IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Десетилетие след дотком балона – имаме ли нов такъв?

Играчите може и да са сменени, но прилики с развитието тогава и сега не липсват

10:46 | 15.03.12 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Десетилетие след дотком балона – имаме ли нов такъв?

Едва две седмици, след като американският индекс Nasdaq Composite затвори над 3 000 пункта за пръв път в историята през 1999 година, съоснователят на Microsoft Бил Гейстс направи изявление по време на форума Comdex.

Спомняте ли си? За онези, които нямат и представа за какво става дума – Comdex беше големият форум на технологичната индустрия, припомня Тереса Полети в анализ за MarketWatch.

Тогава имаше усещане, че събитието доста изостава спрямо надуващия се дотком балон и манията, обхванала страната, пише тя.

Да се върнем в настоящето: изложението за потребителска електроника измести Comdex като събитие номер едно за технологичния сектор. В него обаче не участва Microsoft. Огромните форуми стават все по ирелевантни, скъпи и неефективни в света на социалните медии, когато повечето хора проследяват събитието по интернет.

След като Nasdaq Composite отново мина над 3 000 пункта, би било редно да се направи ретроспекция на начина, по който се разви технологичният сектор през последното десетилетие, както и да се направи равносметка какво се е променило и научили ли сме нещо.

През 1999 година нямаше Facebook, нямаше Twitter, нямаше и смартфони. Palm Pilot бе инструментът на технологичните маниаци, и имаше много хора, които чертаеха планове как да превърнат интернет проектите си в печеливши инвестиции за милиони в условията на надуващия се балон.

Същата тази година имаше 289 IPO-та на компании, свързани с интернет. Те събраха от пазара 24,66 млрд. долара.

Едно от незабравимите публични предлагания е на вече позабравената компания Pets.com. На 4 ноември 1999 година на борсата излезе Webvan, а едва две години по-късно, след като бяха изхарчени милиони за изграждане на дистрибуторска мрежа, компанията фалира.

Днес следите на Palm, която бе купена от Hewlett-Packard през 2010 година, са поизчезнали. Повечето от тогавашните ентусиасти днес са около 40-годишни и се наричат серийни предприемачи. Те имат поредица от успехи и провали зад гърба си.

Последна актуализация: 09:32 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още