IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Борсовото фиаско на Facebook: 10 грешки, които допуснаха посредниците

Непрозрачният мениджмънт е една от причините за неуспешния дебют на социалната мрежа на борсата

09:22 | 30.05.12 г. 4
Автор - снимка
Редактор
Борсовото фиаско на Facebook: 10 грешки, които допуснаха посредниците

Ако Моисей можеше да ни донесе нови 10 божи „борсови“ заповеди, то щяхме да открием, че борсовият дебют на Facebook наруши почти всяка една от тях. Седмица след  фиаското, което претърпя най-голямата социална мрежа – Facebook, Wall Street все още се опитва да обясни какво точно се случи и кой къде сбърка.

Никълъс Коулъс, ръководел на отдел Маркетинг стратегии към ConvergEx, създаде списък с десетте правила, които всяка дебютираща на борсата компания трябва да следва. Освен ако не иска да се окаже в положението на Facebook.  

Няма нужда да споменаваме имена, нито да отнасяме този списък към конкретни лица или компании. Нямаме за цел отново да разпалваме дискусии около един публичен провал, който наблюдавахме през последните дни“, коментира той. Според него случилото се на борсата и фиаското, което претърпя най-голямата социална мрежа след дебюта си, лесно могат да бъдат обяснени. 

Можете да прочетете списъка с 10-те „божи борсови“ заповеди, които Коулъс е създал във връзка със ситуацията на Facebook, цитирани от CNBC.

1. Създайте усещане за дефицит

През 1997 г. се случи нещо подобно и с базирания в Сиатъл концерн Amazon. Той изгуби 46% от стойността си през първите 3 дни, но събра 233% през следващите 6 месеца, защото IPO-то му беше повече с 300 пъти по-ниска стойност от това на Facebook и по този начин успя да привлече търсене.

Amazon успя да се възстанови бързо и да продължи напред, защото стартира с ниска цена за акция. При Facebook се случи точно обратното. Facebook наводни пазара с дяловете си, които паднаха надолу с 24% само през първите 3 дни.

2. Поддържайте  добър медиен имидж

Дни преди борсовия дебют на Facebook медиите съобщиха за внезапния спад в постъпленията на компанията, както и за оттеглянето на платената реклма на американския автомобилен концерн General Motors от социалната мрежа.

3. Направете ръководството на компанията прозрачно за инвеститорите

Важно е хората, които заемат ръководни длъжности в компанията, да имат добро публично присъствие. По време на старта на публичното предлагане на Facebook неговият основател и изпълнителен директор Марк Зукърбърг изглеждаше несигурен, а присъствието му не остана достатъчно забелязано.

4. Говорете с други инвестиционни банки

Morgan Stanley и Facebook "попаднаха в огъня", защото не успяха да ръководят добре потока информация, който предоставяха на акционерите и на другите банки.

5. Познайте истинските купувачи

Коулъс набляга върху важността на това да се предусеща кои са истински купувачи и кои са така наречените "flippers" (краткосрочни трейдъри), които нямат търпение да продават.

6. IPO-то e само „първата среща“

"Като компания вие искате IPO-то ви да работи успешно в първия ден, първата седмица, първия месец", пише Коулъс. "Ще си струва да се завърнете обратно на капиталовия пазар. Повярвайте ми - ще се върнете!" 

7. Погрижете се да разберете кои са продавачите

"И не забравяйте да погледнете отново петото правило. Намерете дом на тези акции"

8. Продажбата на дребно е друга работа

Объркването, което обгражда малките фирми и частните инвеститори, може да „убие“ дори най-добрите IPO-та. Чести са въпросите „На каква цена успях да купя?“, „Изпълниха ли се поръчките ми?“, "Осъществи ли се сделка?".

9. Банкери – наставлявайте клиентите си!

„Ако се случи клиентът да си мисли, че знае повече за процеса от финансовите консултанти и банкерите, които го обслужват, и му позволите да купува и продава импулсивно, със сигурност сделка няма да се получи“, казва още Коулъс.

10. Не се страхувайте да се откажете, докато е време

Лошо ръководено IPO не трябва въобще да излиза на пазара. Стотици борсови посредници се оплакаха от закъснение поради технически проблеми след старта на първичното публично предлагане на Facebook. Стигна се и до допълнителни проблеми в търговията с акции на Facebook, които обезпокоиха търговците през целия ден. Те често не са знаели дали поръчките им са били изпълнени или отменени.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:54 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 0 rate down comment 0
RedBot
преди 11 години
За едни може и да е фиаско, но суратлъ тефтер изцедиха максимума от пазара.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 0 rate down comment 0
0pk
преди 11 години
еми не публикувайте там бе, кой ви кара :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 0
ABBA
преди 11 години
Няма значение провала. Важното е, че щатските служби занаят на милиони българи и майчиното мляко!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още