Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Медии

Музикаутор настоява една трета от музиката в медиите да е българска

Организацията предлага промени в ЗРТ, целящи въвеждането на специална квота по примера на други европейски страни

Музикаутор настоява една трета от музиката в медиите да е българска

Музикални звезди подкрепиха националната кампания „За повече българска музика в ефира”. Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Организацията за управление на авторски права "Музикаутор" предлага законодателни промени с цел насърчаване популяризирането на българската музика чрез въвеждането на квота в медиите.

Предложението е базирано на проучване на “Алфа Рисърч”, проведено по заявка на Музикатор, което показва, че хората у нас искат шест от десет музикални произведения в ефира да са български.

Предложението е обсъдено с министъра на културата Боил Банов на 10 февруари, когато са дискутирани възможностите в тази посока.

Още по темата

Проучването, проведено през септември 2019 г. и включващо 1099 интервюта с хора над 15-годишна възраст, показва още, че цели 72% от респондентите биха желали в медиите у нас да звучат повече песни на български език. 42 на сто твърдят, че най-много обичат да слушат българска музика, а под 10 на сто - предпочитат чуждестранна.

Същевременно радиото продължава да е най-използваният приемник за слушане на музика и 70% от българите твърдят, че го ползват. 37 на сто пък посочват, че той е основният им източник на музика. На второ място е телевизията, а на трето - телефонът.

Данните показват още, че медиите са каналът, от който хората научават за български музиканти и техните нови произведения (над 62%), следвани от приятели и познати (19%), общности в социалните мрежи (16%). Съвсем малък едноцифрен е делът на онези, които научават за българска музика от посещения на клубни концерти.

Натежава и фактът, че се наблюдава спад на българската музика в ефира на родните радиостанции. Ако през 2015 г. делът ѝ е бил 26,6%, то през 2018 г. е спаднал под 22%.

“Ако разгледаме само частните радиостанции, картината е още по-песимистична - българската музика е твърдо под 20%”, коментира председателят на Управителния съвет на Музикаутор Ясен Козев.

От организацията посочват, че редица европейски страни вече имат подобни квоти.

“12 държави, които ние проучихме, са въвели квоти, които включват между 15 и 43% национална музика в ефира на медиите между. Обществените нагласи в България са за над 60%”, коментира изпълнителният директор на Музикаутор Иван Димитров. Тези държави са: Полша, Словения, Дания, Швейцария, Великобритания, Естония, Португалия, Белгия, Франция, Унгария, Нидерландия и Украйна.

На този етап няма единна практика по отношение на квотите в Европейския съюз. но по думите на Иван Димитров в Македония например, има 50% квота за македонска музика, а Полша е успяла да постигне и регулация и на онлайн медиите.

Съгласно предложението на Музикаутор за телевизиите е предвиден по-специален режим, изключващ филмите, спортните събития и рекламите, тъй като често това са външни продукции, които се купуват или получават готови.

По думите на Иван Димитров органът, който би могъл да следи спазването на подобно условие, е Съветът за електронни медии (СЕМ), който и в момента извършва непрестанен мониторинг на съдържанието в ефира. 

“Предпочитаме предвиждането на санкции да бъде обсъдено в рамките на Парламента, за да има баланс и да бъде отчетена практиката на СЕМ в такива случаи”, коментира Димитров. “Това не е водещото за нас. Искаме да изведем обществения интерес като ключов, който настоява за това да има повече българска музика”.

От Музикаутор допълниха, че са готови с предложение за промени в Закона за радиото и телевизията (ЗРТ), което ще бъде депозирано днес в Народното събрание. Когато става дума за българска музика в ефира, искането е тя да звучи между 6 ч. и 22 ч., поне един от авторите ѝ да е български гражданин и поне половината от българската музика с текст да е с текст на български език. 

Кампанията вече набира популярност. Онлайн петиция успя да събере близо 1000 подписа в подкрепа на идеята за въвеждане на квота за българска музика в медиите.

По статията работиха: автор Елена Кирилова, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (10)

0
 
1
 
10
преди 7 месеца
Няма профилна снимка
Хаха, тия в кой век живеят, бе?!!

Насила ще налагат второкачествения продукт!

Ей, светът вече е отворен, продуктите са мултинационални и или имат качество или не!

Свиквайте с тая идея, другари от Мюзикаутор!
Ще си слушаме музика от целия свят, филми пак така, храна, книги, и тн и и тн.
1
 
6
 
9
преди 7 месеца
Няма профилна снимка
Валери настоява, една трета от залозите да са на наши мачове !
3
 
9
 
8
mrynmryn до: Един Българин
преди 7 месеца
Няма профилна снимка
Тоест ти предпочиташ наш продукт, но посредствен, с крадена мелодия, вместо да слушаш чужд, по-добър, със собствена мелодия?
Аз пък не подкрепям българското, подкрепям качественото, без значение от произхода.
1
 
7
 
7
преди 7 месеца
Няма профилна снимка
... и всеки трети ден да се яде боб с наденица (по закон).... иначе къв Българин си!!!
5
 
5
 
6
scott до: Един Българин
преди 7 месеца
Няма профилна снимка
и как неква си музикална помия ше те възпита? Требва да включиш и другата половина. като заливаш некой с помия, требва да му забраниш достъп до нормална храна. тоес, край на музиката, която се налага чрез пазара, слушат я и ти докарва тръпка. Тоес, връщане на соца и ограждане с телени мрежи. А, да, шът даун и на нетът, щот ше правежда вражеска пропаганда и идиологическа диверсия. Найс,а? И без това от кадърни управници има 3 милики от българите навънка. Ако не ражадаш нищо съзидателно - умираш. така е в природата. нема кой да те дондурка до 90 години и да ти вика, че си велик, пък ти само да пърдиш. И да има - не е правилно.

Още от Медии
КЗК разреши на Нова да придобие Канал 3