IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

VW търси самостоятелна експанзия в Китай въпреки протестите на местните партньори

Групата, която през 2020 г. пое контрола над един от заводите на JAC, сега иска да придобие друга фабрика

22:17 | 13.09.21 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Qilai Shen/Bloomberg</em></p>

Снимка: Qilai Shen/Bloomberg

Германската автомобилна група Volkswagen води преговори за затягане на контрола върху съвместното предприятие с китайска компания JAC. Това предизвика напрежение с другите китайски партньори на автомобилния производител SAIC Motor и FAW, които се опасяват, че могат да бъдат отстранени от бизнеса, съобщава Ройтерс, цитирайки източници, запознати с темата.

Volkswagen си осигури контролен 75-процентен дял в предприятието с JAC през 2020 г., след като Пекин облекчи правилата, които преди това забраняваха на чуждестранните компании да притежават мажоритарни дялове в местните автомобилни компании.

Германската група, която миналата година пое контрола над един от заводите на JAC в източния град Хъфей, сега води преговори за закупуване на друга фабрика като част от големия преход към електрически превозни средства, посочват източници. 

Това буди опасения сред ръководствата на SAIC и FAW, които искат от германския концерн да се ангажира повече с техните предприятия.

Залогът е голям. Увеличаването на бизнес, в който Volkswagen има мажоритарен дял , би означавало, че концернът ще прибира по-голяма част от печалбата и ще може да увеличи своите усилия за преход към електрическата мобилност без да се съобразява с партньорите си от най-големия автомобилен пазар в света.

Но Volkswagen не може да си позволи дори една погрешна стъпка, тъй като сега успява да генерира приблизително 40% от приходите си от продажби и половината от своята печалба именно в Китай, най-вече чрез съвместния си бизнес със SAIC и FAW.

Германската група планира да премести стотици служители от Пекин в Хъфей, където биват обособени т.нар. бирени градини, с идеята да се пресъздаде германската атмосфера за персонала.

Председателят на JAC Сян Синчу миналата година заяви, че очаква съвместното предприятие с Volkswagen да произвежда от 200 000 до 250 000 превозни средства през 2025 г. и 350 000 до 400 000 през 2029 г.

Германският концерн посочи пред Ройтерс, че продуктите на това предприятие няма да се конкурират директно с тези от другите бизнеси на Volkswagen в Китай, а по-скоро ще ги допълват.

„Инвестицията е дългосрочно стратегическо решение, тъй като очакваме общият пазар в Китай да нарасне до около 30 милиона броя до 2030 г.“, информират от Volkswagen. Това включва повече от 12 милиона превозни средства, използващи нов вид енергия, спрямо 1,4 милиона автомобила, продадени през миналата година.

Volkswagen дели равен дял със SAIC в тяхното предприятие и държи 40% в бизнеса с FAW.

Отделно групата обмисля и производството на лекотоварни камиони в Китай, вероятно в обновения завод за товарни автомобили на JAC, добавят източниците.

Те предупреждават, че Volkswagen не е взел окончателно решение по тези планове и те подлежат на промяна.

Продажбата на завода в Хъфей ще ограничи производството на JAC само до леки автомобили под марката Sihao в близкия град Анкин.

Напрежение

Volkswagen е най-успешният чуждестранен автомобилен производител в Китай, който продаде около 3,85 милиона превозни средства там миналата година въпреки пандемията от коронавирус. Това е повече от 2,9-те милиона превозни средства на General Motors и 1,8 милиона на Toyota, най-големият автомобилен производител по пазарен дял в света за 2020 г.

„Справедливо е да се каже, че без Volkswagen китайската автомобилна индустрия няма да бъде такава, каквато я познаваме днес, и обратното“, посочват анализатори на Bernstein в бележка до клиенти. "Никой глобален производител на оригинално оборудване не е по-голям в Китай и не е използвал предимствата повече от Volkswagen. Китай беше (и остава) източник на около 50 процента от приходите и паричните потоци на Volkswagen", добавят те.

В първите си години базираното в Шанхай предприятие SAIC-Volkswagen помага на германския концерн да пробие на пазара с местното производство на седана Santana през 1985 г.

Междувременно FAW-Volkswagen превръща Audi в първата местна марка премиум автомобили, която получава поръчки от правителството и взима преднина над конкурентите BMW и Daimler. 

Изпълнителният директор на Volkswagen Херберт Дийс се противопостави на SAIC през 2019 г., когато заяви пред медиите, че планира да увеличи дела на китайските предприятия на групата.

SAIC отговори, че всяко важно решение, свързано със съвместното предприятие, изисква дискусии от страна и на двата партньора и е „разочарована“, че Volkswagen ще обяви такъв важен въпрос, без да се съгласува с компанията.

SAIC заяви публично през 2018 г. и 2019 г., че фабриката ѝ за платформата MEB ще произвежда електрически автомобили с марка Audi. След това обаче Volkswagen не изпълни напълно този план, макар напоследък да има признаци за напредък, изтъкват източниците.

В същото време FAW притиска Volkswagen заради идеята за обособяване на самостоятелно предприятие за електромобили, в което Audi да притежава 75-процентен дял, а FAW едва 25%. Според източниците проектът изпитва затруднения да получи регулаторно одобрение.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:18 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

3
rate up comment 4 rate down comment 0
bgMan
преди 2 години
Китай пуска чужди фирми на територията си само ако може да краде от тях ноу-хау. Самостоятелна експанзия на VW може да има само ако си затварят очите пред китайските кражби и безсрамни копирания на чужда интелектуална сосбтеност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 2
дядя Вова
преди 2 години
*** = Мa
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 1
дядя Вова
преди 2 години
Ми да протестират, демократично е. *** парите имат навик да са тоталитарни. И тия, де плащат на журналистите тоже!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още