IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо спасението на Lufthansa е под въпрос?

Основният акционер Хайнц Херман Тийле е увеличил внезапно дела си в авиокомпанията от 10% на 15% и настоява за подобрение на държавните условия

08:38 | 18.06.20 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<div class="photo-info">
	<figcaption>Член на екипажа на Deutsche Lufthansa AG с маска на летището във Франкфурт. <em>Снимка: Alex Kraus/Bloomberg </em></figcaption></div>
Член на екипажа на Deutsche Lufthansa AG с маска на летището във Франкфурт. Снимка: Alex Kraus/Bloomberg

Трудно договореното спасяване на Lufthansa е на глинени крака - седмица преди решителното общо събрание. Хайнц Херман Тийле, непоколебим предприемач и основен акционер, в допълнение към Knorr-Bremse и Vossloh, в най-важната европейска авиокомпания, настоява за подобрения в плана от страна на германското правителство. Освен всичко друго той критикува правителството, че в ролята си на акционер, може да затрудни процеса за съкращаване на работни места и по този начин да затрудни преструктурирането.

След като увеличи участието си от 10 на 15 процента, Тийле може да наложи вето на спасителния пакет и по този начин - и на помощта в размер на 9 млрд. евро, когато акционерите гласуват за него на годишното Общо събрание на 25 юни. С оглед на обикновено слабото присъствие на акционери на общите събрания на Lufthansa, сега компанията се страхува от действията на 79-годишния предприемач.

В сряда изпълнителният директор на Lufthansa Карстен Шпор и главният директор по човешките ресурси Михаел Нигеман са пътували, според информация на Handelsblatt, до Тийле, за да обяснят отново подробно спасителния пакет. В същото време, според браншови източници, Lufthansa възнамерява да опита да накара Тийле и представители на федералното правителство да седнат на една маса.

Не е ясно дали конфликтът може да бъде разрешен. Министърът на финансите Олаф Шолц е категоричен: „Всичко е договорено. Точка”. Сподвижници на Тийле обаче не изключват, че в случай на съмнение той дори би бил готов да поеме дела на собствения капитал на федералното правителство в размер на пет милиарда евро. Изпълнителният съвет на Lufthansa обаче предупреди за последствията от възможно вето: „Това би означавало, че Lufthansa може да трябва да кандидатства за процедура за защита на несъстоятелност възможно най-скоро“.

Едно нещо обаче със сигурност постигна Хайнц Херман Тийле. Федералното правителство вече не е този, който ще решава дали да спаси Lufthansa. Решава предприемачът, пребиваващ в Мюнхен. Той ще бъде ключовият играч, когато акционерите гласуват във виртуална среща следващата седмица в четвъртък за многомилиардния спасителен пакет от правителството. Тийле има блокиращо малцинство.

Ако пакетът бъде приет, германската държава ще получи 20-процентен дял от най-голямата европейска авиокомпания с най-високи продажби - на преференциална цена. Федералното правителство ще получи акциите за част от сумата, която Тийле плати. Този факт смущава значително 79-годишния предприемач, твърдят информирани източници. В интервю за Frankfurter Allgemeine Zeitung предприемачът постави под въпрос и пригодността на държавата като цяло да бъде правилният собственик.

Така че когато акционерите гласуват за спасителния пакет, решаващият фактор ще бъде как ще гласува Тийле. Засега той не се счита за достатъчно информиран за плановете за влизане на федералното правителство в компанията и счита за спорно дали преговарящите в Lufthansa наистина са се справили най-добре.

Тийле мълчи за това дали ще се съгласи на сделката в четвъртък следващата седмица, или не. Ако той отхвърли пакета, сделката с федералното правителство ще се провали. В такъв случай ръководството на Lufthansa вероятно ще трябва незабавно да обяви процедура за несъстоятелност. Тогава Lufthansa ще бъде изправена пред високи плащания от извършването на оперативния бизнес, които няма да може да поеме. В този случай групата вероятно ще кандидатства за така наречената процедура за защитен щит, т.е. за самостоятелно преструктуриране.

Едва ли това е замисълът на Тийле. Във вторник вечерта натовареният предприемач обяви, че е увеличил дяла си в Lufthansa от десет на 15 процента. С новината той изненада борда и надзорния съвет на концерна. Особено след като комбинира допълнителната инвестиция - която би трябвало да му струва около 250 милиона евро - с явна критика към ръководството на концерна и планирания спасителен пакет.

Според него изпълнителният директор Шпор не е договорил достатъчно интензивно спасяването с държавата. Тийле поиска пакетът да бъде отворен отново. Планираното сега решение според него било представено като безалтернативно и не били обсъдени други варианти. „Lufthansa не се нуждае за обновяването и възстановяването си от участието на правителството", каза той. Необходимото преструктуриране може да се затрудни с участието на държавата, убеден е предприемачът.

Това са важни думи, както знае и главният изпълнителен директор Карстен Шпор. На Тийле се гледа като на някой, който може да изпълнява целите си много безмилостно. Той е доказал това няколко пъти. Може би сега иска да се наложи в ролята на спасител на компанията. Според негови близки съветници това е напълно възможно.

Самата Lufthansa обаче е разгледала различни сценарии за бъдещето си. В допълнение към участие на държавата алтернативно мениджмънтът е претеглил и възможността за самоуправляван фалит. Тази така наречена процедура на защитен щит би била възможност, ако парите започнат да свършват, твърдят корпоративни източници. Но би бил необходим и държавен заем, който също така трябва да бъде погасен възможно най-бързо. Заплати, дългове и други договори могат да бъдат предоговорени и разходната база може да бъде значително намалена.

Но според вътрешнофирмения анализ има и недостатък: акционерите ще бъдат фактически отчуждени. Освен това съществуването на Lufthansa като група би било застрашено и не могат да бъдат изчислени последствията върху оперативния бизнес. Ще има само губещи - включително и самият Тийле.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:14 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 0
petyob
преди 3 години
Интересно е дали двамата не некадърници са били приети от Тийле или са били изхвърлени .. което очаквам да се случи и на 25ти на ОСто
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 0
petyob
преди 3 години
дали ще я СПАСИ от "СПАСЯВАНЕ" ?!?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още