Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

На път

Круизите се връщат, но са изправени пред трудно възстановяване

Индустрията трябва силно да свие капацитета си след принудителното спиране, което драстично увеличи задлъжнялостта на операторите

Круизите се връщат, но са изправени пред трудно възстановяване

Снимка: Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Круизите се завръщат. Миналата седмица ентусиазирани пътешественици се качиха на първия круиз в Обединеното кралство след Covid, а Конгресът на САЩ прие закон, който ще позволи пътуванията в Аляска да се възобновят в края на юли.

Трите големи борсови круизни компании - Carnival, Royal Caribbean и Norwegian, отчитат силни ранни резервации за 2022 г. въпреки ограничената реклама, а проучванията показват, че три четвърти от редовните им клиенти планират да пътуват отново в следващите няколко години, пише FT.

Новината идва като облекчение, след като отчаяни пътници, поставени под карантина на борда на „Диамантената принцеса“, се превърнаха в ранен символ на пандемията, а трите компании бяха принудени да освободят екипажите и да натрупат доста голям дълг, за да останат платежоспособни.

Секторът е една от големите истории за успех на туризма, особено в САЩ. До спирането на миналата година броят на пътниците се увеличава с повече от 5% годишно в продължение на три десетилетия до рекордните 29,7 млн. души. Половината от тях са северноамериканци през 2019 г. Четири компании (включително частната MSC) контролират над 80% от кейовете и отчитат маржове от порядъка на 25 до 30 процента.

Индустрията и преди се е възстановявала от рецесии и проблеми, например потъването на Коста Конкордия през 2012 г., при което загинаха 32 души. Възстановяването този път обаче ще е много трудно. След почти една година почти пълно спиране компаниите ще се нуждаят от месеци, за да преквалифицират и ваксинират екипажите и да активират отново корабите. Новите здравни насоки ще ограничат капацитета и дестинациите, поне временно. Ограниченията пред международните пътувания ще затруднят ключовите северноамерикански клиенти да предприемат круизи, които започват в други страни.

Първото пътуване през миналата седмица на MSC Virtuosa от Саутхемптън пристигна само в едно друго британско пристанище и беше ограничено от правителствените правила на Обединеното кралство. На борда можеше да се качат до 1 000 души, а капацитетът на кораба е за 6 хил.

Въпреки че ЕС планира да посреща ваксинирани пътници, страни като Канада и Сейшелските острови забраниха круизни кораби поне до следващата година.

Тези ограничения ще ударят печалбите на индустрията, която по принцип е с високи фиксирани разходи, и ще затруднят привличането на нови клиенти. Исторически погледнато всеки трети пътник се качва на круиз за първи път, а круизните линии са поръчали над 100 нови кораба, които ще бъдат пуснати в експлоатация през следващите пет години.

Демографските промени също създават пречки. Въпреки усилията за привличане на повече млади хора с по-авантюристични дейности, 51 процента от пътниците през 2019 г. са на възраст поне 50 години. Делът на по-възрастните туристи на круизите се увеличава в сравнение с 2015 г.

По-младите потенциални клиенти са два пъти по-склонни да се притесняват за въздействието върху околната среда на своите покупки, установява проучване на McKinsey. Това е проблем за индустрия, която разчита на гориво с високо съдържание на сяра и която многократно е глобявана за замърсяване. Въпреки че много кораби разполагат с инсталации за почистване на отработените газове, повечето изхвърлят кисели отпадъчни води, пълни с въглеводороди, което е особено проблематично в популярните пристанища.

Круизните линии казват, че се опитват да се подобрят. Carnival наскоро пусна ва кораба, които използват втечнен природен газ. Norwegian повишава горивната ефективност, а 14 пристанища по света вече предлагат включена мощност, което позволява на скачени кораби да изключват двигателите си.

Миналата година компаниите бракуваха 22 кораба, което е приблизително 6% от капацитета им, включително някои от най-старите и замърсяващи плавателни средства.

Пандемичната пауза създаде рядка възможност за промяна на икономиката на сектора. В момента повечето пътници разчитат на туристическите агенти, за да им помогнат да изберат маршрут, кораб и каюти. Morgan Stanley изчислява, че комисионите консумират 15% от приходите.

Докато редовните пътници са склонни да резервират доста напред, круизните линии предлагат продажби с отстъпки за резервации в последния момент, за да запълнят корабите. Колкото по-късно е резервацията, толкова по-малка е възможността да се приспособи пътуването на пътника и да се продават екстри на борда, като пакети с напитки и екскурзии на брега. Така много пътници се оказват на неподходящ круиз и нямат добри спомени от пътуването си.

С намаления заради пандемията капацитет и задържаното търсене в краткосрочен план круизните линии няма да се налага да отстъпват толкова много и могат да обновят своите сайтове, да прескачат посредниците, да таксуват повече и да подобряват изживяването на пътниците едновременно. Ако това се случи, круизът не просто ще се върне, а ще стане по-добър от всякога.

По статията работиха: Миглена Иванова, редактор Божидарка Чобалигова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от На път
ЕК препоръчва проверки на едно гише на COVID-сертификатите на летищата