Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Медии

Новата офанзива на Spiegel в зоната на платеното съдържание

С онлайн абонаменти печатните медии искат да станат по-независими от рекламния бизнес, а Spiegel стартира от днес нов дизайн и нови предложения

Новата офанзива на Spiegel в зоната на платеното съдържание

Снимка: EPA/ALEXANDER BECHER

Колко нездравословни са въглехидратите и мазнините? Редакцията на известното германско списание Spiegel предпочита да предоставя отговорите на такива популярни въпроси в онлайн изданието си, което от сряда ще работи под името „Der Spiegel“, отколкото в по-политически насоченото печатно издание. 

От днес нататък обаче темите за лайфстайла ще са още по-изявени на уебсайта, но често зад бариерата на плащанията. Защото новосъздадената онлайн оферта трябва да убеди повече потребители да си купят цифров абонамент за 20 евро на месец - също и благодарение на новия ресор „Живот“. 

Още по темата

Зад редизайна се крие въпрос, който засяга цялата медийна индустрия: Бизнесът с рекламите на сайтовете за дигитални новини вече премина своя зенит. Растеж сега се очаква от платеното съдържание - особено след като тиражите на печатните медии се свиват.

„Чистото рекламно финансиране е все по-несигурен бизнес“, заяви главният разработчик на Spiegel Щефан Отлиц във вторник при представянето на новия сайт. Например Общият регламент на ЕС за защита на данните засяга възможността за проследяване на потребителите онлайн, пояснява той, цитиран от Handelsblatt.

Това засилвало позициите на доставчици като Facebook и Google, които биха могли да продължат да предоставят целенасочена реклама, но пък отслабва традиционните издатели. Индустрията така или иначе е в криза: медийният мениджър прогнозира, че дори и при леко охлаждане на икономиката редица други издателства ще трябва да стартират програми за строги икономии.

За разлика от други медии Spiegel е разполагал с времето да запознае потребителите си с  платеното съдържание, тъй като уебсайтът работи на печалба от дълго време, казва Отлиц. Ето защо издателството не искало да направи достъпа до сайта изцяло платен, а, както досега, поставя в платения отдел само индивидуални, задълбочено проучени анализи. Те обаче трябва да се предоставят по-гъвкаво от досега на читателите, не на последно място благодарение на нова, единна система за онлайн редактиране.

Ежедневниците тестват подобни модели. Например Frankfurter Allgemeine модернизира своето приложение в края на годината и го свърза по-тясно с абонаментите за E-Paper. Наскоро Süddeutsche Zeitung започна да предлага достъпни цифрови абонаменти „на входно ниво“. Броят на онлайн абонаментите на Handelsblatt също се увеличава благодарение на новите оферти.

Маркус Крехер, медиен експерт в одитора KPMG, вижда допълнителен потенциал за журналистическите платени предложения в интернет. Традиционният абонамент за печат изчезва, а продажбите по павилиони намаляват. В резултат на това приходите ще трябва да идват от дигиталния бизнес, смята той.

„Готовността на потребителите да плащат за добро съдържание е налице“, казва той. Трудността за издателите ще е да намерят правилната цена и да формулират добавената стойност за потребителите. „Медиите трябва да се разграничат, за да могат да осигурят приходи от съдържанието си“, казва Крехер. Това могат да бъдат например особено добре проучени анализи или особено бърза информация.

За да постигне подобен журналистически ефект, издателството Spiegel обедини през миналата година редакциите на основаното през 1947 г. списание и уебсайта, стартиран преди 25 години. По принцип всички редактори сега пишат и за двата канала. Преминаването е струвало на издателя 2 млн. евро годишно за повишени заплати на бившите онлайн редактори.

Въпреки аферата около целенасоченото фалшифициране на информация и "художествено" доукрасяване на истории от един от най-обещаващите автори, 33-годишният репортер Клаас Релоциус, броят на дигиталните платени абонаменти е скочил до 125 000 – над половината от тях са сключени в последната година и половина. Печатното издание на Spiegel има 300 000 абоната. Издателството генерира през 2019 г. приходи в размер на 262 млн. евро – четвърт от тях от дигиталния бизнес.

С този дял медийната компания изостава от големите конкуренти. Неотдавна акционерът на Spiegel Gruner + Jahr („Stern“) отчете цифров дял от 34 процента от общите продажби, осем процентни пункта повече в сравнение с предходната година. Но не винаги в тези цифри се крият само журналистически разработки. Gruner + Jahr например разработи маркетинговата платформа AppLike, която допринася значително за растежа.

По-специално Axel Springer от години разчита на дигиталния бизнес. Сега той допринася за 74 процента от приходите и за 87 процента от печалбата. Въпреки това за това представяне определящи са не толкова журналистическите разработки, а бизнесът с дигитални обяви, като портала за наемане на служители Stepstone и платформата за недвижими имоти Immonet. Компанията укрепва този бизнес, както и дигиталните медийни марки като Business Insider и приложението за новини Upday.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Петър Нейков
Още по темата: Медии Spiegel медиен бизнес

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Медии
Коронавирусът ускорява края на печатните медии в цял свят