Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Медии

ЕК планира нов закон за повече прозрачност при собствеността на медиите

Целта на Брюксел е да защити независимостта на медийния сектор

ЕК планира нов закон за повече прозрачност при собствеността на медиите

Снимка: Geert Vanden Wijngaert/Bloomberg

Европейската комисия (ЕК) ще излезе със Закон за свободата на медиите в усилията си да окаже по-добра защита на медийния плурализъм и свободата на печата в Европа, съобщава онлайн изданието EUObserver.com.

Новите правила ще се основават на единния пазар, което означава, че ще се съсредоточат върху частния сектор и опитите за защита на плурализма чрез повишена прозрачност и контрол върху собствеността, коментира еврокомисарят Вера Йоурова пред евродепутатите.

Правилата - планирани за третото тримесечие на 2022 г., са в процес на формулиране от комисията. Йоурова посочва, че не може да каже повече за новото законодателство, а само за неговата цел.

„Знам много добре целта, трябва да защитим медийния сектор от атаките и от усилията медиите да бъдат „уловени“, политизирани и използвани за икономически цели“, посочи тя.

Това, добави Йоурова, ще бъде „постигнато чрез повече прозрачност, повече защита - в смисъл на процедура, когато е възможно, когато видим реален риск в една държава членка“, допълва тя.

Тя цитира примери от Унгария, Полша и Словения, които предизвикват безпокойство в Брюксел.

В Унгария през 2018 г. беше създадена Централноевропейската фондация за преса и медии (KESMA), при която собственици на огромно мнозинство проправителствени медии дариха своите компании на фондацията, като сега контролират повече от 500 от медиите в страната. Те събират по-голямата част от държавните приходи от реклама.

В Полша правителството се опита да прокара спорен закон, който забранявасобствеността на неевропейски оператори.

В Словения се правят опити за подкопаване на устойчивото финансиране и независимостта на националната агенция за пресата и обществените медии.

Йоурова каза, че е загрижена и за сливането на медии във Франция. „Така че това е, което се опитваме да направим, да защитим независимостта на медиите, да реагираме на нарастващия риск, държавна намеса, бизнес сливания“, коментира тя.

„Искаме да увеличим [прозрачността] на собствеността на медиите. Хората трябва да знаят кой стои зад медиите и какви са интересите му“, посочва тя.

База данни за собствеността върху медиите трябва да бъде направена до септември следващата година и ще обхваща първоначално 15 страни членки. По-късно в нея ще бъдат включени и другите 12 страни от ЕС.

Заместник-председателят на комисията, отговарящ за ценностите на ЕС, призна, че „състоянието на медиите в ЕС не е добро". По думите ѝ има „все повече и повече атаки и заплахи срещу свободата и плурализма на медиите“ и че пандемията е влошила ситуацията.

По статията работиха: Миглена Иванова, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Медии
БТПП отличи водещия на Bloomberg TV Bulgaria Христо Николов с приз „Журналист на 2021 г.“