Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Начало

Германският износ нараства за 15-и пореден месец въпреки недостига на материали

Износът отново нарасна през юли, докато вносът спадна, а според икономистите перспективите за износителите остават положителни

Германският износ нараства за 15-и пореден месец въпреки недостига на материали

Товарене на контейнери на най-голямото германско пристанище - в Хамбург. Снимка: архив, Dominik Reipka/Bloomberg

Дългата възходяща тенденция на германските износители след причинения от коронавируса спад продължи през юли въпреки значителните затруднения, причинени от недостига на материали. Износът се е увеличил за 15-ти пореден месец - с 0,5% в сравнение с предходния месец, както обяви Федералната статистическа служба в четвъртък. Икономистите, анкетирани от Ройтерс, очакваха подобен ръст.

Въпреки това през юни все още имаше по-силен растеж - с 1,3%. Износът вече е с 1,6 процента по-висок в сравнение с февруари 2020 г., месец преди нагалането на първите ограничения заради пандемията в Германия.

„Търкаме си очите от почуда: Липсата на доставки на предварителни продукти не тежи толкова върху износа, колкото се очакваше“, коментира пред Handelsblatt главният икономист на VP Bank Томас Гицел, имайки предвид дефицита на микрочипове и други важни части. „Въпреки липсата на материали производството в германската промишленост е толкова високо, че е достатъчно за растежа на износа“.

Още по темата

Заради възстановяването на световната икономика и очакванията остават положителни. „Книгите за поръчки са добре запълнени“, казва икономистът от Bankhaus Lampe Бастиан Хеперле. „Ако дефицитът на материалите и затрудненията в доставките не бяха толкова постоянни, някои поръчки биха могли да бъдат обработени и доставени по-бързо“, пояснява той.

Тенденцията при вноса обаче е предупредителен знак. Той изненадващо се понижи през юли с 3,8% в сравнение с предходния месец. „Потокът от материали от чужбина е в застой", казва Гицел. „Следователно е само въпрос на време доставките на предварителни продукти, които на места се стичат едва-едва като дъждовни капчици, да бъдат отразени и в данните за износа“. По думите му по-конкретно автомобилната индустрия ще е потърпевша. 

Общо компаниите са продали стоки на стойност 115 млрд. евро в чужбина. В сравнение с юли 2020 г. това е увеличение с 12,4%. Износът за най-важния експортен пазар - САЩ, нараства с 15,7% до 10,8 млрд. евро, докато този за Китай намалява с 4,3% до 8,4 млрд. евро. Чуждестранният бизнес със страните от ЕС се е увеличил със 17,7 % до 61,6 млрд. евро.

Германската търговско-промишлена палата (DIHK) наскоро повиши прогнозата си за износа заради възстановяването на световната икономика, водено от САЩ и Китай. Германските компании вероятно ще изнесат с 8% повече стоки през 2021 г. През първите седем месеца на годината увеличението е от 16,1%, като износът възлиза на общо 788,1 млрд. евро. Поради коронавирусната криза експортът спадна с повече от 9% през 2020 г.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Начало
Как се живее след прекаран коронавирус?