IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Дончев: Договорът за магистрала "Хемус" позволява строеж без търг

БСП поиска контракта за строителство на магистралата заради съмнения за недопустима държавна помощ

12:15 | 14.01.19 г. 3
<p>
	<em>Снимка: АПИ</em></p>

Снимка: АПИ

Договорът за автомагистрала „Хемус“ позволява строеж без обществени поръчки. Това каза вицепремиерът Томислав Дончев пред журналисти преди началото на дискусия на тема „Три перспективи за бъдещето на обединена Европа", във връзка с искането на БСП за предоставяне на договора между АПИ и „Автомагистрали“ за строителство на аутобана.

По-рано днес от левицата внесоха искането да им бъде предоставен договорът между Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и „Автомагистрали“ за строителство на „Хемус“.

Искането бе внесено в АПИ от говорителя на парламентарната група Елена Йончева, зам.-председателите на групата Георги Свиленски и Христо Проданов, и народни представители, предава Агенция „Фокус“.

Попитан дали твърденията на БСП ще затруднят работата ни с ЕС, Дончев отговори, че има много ясни правила кое е държавна помощ, кое не е. "Категорично, ако едни средства са дадени през процедура по реда на закона през обществени поръчки, това не е държавна помощ. Това са пари, дадени на някой да свърши някаква работа, това не е държавна помощ. Всеки е в правото си да пише и сезира, когото си иска".

По повод твърдението на БСП, че са дадени 1,3 млрд. лева за строежа на „Хемус“ без обществена поръчка, той коментира: „Има категоричен текст в европейската директива, детайлно е описана процедурата".

По думите му, ако едно дружество е 100% собственост на възложителя, тогава може да не се прилага пълната процедура по реда Закона за обществените поръчки (ЗОП). "Това също е режим в самия закон и няма държавни помощи“, коментира той.

От БСП искат АПИ да им предостави договора между агенцията и държавната фирма „Автомагистрали“ за строителството на „Хемус“. Искат и от МРРБ да бъдат предоставени рамковите споразумения между държавното дружество „Автомагистрали“ и фирмите, които ще строят отсечките от автомагистрала „Хемус“, разясни Елена Йончева пред журналисти.

„В края на миналата година няколко строителни фирми организираха протест с 1000 строителни машини в София срещу искането на опозицията за проверка на качеството на магистралите. Малко след това същите фирми получиха без общестена поръчка, без търг, без конкурс 1,3 млрд. лв. за доизграждането на магистрала „Хемус“, каза Йончева.

Социалистката припомни, че на 10 октомври 2018 г. бившият директор на АПИ инж. Светослав Глосов е казал, че до края на 2018 г. ще бъдат обявени обществените поръчки за строителството на автомагистрала „Хемус“, а малко след това строителството се възлага на фирми без конкурс и обществена поръчка.

„Това е пример за това как една държавна фирма, в случая „Автомагистрали“, имам обосновано съмнение за това, се използва като черна кутия за разпределяне на милиарди“, коментира говорителят на БСП. По думите й това е нещо, което в съвременна България е безпрецедентно.

„Държавната фирма „Автомагистрали“ няма капацитет за изграждането на автомагистрала „Хемус“. Нейните финансови резултати за 2018 г. са влошени“, посочи Елена Йончева. „Интересно е, че нейният изпълнителен директор не е заставал пред медиите. Нашият въпрос е вярно ли е, че изпълнителният директор на фирма „Автомагистрали“ Стоян Беличев е бивш съдружник с Гинка Върбакова, която е кандидат за закупуване на ЧЕЗ“, попита тя.

Това не е първото искане на БСП към пътната агенция. На 6 ноември миналата година БСП настоя за независима техническа експертиза на автомагистрали и пътища. От левицата поискаха да се направи независима техническа експертиза на автомагистралите „Тракия“, „Хемус“, „Струма“ и „Марица“, както и на пътя Видин – Кула и Околовръстният път на София. Идеята на БСП бе експертизата да бъде в независима лаборатория в Европа, като партията пое ангажимента да не ангажира държавния бюджет и да финансира проверката.

На 14 ноември БСП внесе за втори път искане в Агенция „Пътна инфраструктура“ за независима проверка на магистралите в страната. Тогава лидерът на партията Корнелия Нинова обясни, че действията им идват в отговор на Камарата на строителите, които настояха за оставките на четиримата депутати от левицата, внесли първото искане.

От АПИ изпратиха отговор до народните представители от БСП на 4 декември. В него се посочва, че Агенцията е анализирала нормативната база, определяща извършването на експертиза и изпитвания на пътната настилка и е установено, че разписаните процедури в нормативните актове се отнасят за етапа на строителство на пътната инфраструктура, а след въвеждането на обектите в експлоатация не е предвиден ред, по който да бъдат изпълнявани изследвания на вече готовите пътни обекти. В отговора си АПИ предложи на БСП да излъчи работна група от пътни експерти, с която представителите на АПИ да потърсят варианти за експертни и технически решения, съответстващи на законовите рамки, подписаните договори за безвъзмездна финансова помощ и на международния опит.

От Агенция „Пътна инфраструктура“ информират, че в края на декември 2018 г. между АПИ и „Автомагистрали“ ЕАД е сключен договор за изграждането на 134,14 км от автомагистрала „Хемус“ в участъка от пътен възел „Боаза“ до пресичането с път I-5 Русе - Велико Търново. Той е на основание чл. 14, ал. 1, т. 6 от Закона за обществените поръчки, приложим за публични възложители, какъвто е АПИ. Стойността му е 1,124 млрд. лв. без ДДС и средствата са от републиканския бюджет. Цялата сума е в специална сметка в БНБ. Средствата от нея могат да бъдат използвани само за дейности по участъка от 134 км от АМ „Хемус“. Към настоящия момент няма плащания.

Договорът ще бъде изпратен за информация в Агенцията по обществени поръчки /АОП/ в законоустановения срок до месец от сключването му. Преди неговото подписване в АПИ е постъпило положително становище от АОП.

„Автомагистрали“ ЕАД няма сключени договори с подизпълнители за строителство на възложените от АПИ 134,14 км на АМ „Хемус“. Изграждането на отсечката е разделено на 6 участъка. Целта е тя да бъде готова до 2023 г., посочват от пътната агенция.

И допълват, че за първи път АПИ възлага изпълнението на строително-монтажни работи на инфраструктурен проект на основание чл. 14, ал. 1, т. 6 от Закона за обществените поръчки. МРРБ е едноличен собственик на 100% от капитала на „Автомагистрали“ ЕАД и правата на държавата в дружеството се упражняват от министъра на регионалното развитие и благоустройството. АПИ е второстепенен разпоредител на бюджетни средства към министъра на регионалното развитие и благоустройството.

Общата дължина на автомагистрала „Хемус“ от София до Варна е около 420 км. Изградени са участъците между София и Ябланица и от Белокопитово до Варна, които са близо 170 км. В момента със средства от републиканския бюджет се строят 26 км от автомагистралата – 9,3 км в отсечката между Ябланица и Боаза и 16,32 км от п. в. „Буховци“ до п. в. „Белокопитово“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:22 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 2 rate down comment 0
грифин
преди 5 години
И къде ти е проблема, ако са били съдружници??!Фирми с милярден оборот е естествено да се познават..... Не са много,,,,, и е нормално да са работили, разделили, придобили.......Щом няма конфликт на интереси и нарушени закони....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 14 rate down comment 1
red6
преди 5 години
За БСП, ДПС и неоф***шизоидите важи същото.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 16 rate down comment 5
red6
преди 5 години
Яко. Понеже е държавна фирма - няма нужда от обществени поръчки. И както тя после ще може да пуска на порции без обществени поръчки. Пладнешка герберастка кражба. Долно и гнусно."Нашият въпрос е вярно ли е, че изпълнителният директор на фирма Автомагистрали Стоян Беличев е бивш съдружник с Гинка Върбакова, която е кандидат за закупуване на ЧЕЗ".Още по-долно и гнусно. Всички членуващи в герб са за съда и доживотна забрана за обществени позиции.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още