IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

С 50% са поевтинели имотите в Банско за 3 години

Цените по Черноморието са останали сравнително стабилни от 2009 г., сочи проучване на GreenLife

11:06 | 12.03.12 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Изглед към Пирин планина. <em>Снимка: countries in colors. Лиценз: <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/" target="_blank">Creative Commons</a></em></p>

Изглед към Пирин планина. Снимка: countries in colors. Лиценз: Creative Commons

Цените на имотите в Банско са претърпели спад от около 50% за последните три години, сочи проучване на строително-инвестиционната компания GreenLife, която има ваканционен проект в зимния курорт.

Между 500 и 700 евро на кв. м са били средните цени, на които са се сключвали сделки в Банско през 2011 г. За сравнение през 2010 г. квадратният метър в зимния курорт се е търгувал за около 850 евро, а година по-рано – за 950 евро. През 2008 г. цените са били около 1 200 евро.

През 2012 г. не се очакват драстични промени в цените от нивата от миналата година.

Според компанията, специализирана в изграждането на ваканционни имоти, цените по Черноморието са останали на „сравнително стабилни нива от 2009 г.“

Отстъпките от офертните цени при покупка на ваканционен имоти по време на настоящия сезон могат да достигнат до 40%, смятат от компанията.

Пазарът в зимните курорти е преди всичко вторичен – поне 70% от сделките са следствие на препродажба.

През последните няколко години пазарът на ваканционни имоти е концентриран главно в летните курорти. По данни на компанията през 2010 г. 86% от сделките са били съсредоточени в морските курорти в сравнение с 14% в планинските.

Активността в сделките за зимни имоти е паднала с още 2% през 2011 г. Ако в Банско преди няколко години са се реализирали около 4000 сделки за сезон, то през 2011 г. са сключени около 1800, от които поне 1 300 са резултат от вторичния пазар.

„Спокойно можем да кажем, че пазарът в летните курорти е стабилен”, коментира Мариана Даскалова, търговски директор в GreenLife.

„Активността на пазара на зимни ваканционни имоти обаче претърпява осезаем спад. Ако тенденциите продължат, през 2012 г. едва 10 на сто от сделките ще бъдат реализирани за имоти в зимни курорти”, прогнозира Даскалова.

Ценовите нива в летните курорти не претърпяват толкова съществени промени. “Нивата в Слънчев бряг, например, са между 500 и 1 600 евро през 2008 г., докато през 2011 достигат стойности между 400 и 900 евро”, сочи информация на компанията.

Кой купува?

Профилът на купувачите на ваканционни имоти днес не се е изменил сериозно спрямо година по-рано. Докато преди началото на 2009 г. основните купувачи са англичани, целящи инвестиция, то след този момент активни стават руснаците. Част от тях купуват директно от инвеститор, но повечето се възползват от желанието на англичаните да се освободят от имотите си в българските курорти. Цените, на които руснаците купуват в момента, са с около 50% по-ниски от нивата, на които са се търгували обектите преди няколко години.

„Англичаните, които са основните продавачи на ваканционни имоти в страната ни, са изправени пред дилема”, коментира Теофил Петров, изпълнителен директор на GreenLife.

„Те могат или да продадат имота си на руснаците на цена, наполовина на тази, на която са купили, или да го отдават под наем на туристи. Около 70% от собствениците на ваканционни имоти в зимните курорти са готови да ги отдават, докато в морските се отдават едва 10% от апартаментите”, допълва още Петров.

Според него в планинските курорти 90% от имотите са купени за лично ползване, а 10% са взети с цел инвестиция. В същото време за лично ползване са купени 70% от морските имоти, а останалите 30% са взети с инвестиционна цел. Цените, на които се отдава под наем, са ниски и в повечето случаи стигат единствено, за да се покрият разходите по поддръжката на имота. 

Най-голямата част от туристите, посещаващи апарткомплекси у нас, са на възраст от 25  до 35 г., предимно семейни с деца. Те предпочитат основно апартаменти с една спалня с цел почивка. Средният им престой е между 5 и 7 дни. Приблизително 23% от тях посещават страната ни за първи път, като правят резервации главно по интернет.

Най-активни туристи в България през последното тримесечие на 2011 г. са били гърците – около 37 хил. (16% от всички). Те са следвани от германци (20 хил. - 9%), румънци (17 хил. - 7%), англичани (14 хил. - 6%), руснаци (13 хил. - 6%). Най-малко гости в българските курорти е имало от Швейцария, Унгария и Холандия – под 5 000 души.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:23 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още