IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Пекин иска Alibaba да намали медийните си активи

Под управлението на Джак Ма компанията сформира забележително медийно портфолио, в което влизат South China Morning Post и дялове в социални медии

13:02 | 16.03.21 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Брой на вестник South China Morning Post (SCMP), излизащ в Хонконг. <em>Снимка: &nbsp;Lam Yik/Bloomberg</em></p>

Брой на вестник South China Morning Post (SCMP), излизащ в Хонконг. Снимка:  Lam Yik/Bloomberg

Китайското правителство поиска от Alibaba Group Holding Ltd. да се раздели с медийни активи, тъй като властите стават все по-загрижени за влиянието на технологичния гигант върху общественото мнение в страната, пише The Wall Street Journal, цитирайки запознати.

Дискусиите по темата се провеждат от началото на тази година, след като китайските регулатори прегледаха списък с медийни активи, собственост на базираната в Хангжу компания, чийто основен бизнес е онлайн търговията на дребно. Държавните служители са били ужасени от това колко експанзивни са медийните интереси на Alibaba и са призовали компанията да изготви план за значително ограничаване на медийните си активи, твърдят източниците. Правителството не уточнява изрично кои активи трябва да бъдат продадени.

Alibaba, основана от милиардера Джак Ма, през годините набра огромно портфолио от медийни активи, които обхващат печатни медии, телевизии, дигитални, социални медии и рекламни фирми. Сред забележителните активи са дялове в подобната на Twitter платформа Weibo и няколко популярни китайски дигитални и печатни новинарски издания, както и South China Morning Post, водещ вестник на английски език в Хонконг. Alibaba държи дялове и в листнати в САЩ медийни компании.

Общата стойност на медийните активи на Alibaba не можа да бъде установена. Акциите от публично листнати компании имат обща пазарна стойност от над 8 милиарда щатски долара, по данни от петъчните сесии, изчислени от Wall Street Journal. Сред тях са дял за около 3,5 милиарда долара в Weibo Corp. и за почти 2,6 милиарда долара в Bilibili Inc., видео платформа, която е популярна сред по-младите китайци.

Едно от най-известните придобивания беше това на South China Morning Post, който води своите корени от ерата на британското колониално управление в Хонконг. Alibaba създаде също така съвместни предприятия или партньорства с мощни държавни медии като агенцията „Синхуа“ и вестници, управлявани от местните правителства в провинции Джъдзян и Съчуан.

Американските депозитарни разписки на Alibaba и Weibo се обезцениха в понеделник съответно с по-малко от 1% и с 2,4%.

Медийните активи на Alibaba се разглеждат като сериозно предизвикателство пред китайската комунистическа партия и нейния мощен пропаганден апарат, твърдят хората.

Отделът за пропаганда на партията не е отговорил на молбите за коментар.

Alibaba отказва да коментира дискусиите си с регулаторите, свързани с възможните медийни продажби. В изявление компанията пояснява, че е пасивен финансов инвеститор в медийни активи.

„Целта на нашите инвестиции в тези компании е да осигурим технологична подкрепа за надграждането на техния бизнес и да стимулираме търговското взаимодействие с нашите основни търговски бизнеси. Ние не се намесваме и не се включваме в ежедневните операции на компаниите или в редакционните решения“, се казва в изявлението.

Дискусиите за разпореждане с активи са последното засега развитие по отношение на напрежението по оста Пекин и Джак Ма, който някога бе най-известният предприемач в Китай. В края на миналата година китайският лидер Си Дзинпин лично измени плановете на Ant Group Co. - филиал на финансовата технология на Alibaba - да стартира вероятно най-голямото първично публично предлагане. Причината за това беше нарастващото безпокойство в Пекин заради сложната структура на собственост на Ant и притесненията, че Ant добавя риск към финансовата система. Си е бил ядосан на Ма за критиките му срещу усилията на Пекин за засилване на финансовия надзор.

Антитръстовите регулатори се готвят да наложат и рекордна глоба, надвишаваща 975 милиона долара, за нарушение, което те наричат антиконкурентни практики в платформите за електронна търговия на Alibaba, съобщава още WSJ, позовавайки се на хора, запознати с въпроса. Освен това от Alibaba ще се изисква да прекрати практика, при която технологичният гигант е забранил на търговците в своя сайт да продават стоки и на конкурентни платформи.

Последна актуализация: 00:49 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още