IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Германският лайфстайл бранд, който залага на България вместо на Далечния Изток

В модната индустрия производството на ишлеме в Азия е норма, но средноголямата германска компания Maloja има друг подход

15:05 | 24.10.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Maloja</em></p>

Снимка: Maloja

Годината далеч не е приключила. Но 55-годишният Клаус Хаас вече е много доволен от 2020 г. Очаква се приходите да се повишат с около 15 процента, казва шефът и съосновател на спортната модна марка Maloja. Плюс, който предприемачът не би могъл непременно да очаква с оглед на пандемията на коронавируса. В крайна сметка през пролетта много спортни магазини бяха затворени със седмици.

Хаас и неговият партньор, 58-годишният Петер Ройбер, имат късмет: те предлагат точно такива колекции, които се продават изключително добре от месеци: модни спортни облекла за велосипедисти, за алпинисти, за любители на открито и бегачи. Хората се оборудват за свободното си време. „През последните няколко месеца много хора откриха природата за себе си“, казва Ройбер, цитиран от Handelsblatt.

Двамата предприемачи от Горна Бавария са твърдо убедени, че нещата ще продължат да се подобряват - и следователно са инвестирали в текстилна фабрика в България насред кризата. През последните шест години Хаас и Ройбер построиха фабриката заедно с германския текстилен специалист Райнхард Кнехт. След смъртта на съдружника през 2018 г. наследниците са продали своя дял от завода и така българското дъщерно дружество "ВиоМода" принадлежи напълно на Maloja.

Сега Maloja принадлежи към „един от водещите европейски производители във функционалната област“, ​​казва Хаас. 270-те служители на “Виомода” в Пловдив произвеждат специални дрехи за дъжд, подплатени якета и колоездачни фланелки.

Повечето спортни компании получават стоките си от доставчици в Азия. Там разходите са ниски, но стоките трябва да бъдат поръчани месеци предварително. Разполагайки с производство в България, марката е много по-гъвкава, обясняват собствениците. „Освен това е по-лесно да се контролира процесът“, подчертава ръководителят на производството Свен Кьолер. 

“Работим само с десет до дванадесет производители и всеки от тях има своя собствена специалност, което прави цялата дейност  ефективна. Така че можем да бъдем успешни и с производството в Европа. След като квалифицираме даден производител, са необходими две години, за да бъде напълно ефективен. Би било фатално, ако променим това. Особено в силно функционалната област производството стана много по-тежко през последните 15 до 20 години. Машините струват еднакво по целия свят, но се поддържат по-добре в Европа, отколкото в Бангладеш", признава пред WirtschaftsWoche Клаус Хаас.

Да притежаваш собствено производствено съоръжение обаче е рисковано. Ако бизнесът не тръгне толкова добре, скъпите машини ще стоят неизползвани. Ето защо Maloja обслужва от своя завод и доставчици на трети страни, като австрийския Outdoor-Label Martini. „Получаваме много запитвания от други марки“, обяснява Хаас.

Името Maloja е малко подвеждащо: компанията по никакъв начин не е базирана в планинското швейцарско селце. Хаас и Ройбер обаче са кръстили така компанията си, тъй като са били ентусиазирани от отдалечения, суров район до Граубюнден.

45-членният екип работи във внимателно разработена ферма в Римстинг, на един хвърлей от езерото Кимзее. Крави пасат пред терасата, гледката се простира далеч над планината Кампенванд и в Тиролската долина. Необичайното местоположение не е случайно: фермерът е бил един от финансистите в самото начало.

Последна актуализация: 22:20 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от виж още

Коментари

Финанси виж още