IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Първият африкански технологичен стартъп, който ще дебютира на Wall Street

Със статута си на единорог и очакваната печалба от листването на NYSE Jumia може да се превърне в лидер в онлайн търговията на континента

10:46 | 13.03.19 г. 2
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимки:&nbsp;Jumia&nbsp;</em></p>

Снимки: Jumia 

Нигерийският електронен търговец Jumia става първият африкански технологичен стартъп, който ще направи борсов дебют на Нюйоркската фондова борса. Документите за първичното публично предлагане вече са подедени пред властите. Оценката, цената на акциите и времето за продажба на акциите ще бъдат определени в следващите седмици.

Morgan Stanley управлява IPO-то, което може да оцени платформата, включваща страница за хотелски резервации и резервации на полети и доставка на храна, на около 1 млрд. долара.

Усилията на Jumia да стане публична компания се случват на фона на застоя на няколко известни стартъпа за дигитални продажби в Нигерия - най-гъсто населената страна в Африка, най-голямата икономика на континента и неофициална стартова площадка за развитието на електронната търговия. Konga.com, по-ранен конкурент на Jumia за надпреварата в сферата на африканската онлайн търговия, изпадна в затруднено положение и бе продаден през 2018 година, припомня TechCrunch. От инвестициите си в Konga сериозна загуба понесе южноафриканската медийна, интернет и инвестиционна компания Naspers.

В края на 2018 г. пък нигерийската платформа за онлайн продажби DealDey бе закрита. TechCrunch съобщи през тази седмица, че Gloo.ng, фокусиран върху потребителите онлайн продавач, се отказва от B2C електронната търговия, за да се концентрира над електронните обществени поръчки.

Както стана ясно от  други световни стартъп пазари, фокусираната върху потребителите онлайн търговия на дребно може да се превърне в игра на капиталови надцаквания, за да се изпревари конкурента, и да достигне сериозна критична маса, преди да се генерира печалба. Със статута си на единорог и очакваната печалба от листването на NYSE Jumia може да бъде по-добре позиционирана от всеки друг стартъп в надпреварата за електронната търговия в Африка.

С предстоящия капитал от първичното публично предлагане Jumia възнамерява да удвои сегашната си стратегия и регионален фокус.

„В проспекта ще видите, че миналата година Jumia е имала 4 милиона потребители в страни, които покриват по-голямата част от Африка. Ние наистина се фокусираме върху увеличаването на съществуващия бизнес, лидерската позиция, броя на продавачите и възприемането на потребителите на тези пазари“, казва пред TechCrunch главният изпълнителен директор Саша Поянонец. 

Предстоящото IPO представлява нов етап за Jumia. Компанията стана първият африкански стартъп еднорог през 2016 г., постигайки оценка от 1 млрд. долара след финансиране за 326 млн. долара, включващо Goldman Sachs, AXA и MTN.

Основана в Лагос през 2012 г. с подкрепата на германския онлайн концерн Rocket Internet, Jumia вече управлява множество онлайн вертикали в 14 африкански страни, обхващащи Гана, Кения, Кот д'Ивоар, Мароко и Египет. Бизнесът за стоки и услуги включва Jumia Food (онлайн услуга за хранене), Jumia Flights (за резервации на пътувания) и Jumia Deals (за обяви). Jumia обработва повече от 13 милиона пакета през 2018 г., показват данни на компанията.

До края на декември германската Rocket Internet държеше 28% от компанията с приблизително 4000 служители. Според Quartz Africa обаче публичното предлагане може да бъде интелигентен изход за Rocket Internet, след като Jumia продължи да отчита сериозни загуби.

Започвайки от Нигерия, компанията създаде много от компонентите си за своите дигитални продажби. Това включва платежната платформа JumiaPay и услугата за доставка с камиони и мотоциклети, които са характерни за пейзажа на Лагос.

Jumia също така се отвори за търговци и малки и средни предприятия, като позволи на местните търговци да впрегнат Jumia да продава онлайн тяхна стока. „На нашата платформа има над 81 000 активни продавачи. Има специална страница на продавачите, където те могат да се регистрират и да имат достъп до нашата мрежа за плащания и доставка, данни и аналитични услуги“, заяви пред TechCrunch главният изпълнителен директор на Jumia Nigeria Джулиет Анамах.

Най-популярните стоки на сайта за онлайн търговия на Jumia включват смартфони (на цена от 80 до 100 долара), перални машини, модни артикули, продукти за грижа за косата на жените и 32-инчови телевизори.

Компаниите за електронна търговия, особено в Нигерия, привлякоха вниманието на инвеститорите с рисков капитал, които искат да се възползват от нарастващите потребителски пазари в Африка. McKinsey & Company прогнозира, че потребителските разходи на континента ще достигнат 2,1 трилиона долара до 2025 г., като африканската електронна търговия ще представлява до 10% от продажбите на дребно.

Jumia все още не е на печалба, но моментната картина на представянето на компанията от последния годишен доклад на акционера Rocket Internet показва подобрен профил за приходите. Компанията е генерирала приходи за 93,8 млн. евро през 2017 г., което е с 11% повече от 2016 г., въпреки че загубите са се увеличили (с отрицателна EBITDA в размер на 120 млн. евро). Rocket Internet ще представи пълни резултати за 2018 г. (с актуализирани цифри за Jumia) на 4 април 2019 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:28 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от виж още

Коментари

2
rate up comment 1 rate down comment 0
ABBA
преди 5 години
Вероятно и технологичният гигант Joomla :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 1
khao
преди 5 години
Нигерийският електронен търговец на дребно Jumia става първият африкански технологичен стартъп----усещате ли се че това изречение е тотална безсмислица ... и така ви почва статията !!! Но им пожелавам успех, дано задминат технологичния гигант Доминос и ОЛХ !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още