IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

КЗК разреши на Нова да придобие Канал 3

За неуточнена засега сума дружеството на братя Домусчиеви придобива „Канал 3“, „The Voice“ и „MagicTV, както и 4 радиостанции

23:01 | 18.09.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<span>Снимка: <a href="https://unsplash.com/@internetztube?utm_source=unsplash&amp;utm_medium=referral&amp;utm_content=creditCopyText">Frederic K&ouml;berl</a> on <a href="https://unsplash.com/s/photos/tv-studio?utm_source=unsplash&amp;utm_medium=referral&amp;utm_content=creditCopyText">Unsplash</a></span></p>

Снимка: Frederic Köberl on Unsplash

Българският медиен пазар очевидно е все по-близко до нова консолидация. В петък Комисията за защита на конкуренцията взе бързо решение, и то положително - за разрешаване на сделката по придобиване на пакет от телевизии и радиа от страна на "Нова броудкастинг груп" (НБГ)  на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Компанията им ще придобие каналите „Канал 3“, „THE VOICE“ и „Magic TV“ и радиостанциите „Радио Веселина“; „Радио Витоша“; „Magic FM“ и „The Voice Radio“ за неуточнена сума.

В анализа си КЗК приема, че концентрацията няма да доведе до установяване или засилване на господстващо положение, което да засегне ефективната конкуренция на редица пазари. 




Сделката може да помогне на НБГ да привлече повече рекламни инвестиции и да увеличи аудиторния си дял. Радиата, обект на придобиване от Нова, са с общ аудиторен дял от около 21% от възрастовата група 15-69 г. за периода януари-юни 2020 г. Ето защо в резултат на концентрацията икономическата група на Нова ще стане водещ участник и на радио пазара.

 “Със сделката се цели така оптимизиране на икономическото състояние на придобиваните предприятия, както и реализирането на поетапен инвестиционен подход/инвестиционна програма за целите на подобряване управлението и развитието на придобиваните предприятия на медийния пазар. Крайният ефект цели повишаване качеството и конкурентоспособността на предлаганите на клиентите услуги”, пише в заявлението до регулатора.

Според оценката на „Директ Медиа“ ЕООД основното преимущество на новата група е, че ще може да предлага по-комплексни и интегрирани рекламни възможности на своите клиенти и контрагенти, разполагайки с разширено портфолио от телевизионни и радио канали. Това са силните страни, на които всяка медийна група би наблегнала за привличане на клиенти и рекламни бюджети, а не в посока ограничаване на пазара, увеличаване на цените и други подобни действия.

В становище до КЗК рекламната агенция „Аргент – 2002“ ООД пише, че НБГ е аудиторен лидер на телевизионния пазар в България, като към момента в нейното търговско портфолио се включват 22 ТВ канала с общ аудиторен дял от 42,05%, макар не всички да са нейна собственост. Тъй като продажбата на рекламно време на „The Voice“ и „Magic TV“ и в момента се извършва от Нова, придобиването на „Канал 3“ не би повишило чувствително този резултат, като той би се повишил до 43,5%. Ако НБГ придобие „Канал 3“, „The Voice“ и „MagicTV“, би могло да се очаква цената за реклама в „Канал 3“ да се увеличи значително ,като се изравни с тези на останалите канали в портфолиото на НБГ, както вече това се е случило с каналите на „The Voice“ и „Magic TV“ от тази година, когато НБГ е започнала да продава и тяхното рекламно време. 

Концентрацията ще позволи на този нов многоплатформен играч „Нова Броудкастинг Груп“ ЕООД да предлага агресивни рекламни пакети, което може да наруши крехкото равновесие на радио пазара и със сигурност ще доведе до фалити на по-малки играчи, които разчитат да покриват разходите си единствено чрез излъчване на търговски съобщения. Това от своя страна би имало пряк ефект върху българския слушател, чийто право на избор на програма ще бъде ограничено, посочва в свое становище БНР.

Сделката бележи ново разместване на пластовете на медийния пазар в страната, след като преди година и половина братя Домусчиеви навлязоха в медийния бизнес и купиха "Нова броудкастинг груп". Но те не бяха първият кандидат за придобиване на най-голямата медийна група в страната, след като в началото на 2018 г. тогавашният собственик на НБГ - шведската MTG, подписа споразумение за продажба на групата на инвестиционната компания PPF Group, собственост на най-богатия чех Петр Келнер. Сделката за 185 млн. евро обаче не бе разрешена от регулатора заради  големия пазарен дял на медиата.

През април миналата година шведската компания MTG и „Адванс медиа груп" на братя Домусчиеви финализираха продажбата на „Нова броудкастинг груп“.  Общата стойност на 100% от сделката е в размер на 185 млн. евро, а MTG притежаваха 95% от групата в България. 

От друга страна PPF Group, собственост на чешкия милиардер Петр Келнер, е подала документи към Европейската комисия за завършване на сделката по придобиването на Central European Media Entertainment (CME), медийната компания, в която влиза и групата на bTV. Освен на българската "Би Ти Ви Медия Груп”  PPF ще стане собственик на още три телевизии  -  в Чехия, Румъния, Словения и Словакия. Сделката е на стойност 2,1 млрд. долара и беше обявена през октомври миналата година. Поставеният срок за приключването ѝ от страна на PPF Group е 27 октомври.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:05 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още