IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо „Джи Пи Груп” замени виброизолацията на ул. „Граф Игнатиев” в движение?

Гражданската инициатива „Спаси София” иска оставката на зам.-кмета Евгени Крусев заради съмнения за нередности при изпълнението на обществената поръчка

11:02 | 17.10.18 г. 3
<p>
	<em>Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Съмнения за нарушаване на процедурата по избор на изпълнител при възлагане на обществена поръчка за ремонта на ул. „Граф Игнатиев” предизвиква журналистическо разследване. Причината е изготвянето на нов инвестиционен проект след приключването на търга и два месеца след начало на ремонта.

Ключов елемент в планираните мащабни реконструкции в центъра на София е обновяването на един от символите на столицата – трамвайните релси. В центъра на града трамваите минават на метри от обитаеми сгради, припомнят от bTV, чийто екип проверява как се извършва реновацията.

За да ги опази от вибрациите на тежките мотриси, проектът за ремонт на улица „Граф Игнатиев” предвижда полагането на т.н. „виброизолационни подложки”. Те би трябвало да поемат до 80% от трусовете, предизвиквани от трамваите. С този аргумент Столична община поставя стриктни изисквания в обявената обществена поръчка. Тези подложки трябва да са изработени от нов материал и да са с маса около 5 килограма на квадратен метър.

Кандидатите

За участие в търга са допуснати четири фирми. Две отпадат, защото не отговарят на изискванията. Едната фирма – „ПСТ Градска среда Зона 2”, е отстранена, защото предлага виброизолационни подложки с маса над 15 килограма на квадратен метър или три пъти повече от изискването.

В крайна сметка победител в конкурса е „Джи Пи Груп”. Но според гражданската инициатива „Спаси София”, след като печели търга, фирмата започва да полага съвсем различен материал – този на отстранения конкурент.

Конкуренцията

„Всъщност фирма „ПСТ” е отстранена от търга заради този продукт. Фирма „Джи Пи Груп” печели търга, предлагайки друг материал. В момента, в който печели търга, този материал изчезва и започва да се използва материалът, заради който фирма „ПСТ” е била отстранена”, казва Борис Бонев от гражданската организация „Спаси София”.

Според специалиста по обществени поръчки адвокат Грета Ганчева такава подмяна е недопустима и представлява грубо нарушение.

„Нарушени са правилата на конкуренцията, от гледна точка на закона е недопустимо първоначално да бъде отстранен един от участниците с конкретно техническо предложение и именно във връзка с данните със спецификациите, които участникът е предложил. От друга страна, същите тези спецификации да послужат на спечелилата фирма в последствие при по-изгодни условия за нея”, коментира Грета Ганчева.

Но промяната на вида на използваните подложки не е по решение на победителя в търга. Повече от месец, след като „Джи Пи Груп” вече е започнала строителните дейности, възложителят Столична община променя изискването за материала.

Според становище на директора на столичния „Електротранспорт” инж. Асен Тасев трябва да бъде използвана подложката, заради която един от участниците е бил отхвърлен от търга.

Подмяната

„Въпросният инженер Тасев, със специална заповед на зам.-кмета Евгени Крусев е назначен в комисията, която определя резултата от търга. Когато се отстранява фирма „ПСТ”, която предлага материала на „Пандрол”, който реално се полага тук, инж. Асен Тасев подписва отстраняването на „ПСТ”, като очевидно тогава той е смятал, че този материал не е подходящ. Подписал е избирането на „Джи Пи Груп" като победител – очевидно тогава е смятал, че няма проблем. Само два месеца по-късно инж. Тасев прави мотивирано предложение и изведнъж обръща на 180 градуса възгледите си за материалите. Единият, който първоначално е сметнал за неподходящ, се превръща в крайно подходящ”, посочва Борис Бонев.

Ето какво пише инженер Тасев в свое становище: "Същата подложка (с маса около 5 кг на кв.м. - бел. ред.) е вложена на обект Метродепо „Земляне”, благодарение на което имах възможност да получа преки впечатления. След като взех малко парче за проба, установих, че същата много лесно попива вода, освен това лесно се къса – нещо, което се вижда на самия обект". Вложеният материал в метродепо "Земляне" обаче е различен от модела в офертата за ул. "Граф Игнатиев".

Според "Спаси София" двата материала са напълно несравними. Тяхното използване зависи от средата, през която преминават трамвайните трасета.

Експертите

Експертен съвет от Столична община обаче узаконява смяната на ключовия материал. 29 души от Комисията по устройство на територията, архитектура, достъпна среда и жилищна политика гласуват да бъде изготвен нов инвестиционен проект. Всичко се случва след приключването на търга и два месеца след началото на строителните дейности.

„Техническата спецификация винаги е от съществено значение. А в случая се касае за изменение не просто на техническата спецификация, а на инвестиционния проект. Което наистина е съществено. Законът предвижда прекратяване на процедурата по сключения вече договор и възлагане на нова с новите технически спецификации, за да може да има конкуренция, за да може в крайна сметка възложителят да постигне най-добрите условия при най-добрата цена”, е мнението на адвокат Грета Ганчева.

На практика Столична община не прекратява процедурата, както изисква законът, а официализира подмяната. В следствие на това инженерът, който е проектирал релсовия път, се отказва от собствената си работа.

Изпълнението

Инженер Румен Борисов отказва да даде интервю в телевизията, като изпраща писмено аргументите за решението си.  

„Виброизолационната подложка е най-важната част от проекта ми – трамвайните линии са разположени много близко до сградите и са подложени на силни вибрации от преминаващите мотриси. Налагаше се да одобря виброизолационна подложка (…), която въобще не отговаря на проекта, а и има отстранен участник от тръжната процедура, който я е предложил точно същата”, пише Борисов.

Той твърди, че първо е била поръчана и доставена новата подложка, а чак след това чисто формално Столична община е официализирала подмяната. Проектантът заявява, че е сигнализирал всички участници в строителния процес и устно, и писмено.

Проектантът нарича доставените и вече сложени нови подложки „изтънени околорелсови гумени елементи”.Освен че са три пъти по-тежки от заложените, те противоречат и на друго изискване на Столична община – да са от нов материал, защото са направени от рециклирани стари гуми. 

Другата разлика е в цената. Подложките, с които „Джи Пи Груп” печели търга, струват около 35 евро на квадратен метър, а тези, от рециклирания материал, са с около 10 евро по-евтини. Изчисленията на хората от инициативата „Спаси София” сочат, че с тази промяна фирмата си спестява около 200 000 лева за цялото трасе.

За нов проектант на ремонта на столичната улица е назначен инж. Владимир Жеков. Той отказва среща с екипа на bTV, защото „няма желание да дава интервю по този въпрос”.

Изпълнителят на обществената поръчка "Джи Пи Груп" обяснява, че „направената промяна е по искане на възложителя по темата – Столична община”.

Отговори за проекта от възложителя търси и австрийската фирма „Гецнер”, която е трябвало да достави първоначално одобрените подложки, но така и не получава поръчката.

„Основните разлики между нашия продукт и поръчания са коравината и поведението на материалите, съответно виброизолацията, която трябваше да се постигне. Ние имаме възможността да контролираме стриктно нашите продукти. Докато при другите продукти, от стари рециклирани материали – не е така”, посочват от компанията.

От инициативата "Спаси София" искат оставката на зам.-кмета по транспортната дейност Евгени Крусев. Причината е, че неговият подпис удостоверява всяка промяна в действията на Столичната община.

Крусев подписва откриването на процедурата за кандидатстване по обществената поръчка, след това решението за отстраняването на една от фирмите заради конкретен материал, който предлага за виброизолационна подложка, удостоверява избора на „Джи Пи Груп” за изпълнител, назначава в комисията инженера, който предлага да бъде сменен материалът за виброизолацията, а на финала е първи в комисията, която легитимира подмяната на подложката.

Запитан дали познава ЗОП, той призна: "Не в детайли".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:09 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 21 rate down comment 0
993
преди 5 години
Аре ве, камара на строителите, РЕВЕТЕ сега, че ви очернят...! Абсолютни ***!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 29 rate down comment 0
pinoccio
преди 5 години
Това са старите класически хватки от 90-те с анексите по договорите. Но, явно днес тази схема не върви. Не върви, защото от ЕС гледат всичко под лупа. Ако има някаква полза от ЕС, това е именно това - всички свалихме гащите и сега жулиме полски домати, с които могат да пренаредят жълтите павета, ама и на тарикатите им е трудно да се загащят.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 35 rate down comment 0
bertram
преди 5 години
Корупция! Това е отговорът. Фигуранти действа под устното давление на ръководните фактори и така нагоре до главата на ламята. Накря горят 2-3 бушона, няколко фигуранта са освободени, а прокуратура и следствие замитат с протакване и забавяне до забравяне на дела и следствия. Ако случайно се стигне до съд - тежката артирелия в имотната мафия (съдът) оправя нещата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още