IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Законови промени поставят под въпрос бизнеса на компаниите за минерална вода

Концесионери протестират срещу предложението няколко компании да бутилират водата от едно находище

09:24 | 28.02.14 г. 2
Законови промени поставят под въпрос бизнеса на компаниите за минерална вода

Промени в Закона за водите ще позволят на всяко находище за минерална вода да работят по няколко концесионери. Проектът е внесен на 5 февруари 2014 г. в парламента от депутати на Коалиция за България и ДПС.

Според сега действащия закон от едно находище на минерална вода се предоставя концесия за добив само на една фирма. В проекта се предлага от едно водовземно съоръжение да се предоставя концесия на един концесионер и така се оказва, че няколко компании могат да бутилират една и съща вода.

Предложението противоречи на европейското законодателство и подлага на риск инвестициите в сектора, се казва в становище на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.

Основният проблем за бизнеса – ако втори концесионер започне да бутилира вода на вече разработено находище, той може да ползва марката на първия концесионер.

"С цел защита на потребителите европейското законодателство регламентира водата от едно находище да се продава само под една марка. Това важи и за минералните, и за изворните води", каза пред Investor.bg Жана Величкова, председател на УС на Асоциацията.

Депутатите, автори на предложението, твърдят, че концесионерите към настоящия момент далеч не оползотворяват изцяло капацитета на находищата на минерални води. Според тях сегашният закон блокира неоползотворения ресурс и се поставя неоправдана законодателна бариера пред навлизането на нови предприятия на пазара.

По отношение на марката в проекта се посочва, че наименованието на местност или населено място указва географския, а не търговския произход на стоката. Затова подобна марка е извън закрила – свободна е за използване от всяко лице, което бутилира минерална вода от същото находище. С други думи – няколко компании могат да продават вода под едно и също име. 

Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки твърди, че предложението не е съгласувано с бизнеса. Според организацията предложената промяна нарушава Директива 2009/54/ЕС, според която се забранява на пазара да се предлага натурална минерална вода от един и същ извор под повече от едно търговско описание.

Какви ще бъдат последствията при въвеждане на законодателната промяна: ще се елиминира възможността за всякакви по-нататъшни инвестиции в сектора, ще бъде поставена под съмнение привлекателността на страната като място за чуждестранни инвестиции. На практика с промяната ще се позволи на всеки нов играч спекулативно да се възползва от вече разработен и доказан бизнес, заявява организацията.

В становището се посочва още, че в страната е предоставено право да се бутилира едва 2% от природния ресурс. Броят на находищата, които не се експлоатират, превъзхожда значително използваните извори.

От асоциацията посочват още, че новата законова рамка напълно обезсмисля и ще спре всички инвестиции развитие на марките и потребителското доверие в тях, тъй като поставя под общ знаменател множество оператори, бутилиращи вода от едно и също находище.

Създава се предпоставка за подвеждане и на потребителите. В случай, че една от тези компании има проблем с качеството, те няма да различават продуктите, допълва организацията.

„Индустрията е изненадана и силно разтревожена от предложените промени. Към днешна дата не е известен случай в европейската индустрия, в който страна член на ЕС позволява едновременно експлоатацията на едно и също находище от няколко бутилировача”, допълва Жана Величкова.

Тя коментира още, че законодателството трябва да защитава честната и лоялна конкуренция и здравето на потребителите.

„В ситуацията на тежка икономическа среда и свито потребление за нас е трудно да реализираме продажби. Никой няма да влага средства в развитие на пазар и марка, когато някой може да се възползва наготово. Това уронва направените досега инвестиции”, допълва Величкова.

Пред журналисти министърът на околната среда Искра Михайлова заяви: „Позицията на експертите в МОСВ е, че един минерален извор обхваща голяма територия - това е минерално находище. На него може да има няколко водовземни съоръжения. Водовземното съоръжение всъщност е обект на концесия”.

Според нея това е разумна позиция, защото в България в момента не се ползват пълноценно минераните води. Сключените към момента договори предвиждат да се използват определени количества вода, а компаниите ползват малка част от концесионната норма, аргументира се министърът.

"Много е малък българският пазар и това се отразява на компаниите, които бутилират минерална и изворна вода. Ако може да се намери пазар за българската минерална вода навън, това би било пробив и тогава ще използваме по-пълноценно и водата, и съоръженията, с които разполагаме", твърди тя, но отказа да коментира въпроса с търговските марки.

Ако водата не се ползва пълноценно - нека да има концесионери с няколко водовземни съоръжения на едно находище, предлага Михайлова.

Промените в закона се придвижват твърде бързо, вероятно някой лобира да вземе разработено находище и да дублира известна търговска марка, коментира производител на минерална вода. Според него честната търговска практика би била един нов играч на пазара да разработи ново находище със собствена марка.

В бранша бутилирани води оперират 56 предприятия, като 23 от тях са концесионери на находища на минерални води. В това число влизат и 8-те предоставени от общините концесии. Девет са регистрираните предприятия за бутилиране на изворна вода. По данни на асоциацията в сектора са заети над 3 000 работници. Според организацията общият размер на инвестициите само в бутилиращата минерална вода индустрия за последните 7 г. надвишава 110 милиона лева.

Представителите на индустрията настояват за преразглеждане на поправката на закона.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:51 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 0
SS-23
преди 10 години
Да е минерална, да е минерална ... колко да е минерална тая "минерална" вода !? :))Винаги съм бил убеден, че това си е една проста ... чешмяна водичка !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 0
azaza
преди 10 години
"В бранша бутилирани води оперират 56 предприятия, като 23 от тях са концесионери на находища на минерални води."А другите от чешмата ли пълнят?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още