IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

В ожесточена битка с посредствеността

Американският стартъп Square развива устойчив бизнес, но иска да създаде истинска пазарна революция. Какви са начините?

17:01 | 31.08.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Съоснователят на Twitter и главен изпълнителен директор на Square - Джак Дорси, Снимка: <em>Ройтерс</em></p>

Съоснователят на Twitter и главен изпълнителен директор на Square - Джак Дорси, Снимка: Ройтерс

Джак Дорси не знае как да оцени работата си. В началото на май той току-що е завършил годишната равносметка за работата на всеки от 800-те служители на компанията си Square. Сега Дорси трябва да направи същото и за своята работа. Като главен изпълнителен директор Дорси няма друг избор, освен да се допита до служителите си. Затова той изпраща писмо до всеки от тях, в което моли да бъде оценено представянето му. Условията са две: коментарите и препоръките да са анонимни, както и да не са лични, а да могат да се прочетат от всеки в компанията. Това пише Остин Кар за списание Fast Company.

Няколко седмици по-късно Дорси съобщава, че е получил повече от 500 отговора. Той не конкретизира какво точно са му написали служителите на Square, но обобщава, че голяма част от тях смятат, че е необходимо да се обърне по-голямо внимание на случващото се в компанията. Запитан от Остин Кар каква оценка би си поставил след всичко това, Дорси отговаря лаконично: “Няма да е двойка”.

Ако името Джак Дорси ви звучи познато, това най-вероятно се дължи на факта, че той е един от основателите на социалната мрежа Twitter. През 2010 г. той създава компанията Square с идеята да промени изцяло начина, по който се разплащаме. Стартъп компанията развива иновативен четец за кредитни и дебитни карти, който може да се прикрепи към мобилно устройства и по този начин да позволи на търговци да приемат банкови плащания, където и да се намират по света и без нуждата от ПОС терминал. Square също така лансира обнадеждаващо приложение за електронен портфейл, което позволява на потребителите да свържат по електронен път банковите си карти със своя смартфон, за да купуват стоки, без да се нуждаят от самата пластика.

Square е амбициозна компания, която има сходно педантично отношение към дизайна с Apple, а идеите й се простират до революционализирането на бизнеса като цяло. В резултат на това, до 2014 г. инвеститори наляха 340 млн. долара в компанията, която в момента се оценява на 5 млрд. долара.

Оттогава обаче настроенията рязко се влошиха. Появи се информация, че Square забавя излизането си на борсата, заради финансови проблеми. The Wall Street Journal дори излезе с публикация, че Square отчаяно търси изход от ситуацията, след като през миналата година е загубила 100 млн. долара.

Проблемът е, че основният бизнес на компанията – обработката на транзакции, възползвайки се от минимална комисионна, просто не е достатъчно доходоносен. Според експерти в момента компанията се намира в тежък период и съвсем скоро ръководството ще трябва да взима трудни решения.

Идните месеци ще бъдат от решаващо значение за Square, която продължава да харчи пари и се нуждае от нови източницци на приходи, за да оправдае високата си пазарна оценка. В процеса ръководството ще се опита да докаже, че може да създаде солиден бизнес, който да промени даден аспект от ежедневието на широк кръг от хора. Засега компанията не е изправена пред банкрут, но в общност, в която всеки стартъп трябва да “промени света”, колкото и банално да звучи, идеята за създаването на устойчив, но посредствен бизнес, който не носи със себе си революция, е повече от лоша идея. Разбира се, трябва да се има предвид, че през годините Square предприе няколко доста успешни хода. Нещо повече, компанията успя да се справи с доста сериозни проблеми, докато стигне до етапа, в който се намира сега. Въпреки това, Дорси признава, че в момента екипът му е изправен пред “екзистенциални въпроси” за бъдещето на Square.

Точно до гробището от провалили се стартъп компания, се намира групата на компании като Groupon и Zynga – които развиват успешен, но маловажен бизнес. Това са компании, които въпреки гръмките си обещания, така и не успяха да избягат от посредствеността. Въпросът е дали Square ще има същата съдба?

В опита си да докаже пред инвеститорите, че Square никога няма да приеме посредствения успех доброволно, Дорси и компанията му прекараха последните 12 месеца в чиста лудост. Екипът прие агресивен подход за цифровизиране на все повече аспекти от финансовия ни живот – финансовите транзакции между физически лица, тегленето на кредити, разработката на корпоративен софтуер, онлайн търговията, поръчките и тн и тн. Рисковата стратегия може да постави компанията в ожесточена конкуренция не само срещу Google и PayPal, но и срещу Amazon, Etsy, GrubHub, Yelp, както и някои от традиционните финансови играчи. Финансите всъщност са последната незавладяна индустрия на Силициевата долина, така че плановете на Дорси и компания не са лишени от смисъл.

За компания, работеща с неясни финансови посредници и изправена пред законови пречки, Square вече е свършила по-трудната част от задачата – да накара клиентите да се вълнуват от услугите й. Талантите, с които екипът на Дорси разполага не са толкова пленени от разработката на софтуер, колкото от дизайна и концептуализацията. Дорси е типа човек, който би наредил в последния момент на разработчиците си да подобрят цвета на фона на приложението. Той е от хората, които могат да нарекат една фактура с определението “секси” и това да звучи убедително, пише още Остин Кар.

Именно тази педантичност по отношение на естетиката изстрелва Square пред преките й конкуренти в началните дни на компанията. И именно тези качества на Дорси замаскират значими проблеми в компанията му.

Без съмнение Джак Дорси и неговият партньор – Джим Маккелви, заслужават похвала, тъй като успяха да проникнат в сложния свят на финансовите транзакции. Square Reader например – онова минималистично устройство, кото се свързва към телефона чрез неговия аудио порт. При излизането си на пазара то нямаше аналог в света. Всички го харесаха заради семплия дизайн, удобството при употребата му, както и твърдата комисионна от 2.75%, която търговците, използващи устройството, дължат на Square от всяка транзакция.

Иновации като тази отварят пътя на Square към огромния и развиващ се сектор на дребния бизнес – собственици на кафенета, цветари, продавачи на хот-дог в парка и тн. До края на 2011 г. компанията обработва картови плащания в размер на 1 млрд. долара на годишна база. Година по-късно, не много след представянето на Register – софтуер, който преобразява таблетът iPad в ПОС терминал – годишните плащания чрез системата на Square нарастват главоломно до 10 млрд. долара. Всичко това привлича нови инвеститори. През август 2012 г., когато Starbucks обяви, че инвестира 25 млн. долара в Square като част от голяма инвестиция в размер на 200 млн. долара, компанията на Дорси и Маккелви бе оценена на 3.25 млрд. долара. Square бе избрана за компанията, която да обработва всички картови транзакции в 7000 кафенета на американската верига. Изпълнителният директор на Starbucks – Хауърд Шулц, обяви Square за “най-бързо развиващата се възможност, която сме виждали по отношение на обслужването на клиенти.”

Последна актуализация: 05:06 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още