Национално Инвестиционно Дружество НАДЕЖДА АД
- “Първа Финансова Брокерска Къща” ЕООД, притежаващо 378 803 броя акции с право на глас,
представляващи 9.63% от капитала на дружеството.
Директор за връзка с инвеститорите на НИД „Надежда” АД е Любомир Михайлов Янков, адрес за
кореспонденция: гр.София, ул.”Енос” 2 ет.5, тел. 02 4606448, имейл: lubomir.yankov@ffbh.bg
, уеб сайт:
www.ffbham.bg
ІІ. База за изготвяне на финансовия отчет
Индивидуалният финансов отчет на Дружеството е изготвен в съответствие с всички Международни
стандарти за финансови отчети (МСФО), които се състоят от: стандарти за финансови отчети и от тълкувания
на Комитета за разяснения на МСФО (КРМСФО), одобрени от Съвета по Международни счетоводни
стандарти (СМСС), и Международните счетоводни стандарти и тълкуванията на Постоянния комитет за
разясняване (ПКР), одобрени от Комитета по Международни счетоводни стандарти (КМСС), които ефективно
са в сила на 1 януари 2021 г., и които са приети от Комисията на Европейския съюз. МСФО, приeти от ЕС, е
общоприетото наименование на рамката с общо предназначение-счетоводна база, еквивалентна на рамката,
въведена с дефиницията съгласно § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството под
наименованието „Международни счетоводни стандарти” (МСС).
Представянето на финансовия отчет съгласно Международните стандарти за финансови отчети изисква
ръководството да направи най-добри приблизителни оценки, начисления и разумно обосновани
предположения, които оказват ефект върху отчетените стойности на активите и пасивите, и на оповестяването
на условни вземания и задължения към датата на отчета, и респективно върху отчетените стойностни размери
на приходите и разходите за отчетната година. Тези приблизителни оценки, начисления и предположения са
основани на информацията, която е налична към датата на финансовия отчет, поради което бъдещите
фактически резултати биха могли да бъдат различни от тях.
За текущата финансова година дружеството е приело всички нови и/или ревизирани стандарти и тълкувания,
издадени от Съвета по Международни счетоводни стандарти (СМСС) и респ. от Комитета за разяснения на
МСФО, които са били уместни за неговата дейност.
От възприемането на тези стандарти и/или тълкувания, в сила за годишни периоди започващи на 1 януари
2022 г., не са настъпили промени в счетоводната политика на дружеството, освен някои нови и разширяването
на вече установени оповестявания, без това да доведе до други промени в класификацията или оценката на
отделни отчетни обекти и операции.
• Промени в МСФО 3 Бизнес комбинации (в сила за годишни периоди от 01.01.2022 г., приети от ЕК).
Тези промени актуализират МСФО 3, като заменят препратка към стара версия на Концептуалната рамка за
финансово отчитане с последната й актуална версия от 2018 г. Те добавят и изключение от принципа на
признаване за пасиви и условни задължения, които попадат в обхвата на МСС 37 Провизии, условни пасиви и
условни активи и КРМСФО 21 Задължения за данъци и такси, както и се прави изрично уточнение, че
условните активи не се признават към датата на придобиването. Промените се прилагат перспективно.
• Промени в МСС 16 Имоти, машини и съоръжения (в сила за годишни периоди от 01.01.2022 г.,
приети от ЕК). Тези промени забраняват на предприятията да приспадат от разходите си за „тестване дали
активът функционира правилно”, които са част от преките разходи, отнасящи се до довеждането на актива до
местоположението и състоянието, необходимо за неговата експлоатация по начина, предвиден от
ръководството, нетни приходи от продажби на произведените артикули по време на самото довеждане на
актива до това местоположение и състояние. Вместо това предприятието признава тези приходи от продажба
за такива артикули и съответните разходи, свързани с тях, в печалбата и загубата за периода съгласно
правилата на другите приложими стандарти. Промените уточняват, че тестването дали активът функционира
правилно, всъщност представлява оценка дали техническия и физическия статус и демонстрирани
възможности за работа на актива са такива, че той да е в състояние да се използва по предназначение при
производство, доставка на стоки или услуги, отдаване под наем или за административни цели. Допълнително,
предприятията трябва да оповестяват отделно сумите на приходите и разходите, свързани с произведените
артикули, които не са резултат от обичайните дейности на предприятието. Промените се прилагат
ретроспективно, но само за имоти, машини и съоръжения, които са доведени до местоположението и
състоянието, необходими за тяхната експлоатация на или след началото на най-ранния период, представен във
финансовия отчет, когато предприятието за първи път прилага изменението.
• Промени в МСС 37 Провизии, условни пасиви и условни активи (в сила за годишни периоди от
01.01.2022 г., приети от ЕК). Промените специално изясняват, че разходите за изпълнението на задълженията
по обременяващ договор са разходите, които са пряко свързани с него, включващи: а) пряк разход на труд и
пряк разход на материали; и б) допълнителни разходи, които са пряко свързани с изпълнението на договора по