IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Летищата в Европа отбелязват спад в продажбите на дребно

Руснаците свиват разходите си по време на път, което се отразява на собствениците на магазини на аеропортите

18:39 | 27.06.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Европейските летища са засегнати от спад в продажбите на дребно, тъй като сривът на рублата се отразява на разходите на руснаците. Причината за това е, че бюджетите за пазаруване на пътниците от Русия са около четири пъти по-високи от тези на средния пътешественик.

Кризата в Украйна и силните евро, паунд и швейцарски франк спрямо валутите на развиващите се пазари, засегнаха продажбите на дребно в летищните търговски центрове от Лондон до Франкфурт, пише Bloomberg.

"Въздействието от всичко това се усеща", разкри Пиер Виарно, ръководител на руските операции на базираната в Хамбург компания Gebr. Heinemann SE & Co., която управлява 230 магазина в 61 летища по света. По думите му в Москва се забелязва значителен спад в разходите на пътниците. В Киев ситуацията е още по-драматична, защото сумите са с 50% по-ниски от миналата година.

Руснаците си остават у дома или ограничават разходите си, когато пътуват, след като рублата достигна рекордно дъно на 14-и март, два дни преди гласуването за присъединяването на Крим към Москва.

Спадът в разходите идва в момент, в който летищата правят пазаруването ключов компонент от генерирането на печалба. „Хийтроу“ в Лондон разшири Терминал 2, който отвори врати на 4-и юни, а на територията му се помещават 33 търговци на дребно. Сред тях се нареждат марки за луксозни стоки като Burberry и Mulberry.

Fraport AG, която управлява летището във Франкфурт, междувременно си е поставила за цел да вдигне приходите на търговците на дребно от един пътник от 3,6 евро през 2013 г. до 4 евро през тази година.

Руските туристи, които летяха по-малко по време на Зимните олимпийски игри в Сочи, имат „ненаситен апетит за европейски луксозни стоки“, твърди анализаторът на HSBC Андрю Лобенбърг, добавяйки че продажбите на дребно на летищата произвеждат особено „красиви“ маржове на печалба.

Във Франкфурт, третият по големина летищен център на Европа, руснаците харчат почти четири пъти повече за пазаруване от средното, твърди Анке Гийсен, член на борда на Fraport.

Fraport притежава дялове на летището в Санкт Петербург, в Анталия, Турция, както и в Бургас и Варна, които са популярни ваканционни дестинации за руснаците, обясни JP Morgan в доклад от 1-ви април. Ритейл бизнесът и този с недвижими имоти донесе на Fraport 600 мн. евро през последните шест години.

Vienna Airport, което е изградило бизнес модел около полетите до Русия и бившите съветски страни, обвини рублата за натиска върху приходите за първото тримесечие.

Виждаме себе си като врата към Изтока, а в известен смисъл това е и наша слабост“, обясни главният оперативен директор Джулиан Яйгер.

Летище Цюрих, което почти утрои търговските си площи през последните 12 години, твърди, че продажбите на бижута и часовници са подложени на натиск, разкри говорителят на компанията Flughafen Zurich Соня Зойчлинг. По думите ѝ руснаците са „много склонни да пазаруват“.

Швейцария е дом на компании за производство на луксозни часовници, включително Rolex, Omega И Breitling, а всички те имат собствени магазини на летищата.

Aeroports de Paris, която управлява летище „Шарл дьо Гол“, второто най-натоварено в Европа, заяви, че валутните курсове са ограничили продажбите в магазините в терминалите през първото тримесечие, дори и когато трафикът по маршрути до Китай и Русия се е увеличил.

Deutsche Lufthansa, втората по големина авиокомпания в Европа, реагира на кризата в Украйна, като намали броя на полетите от Одеса до Мюнхен и преустанови тези до Донецк през юли. Austrian Airlines ограничи полетите си до Киев, Харков и Днепропетровск.

Надеждата за авиокомпаниите се крие в китайците. Пътниците от втората по големина икономика в света плащат 5,4 пъти повече от средното, сочат данни на Fraport. Техните разходи са по-големи дори от тези на руснаците. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:31 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от На път виж още

Коментари

Финанси виж още