реализират в банката.

Дългосрочното партньорство с Националната търговско-банкова гимназия е още една от сериозните инвестиции на Пощенска банка в образованието. За поредна година финансовата институция ще реализира своята менторска програма, която дава възможност на експерти от различни звена на банката да споделят опита си и да помогнат в израстването на следващото поколение банкери.

Тези инициативи доказват, че връзката между бизнеса и образованието е не само възможна, но и успешна. Адаптирането към промените и динамиката на събитията изисква усилия, а добрата новина е, че все повече компании и образователни институции са склонни да инвестират време и ресурси, за да участват в тази мисия.

По статията работи: Екип на Investor.bg

Последни новини

Още по темата

Коментари ()


Още от