IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Арх. Здравков: Трябва да изведем хората от моловете и да ги върнем в града

Промени в четири политики ще трансформират облика на София в идните години, каза главният архитект на столицата

12:23 | 02.10.18 г. 29
<p>
	Главният архитект на София Здравко Здравков (в близък план) и главният архитект на Москва Сергей Кузнецов.&nbsp;<em>Снимка: БТА</em></p>

Главният архитект на София Здравко Здравков (в близък план) и главният архитект на Москва Сергей Кузнецов. Снимка: БТА

Независимо дали един град е с население от 1,5 млн. или 15 млн. души, ако искаме да го превърнем в град на хората, трябва да се обърнем към неговите жители – да ги изведем от моловете и да ги върнем обратно в градските пространства. Това каза главният архитект на София Здравко Здравков по време на първото от поредицата събития „Разговори за града“, на което специален гост беше главният архитект на Москва Сергей Кузнецов.

„Това става чрез добрите публични инвестиции, които правим в последните години, а крайният резултат от тях ще стане видим след няколко месеца“, посочи Здравков. Той допълни, че промени в четири основни политики ще трансформират облика на града в идните години. Те са свързани с подобряване на пешеходната достъпност, градската идентичност, мобилността и развиването на публичните пространства.

„В момента се извършва реконструкция на централната градска част по интегрирания план за градско възстановяване и развитие. Единият от проектите е на стойност над 20 млн. лв.“, каза Здравков и допълни, че крайната цел е наред с промяната на градските пространства да се промени и средата, така че магазините, които се намират по периферията, постепенно да изменят своя характер. „Знаете как Граф Игнатиев с времето загуби своя чар, наемите на магазините намаляха, очаквам след реконструкцията да върнем хората от търговските центрове в градските пространства“, изтъкна Здравков.

Той отбеляза, че предстои да бъде променена и средата около Зона 4 с проекта за обновяване на градината „Кристал“. Според Здравков развитието на градските пространства трябва да следва политиката на свързаност, поради което се работи и за развитието на Зона 3 с оглед подобряването на общата пешеходна достъпност в града. Тя трябва да свърже пространството около „Александър Невски“ с останалите пешеходни пространства, които се реконструират.

От 17 септември тече архитектурен конкурс, който да обхване пешеходните зони от улица „Алабин“ до площад „Света Неделя“ и Градската градина посредством улица „Съборна“. „Конкурсът е изцяло отворен и се радвам на помощта, която архитект Кузнецов предложи за популяризирането му сред професионалните общности в Москва. Целта е да намерим максимално добър екип, който да направи това пространство знаково“, каза Здравков.

Пространството около Света Неделя ще запълни липсващата връзка между пешеходните зони в града и ще създаде свързаност на площад „България“ с Ларгото, а впоследствие може да развие пешеходните връзки и до Централна гара, посочи главният архитект. По отношение на улица „Съборна“ той отбеляза, че това е мястото за скъпите магазини и бутици и за пешеходното развитие на града, така че целта е да бъде изцяло освободена от автомобили. „Конкурсът за пространството около Света Неделя е отворен, очаквам предложения от професионалните общности. Задачата е сложна, защото трябва да обхване архитектурата от периода между двете световни войни до социалистическата архитектура от 50-те години на миналия век“, каза Здравков.

Главният архитект отбеляза, че миналата седмица окончателно е била приета наредбата за преместваемите обекти и рекламната дейност, която въвежда силно рестриктивно отношение към рекламата в столицата.

Създадена е и нова наредба за анализ и симулация на трафика, която ще бъде представена през октомври. Тя предвижда да се изследва как сгради, които привличат голям трафик, влияят на общата картина на движението в града. Продължава работата и по унифицирането на информационните елементи на улиците с уеднаквяване на цветовите решения и на брандирането.

По отношение на мобилността архитект Здравков посочи, че постепенно, с няколко процента годишно, се намаляват местата за паркиране в столицата. „Предстои да направим анализ на пропускливостта на централната градска част, да проучим колко автомобила биха могли да се поемат от града, така че да се прецени необходимостта от изграждане на допълнителни паркинги в тази зона“, каза Здравков.

Във връзка с развитието на публичните пространства главният архитект посочи приключилия неотдавна архитектурен конкурс за преустройство на топлоцентралата на НДК. Той съобщи, че вече има издадено разрешително за строеж и предстоят тръжни процедури, така че една чисто индустриална сграда да се превърне в център за изкуство.

„Фокусът ни е ориентиран изцяло върху развитието на градските пространства и освобождаването им от автомобилите. Връзката с пешеходните пространства е наша основна политика, като целта не е да създаваме пешеходни зони от точка А до точка Б, а изцяло обвързан пешеходен център, като развием тази политика и в отделните райони, за да увеличим тяхната привлекателност“, каза Здравков.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:43 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

29
rate up comment 3 rate down comment 2
Momchil_Matev
преди 5 години
Кой каквото ще да приказва - в България колата не е лукс, а необходимост. Публичният транспорт е скъп и бавен. Ако си водиш децата на училище с рейса, ще отидеш на обяд на работа. А Здравков да раздава по-малко строителни разрешения, та барем остане градско пространство, където да ходят хората. При хубаво време всички паркове и градинки са пълни с народ. Има си хора и за моловете, и за Витоша, и за парковете.Ама понеже вече доста време разни архитекти-светила идват в София и ние все не се вслушваме в съветите им, та решихме да поканим руски архитект - него може и да послушаме... Те там нали са корифеи в градското планиране...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 3 rate down comment 1
Тава е
преди 5 години
Лакомия, простотия и безотговорност са феите изваяли гр. София в днешният и вид. Пораженията са жестоки и населеното място-София може да се възроди кат град за ХОРА, само само след като Витоша изравни полето!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 22 rate down comment 5
melon
преди 5 години
Трябва да се спре с престъпното презастрояване на градовете. Превърнахте всичко на гето. Докога ще творите свинщини?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
26
rate up comment 19 rate down comment 2
serafima
преди 5 години
Тези гербери умират за популизъм и лъжи. Как ще стане, г-н пореден главен архитект да върнете хората в града? И какво значи това? Първо позволихте да се нароят моловете, сега, карай лаф да става, да се правите на интересен заедно с усмихнатото лице на мафията, щели да връщат хората в града. Погрижете се за въздуха, че сме по зле и от Китай, както казаха международни организации. Оправете тротоарите в малките улици на самия център на града -Бузлуджа, Иван Рилски, Шандор Петьофи и др., защото са ТРАГИЧНИ - като след война.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 18 rate down comment 4
doba
преди 5 години
А колкото до статията - празни приказки.Да оставят на народа сам да решава какво да прави.НИКОГА проблемите не се решават с административни решения.Първо правят сини/зелени... зони да гонят посетителите на центъра, после се чудят защо бягат? Бюрократи...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 9 rate down comment 1
doba
преди 5 години
Хм, остават ти две места празни...Майтап бе, khao, допреди 3г и аз ходех с кола на работа, и ние се комбинирахме няколко човека, редувахме се, за уджаст на превозвачите.В момента си ходя пеш, че ми е близо.Та в твоя случай автомобилът необходимост ли е, или е е по желание?И за тази кола трябва ли да има улици и паркинги, или не?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 15 rate down comment 0
khao
преди 5 години
Не се заяждам с теб, просто ме дразнят празните приказки на въпросното архитектче.... да иде уиленда до борисовата да види как под всяко дърво има по едно семейство, да иде до мола. ... навсякъде е мега гъч с народ. Просто от презастеояване няма куде да идеш на спокойствие... даже на витоша е като дюселдорфския панаир
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 8 rate down comment 1
khao
преди 5 години
ходя с кола защото няма директен рейс и пестя 3/4 от времето и в случая пари... но си давам моя дан към града, комбинирам се с двама колеги, дето живеят близо до нас. така че от нас има две коли дето не се движат всеки ден ! хем си приказваме, хем ползваме една фирмена карта за паркинг, хем пътуването е по приятно ...Логиката ти обаче не мога да е схвана и с рейс да ходя пак ми трябва улица, и пеше да ходя тоже ... кво искаш да ми кажеш с тия намеци остават загадка ?Ти какво направи за да живеем всички по добре ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 7 rate down comment 1
doba
преди 5 години
Дотук добре се разбрахме - жена ти ходи на работа с рейса, а ти си имаш кола(поне така излиза).Та, за тази кола трябва ли да има улици и паркинги, или не?Или защото не е задължително и ти ходиш пеш???
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 4 rate down comment 3
khao
преди 5 години
5 дена бачкат емигрантите, местните средно по 3 :):)и за това знаят как да се радват на живота
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още